INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
PROGRAMMA Welkom Inspiratieverhalen delen: Positief Onderwijs in Fontys Ervaringen en inzichten uit de WPEA Reflectie op je eigen praktijk en uitwisselen Lerend netwerk Positief Onderwijs & Appreciative Inquiry
Wat maakt het belangrijk voor je om hier te zijn? Als je een T-shirt over Positief Onderwijs zou maken…?
Eveline Kersten (e.kersten@fontys.nl) Ralph Suter (r.suter@student.fontys.nl)
Positief onderwijs, HOE Positief onderwijs, HOE? Zoek de parels en zet ze in het licht Via netwerken, en veel vertellen! Slimme, creatieve interventies Laat het ontstaan, cultuur en houding In dialoog – cocreatie – samen ontwikkelen Gebruik onderzoek – ‘t Plein Traag proces, niet iedereen is enthousiast Niets nieuws, aspecten wel aantrekkelijk
Van idee naar duurzame praktijk 2013-2018 Waarden, mensbeeld georiënteerd, focus op experimenteren én... Strategisch plan, strategisch team, schoolworkshops, documenteren.
Bijvoorbeeld: ‘Wat voor relaties willen we hier op school?’ ‘What do we value?’ Relaties Milieu Gezondheid ……………. Bijvoorbeeld: ‘Wat voor relaties willen we hier op school?’
‘Wat voor relaties willen we hier op school?’ Talentgesprekken met iedereen Elkaar feedforward geven Gedragsregels herschrijven naar relationele afspraken Samen met ouders ontwerpen Nieuwe leerkrachten als nieuwe ontwerpers
‘Wat voor relaties willen we hier op school?’ Kern: Ontstaan van een nieuw vocabulaire, andere kijk op mensen
Waarden, mensbeeld georiënteerd, focus op experimenteren Strategisch plan, strategisch team, schoolworkshops, documenteren Geen project, wel kern van ‘samen school maken’
Rhiannon McGee Doorleef het zelf Start met focus Werk met de studenten En de ouders Meet, meet, meet De naam….?
Laurie Santos ‘This is bad!’ Een eigen vak: theorie en praktijk Psychology of The Good Life Beginnen
“People at Yale are often too stressed to enjoy small pleasures “People at Yale are often too stressed to enjoy small pleasures. . . “There’s little time at Yale to do the things I love, like read a book.”
“overwhelming anxiety” 47.1% OF COLLEGE STUDENTS SAY THEY experience “overwhelming anxiety”
This is really bad
This is not what college Is supposed to look like
Laurie Santos ‘This is bad!’ Een eigen vak: theorie en praktijk Psychology of The Good Life Beginnen
https://pixabay.com/en/yale-university-landscape-1604158/https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Yale_University_Shield_1.svg/2000px-Yale_University_Shield_1.svg.pngv
Een Appreciative Inquiry Summit: alle stemmen in de ruimte
Positief onderwijs
Mathew White Positief onderwijs gaat over een cultuur: een totale schoolomgeving die inzet op leren & welbevinden. Als je zo’n cultuur wilt, dan heb je die bewust te creëren. Start met de leerkrachten. Belang van je voorbeeldrol: leiderschapsstijl consistent met positief onderwijs. Appreciative Inquiry als perspectief.
Wat wens je voor jouw studenten/ leerlingen? Waar draait Positief Onderwijs voor jou om?
EN NU…. Pauze! Daarna: reflectie en uitwisseling Lokaal 0.17 en 0.01 (en in de hal) In viertallen Om 15:45 zien we elkaar weer hier
SPEED SPARREN 3 rondes ..van ongeveer 10 minuten (5 pp) ..om een idee te bedenken ..voor hoe jij verder wilt Wij geven steeds een seintje, en dan schuif je 1 stoel door
LEREND NETWERK Appreciative Inquiry én Positief Onderwijs Werken aan je eigen vraagstuk AI Summit, verdiepingsbijeenkomsten, leergroepen Samenwerking met prof. Ron Fry, Case Western University (AI certificate) 10 leerdagen, 12 maanden, start eind maart
Website met bronnen
Meer ideeën & vondsten?