Werken met leerdoelen op de mavo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Filip Leemans Projectcoördinator bij RVO-Society. RVO-Society ? Roger Van Overstraeten: stichter van Imec Pakketten voor secundair onderwijs: Cool met.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Drieslag functioneel rekenen
“De Speeltuinmethode”
Les 7: het voorbereiden van een les
Kansrijke combinatiegroepen
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
Onderzoeksvaardigheden
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Visie & Strategie.
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Training digitale didactiek
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
SDV workshop Scholingsdag Platvorm SDV 1.Waarom is buitensport zo geschikt voor lessen 2.Welke buitensportactiviteiten zijn eenvoudig in te zetten.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Waar gaat deze workshop over?
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Atlas- en kaartvaardigheden
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Vwo 6 – week
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Didactiek Lesformulier.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Didactiek Lesformulier.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
“Context-concept in je eigen lessen”
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 2.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Workshop videobegeleiding
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Werken met leerdoelen op de mavo Montessori Lyceum Amsterdam, 29-03-2018 Lienet Janssen en Gijs Besseling

Bruggen bouwen Materiaal: A4’tjes en een rolletje plakband. Opdracht: bouw een brug tussen twee tafels.

Les met leerdoel en succescriteria Bruggen bouwen Leerdoel: ik kan met papier een stevige brugconstructie maken. Succescriteria: Er kan een speelgoedautootje over mijn brug heen rijden. Materiaal: A4’tjes en een rolletje plakband. Les met leerdoel en succescriteria

Leerdoelen van deze workshop Succescriteria Ik kan leerdoelen formuleren bij een eigen les. Ik kan een goed leerdoel opstellen aan de hand van inhoud, vaardigheid en didactiek.

Overstap van maakwerk naar leerdoelen Situatie: Aftekencultuur Mavoleerling met (potentieel) havoniveau Gevolg: Ongemotiveerde leerlingen op de mavo Help mij het zelf te doen: Het aanbieden van leerdoelen Leerdoelen gedifferentieerd op niveau: basis / gevorderd / expert Overstap van maakwerk naar leerdoelen

Ervaringen leerlingen Ik vind het fijn dat ik zelf mag bepalen op wel niveau ik werk. Hiervoor was ik suf bezig met werk maken zonder dat ik wist waarvoor… Cool! Ik snap nu waarom ik het moet leren! Ik weet nu wat er van me wordt verwacht. Bij een vak waar ik goed in ben, kies ik vaker voor expert.

Leerdoelen opstellen Wat moet de leerling nou eigenlijk kunnen (inhoud)? Wat is dan de vaardigheid? Wat kan de leerling dan didactisch (het hoe)?

Compleet leerdoel Inhoud Vaardigheid Didactisch Ik kan …   Inhoud                                          Vaardigheid Didactisch Ik kan … de maanden van het jaar vertalen naar het Engels. een titel, noordpijl en legenda verwerken in een kaart. figuren maken met een figuurzaagmachine. drie eigenschappen benoemen van triplex.

Voorbeeld studiewijzer

Aan de slag… Opdracht Werk in twee- of drietallen. Kies een onderwerp voor een van je toekomstige lessen. Werk samen aan het formuleren van een leerdoel: Wat moet de leerling nou eigenlijk kunnen (inhoud)? Wat is dan de vaardigheid? Wat kan de leerling dan didactisch (het hoe)? Werk een leerdoel uit op twee of drie verschillende niveaus (Basis / Gevorderd / Expert) Aan de slag…

Leerdoelen van deze workshop Succescriteria Ik kan leerdoelen formuleren bij een eigen les. Ik kan een goed leerdoel opstellen aan de hand van inhoud, vaardigheid en didactiek.