Werken met leerdoelen op de mavo Montessori Lyceum Amsterdam, 29-03-2018 Lienet Janssen en Gijs Besseling
Bruggen bouwen Materiaal: A4’tjes en een rolletje plakband. Opdracht: bouw een brug tussen twee tafels.
Les met leerdoel en succescriteria Bruggen bouwen Leerdoel: ik kan met papier een stevige brugconstructie maken. Succescriteria: Er kan een speelgoedautootje over mijn brug heen rijden. Materiaal: A4’tjes en een rolletje plakband. Les met leerdoel en succescriteria
Leerdoelen van deze workshop Succescriteria Ik kan leerdoelen formuleren bij een eigen les. Ik kan een goed leerdoel opstellen aan de hand van inhoud, vaardigheid en didactiek.
Overstap van maakwerk naar leerdoelen Situatie: Aftekencultuur Mavoleerling met (potentieel) havoniveau Gevolg: Ongemotiveerde leerlingen op de mavo Help mij het zelf te doen: Het aanbieden van leerdoelen Leerdoelen gedifferentieerd op niveau: basis / gevorderd / expert Overstap van maakwerk naar leerdoelen
Ervaringen leerlingen Ik vind het fijn dat ik zelf mag bepalen op wel niveau ik werk. Hiervoor was ik suf bezig met werk maken zonder dat ik wist waarvoor… Cool! Ik snap nu waarom ik het moet leren! Ik weet nu wat er van me wordt verwacht. Bij een vak waar ik goed in ben, kies ik vaker voor expert.
Leerdoelen opstellen Wat moet de leerling nou eigenlijk kunnen (inhoud)? Wat is dan de vaardigheid? Wat kan de leerling dan didactisch (het hoe)?
Compleet leerdoel Inhoud Vaardigheid Didactisch Ik kan … Inhoud Vaardigheid Didactisch Ik kan … de maanden van het jaar vertalen naar het Engels. een titel, noordpijl en legenda verwerken in een kaart. figuren maken met een figuurzaagmachine. drie eigenschappen benoemen van triplex.
Voorbeeld studiewijzer
Aan de slag… Opdracht Werk in twee- of drietallen. Kies een onderwerp voor een van je toekomstige lessen. Werk samen aan het formuleren van een leerdoel: Wat moet de leerling nou eigenlijk kunnen (inhoud)? Wat is dan de vaardigheid? Wat kan de leerling dan didactisch (het hoe)? Werk een leerdoel uit op twee of drie verschillende niveaus (Basis / Gevorderd / Expert) Aan de slag…
Leerdoelen van deze workshop Succescriteria Ik kan leerdoelen formuleren bij een eigen les. Ik kan een goed leerdoel opstellen aan de hand van inhoud, vaardigheid en didactiek.