Evaluatieonderzoek
Zo nauwkeurig mogelijk meten of de vooropgestelde doelen bereikt werden En welke factoren hebben al dan niet een rol gespeeld bij het bereiken van deze doelstellingen
vragen Q: Is personen in het werkveld vragen over hoe het vroeger was en nu is, een vorm van evaluatieonderzoek? A: Ja, want volgens ‘hulpbijonderzoek.nl’ is het beginsel van evaluatie- onderzoek altijd het vergelijking van de huidige situatie met de oude situatie. Q: Wat is evidence-based practices precies? A: Dat wat je claimt of weet wetenschappelijk onderbouwd is.
Q: Wat is de effect ladder? Hoe pas je deze toe? A: via vijf niveau’s van bewijskracht kan je nagaan of je interventies het gewenste effect hebben.
Q: Gaat dit specifiek over het evalueren van de gevoelsreactie/ gedachten van mensen betrokken bij de interventies? A: Dit hangt af van de doelstelling, maar is er zeker onderdeel van.
Sterkes gericht op bevordering van reflectie en professionalisering van de betrokken professional Het kan antwoorden geven op cruciale vragen als: “zijn we op de goede weg?” en ”Hoe kunnen we het devolgende keer beter doen?” -> lerende organisatie - Helpt om bestaan van de professional te rechtvaardigen, hij kan laten zien wat hij tot stand heeft gebracht
Zwaktes Geen duidelijke beperkingen Niet álles kan geëvalueerd worden vb: kinderen opvoeden tot volwassen kritische burgers