INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een initiatief van vzw De Zwaluw
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Samen werken aan een duurzame civil society
Appreciative inquiry:
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Workshop creatief brainstormen
De gezonde school.
Werken naar onderwijsbehoeften
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Professionele Ruimte in het HBO: een zaak van iedereen Wouter van der Schaaf (AOB) José Mens (Windesheim) Dag van de kennisuitwisseling - 19 januari 2010.
LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie LOK Landelijk Onderwijsweb Kennistechnologie.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Drs. Fiona de Vos Ph.D. Candidate at the Graduate Center of the
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
Deel anders, mijn organisatie
PROJECT KEUZEPROCESSEN
TC&M UNESCO unites us all.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
The future  vorm 1: een voorspelling doen  Will + hele ww : I will see you soon  Let op: will + not = won't  Shall + hele ww: Shall I help you? 
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Aan de slag met waarderend vernieuwen
“What the food?” Voorop in de Vergroening Even voorstellen.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Welkom ik maak me sterk.
Programma Tot nu toe Resultaten dorpsbezoeken Aan het werk.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Programma voorlichting 13 december 2016
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Cursus Bijbelverklarende Prediking Zaterdag 8 oktober 2016
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Salt & Light Zout & Licht
Ik ben een leerling van Jezus.
Het BSc Honours Programme
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
What will you do to change the
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Het BSc Honours Programme
Ouders en school samen Maart 2016
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
Testphases still relevant?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs

PROGRAMMA Welkom Inspiratieverhalen delen: Positief Onderwijs in Fontys Ervaringen en inzichten uit de WPEA Reflectie op je eigen praktijk en uitwisselen Lerend netwerk Positief Onderwijs & Appreciative Inquiry

Wat maakt het belangrijk voor je om hier te zijn? Als je een T-shirt over Positief Onderwijs zou maken…?

Eveline Kersten (e.kersten@fontys.nl) Ralph Suter (r.suter@student.fontys.nl)

Positief onderwijs, HOE Positief onderwijs, HOE? Zoek de parels en zet ze in het licht Via netwerken, en veel vertellen! Slimme, creatieve interventies Laat het ontstaan, cultuur en houding In dialoog – cocreatie – samen ontwikkelen Gebruik onderzoek – ‘t Plein Traag proces, niet iedereen is enthousiast Niets nieuws, aspecten wel aantrekkelijk

Van idee naar duurzame praktijk 2013-2018 Waarden, mensbeeld georiënteerd, focus op experimenteren én... Strategisch plan, strategisch team, schoolworkshops, documenteren.

Bijvoorbeeld: ‘Wat voor relaties willen we hier op school?’ ‘What do we value?’ Relaties Milieu Gezondheid ……………. Bijvoorbeeld: ‘Wat voor relaties willen we hier op school?’

‘Wat voor relaties willen we hier op school?’ Talentgesprekken met iedereen Elkaar feedforward geven Gedragsregels herschrijven naar relationele afspraken Samen met ouders ontwerpen Nieuwe leerkrachten als nieuwe ontwerpers

‘Wat voor relaties willen we hier op school?’ Kern: Ontstaan van een nieuw vocabulaire, andere kijk op mensen

Waarden, mensbeeld georiënteerd, focus op experimenteren Strategisch plan, strategisch team, schoolworkshops, documenteren Geen project, wel kern van ‘samen school maken’

Rhiannon McGee Doorleef het zelf Start met focus Werk met de studenten En de ouders Meet, meet, meet De naam….?

Laurie Santos ‘This is bad!’ Een eigen vak: theorie en praktijk Psychology of The Good Life Beginnen

“People at Yale are often too stressed to enjoy small pleasures “People at Yale are often too stressed to enjoy small pleasures. . . “There’s little time at Yale to do the things I love, like read a book.”

“overwhelming anxiety” 47.1% OF COLLEGE STUDENTS SAY THEY experience “overwhelming anxiety”

This is really bad

This is not what college Is supposed to look like

Laurie Santos ‘This is bad!’ Een eigen vak: theorie en praktijk Psychology of The Good Life Beginnen

https://pixabay.com/en/yale-university-landscape-1604158/https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Yale_University_Shield_1.svg/2000px-Yale_University_Shield_1.svg.pngv

Een Appreciative Inquiry Summit: alle stemmen in de ruimte

Positief onderwijs

Mathew White Positief onderwijs gaat over een cultuur: een totale schoolomgeving die inzet op leren & welbevinden. Als je zo’n cultuur wilt, dan heb je die bewust te creëren. Start met de leerkrachten. Belang van je voorbeeldrol: leiderschapsstijl consistent met positief onderwijs. Appreciative Inquiry als perspectief.

Wat wens je voor jouw studenten/ leerlingen? Waar draait Positief Onderwijs voor jou om?

EN NU…. Pauze! Daarna: reflectie en uitwisseling Lokaal 0.17 en 0.01 (en in de hal) In viertallen Om 15:45 zien we elkaar weer hier

SPEED SPARREN 3 rondes ..van ongeveer 10 minuten (5 pp) ..om een idee te bedenken ..voor hoe jij verder wilt Wij geven steeds een seintje, en dan schuif je 1 stoel door

LEREND NETWERK Appreciative Inquiry én Positief Onderwijs Werken aan je eigen vraagstuk AI Summit, verdiepingsbijeenkomsten, leergroepen Samenwerking met prof. Ron Fry, Case Western University (AI certificate) 10 leerdagen, 12 maanden, start eind maart

Website met bronnen

Meer ideeën & vondsten?