Evaluatieonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Aspecten van evaluatieonderzoek
STRATEGISCHE PLANNING
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Van probleemstelling naar doelstelling
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Logical Framework Approach
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Opvoeden binnen een eenoudergezin
Titel van de presentatie2 Wanneer start 2e spoor? Als werkgever en werknemer constateren dat herplaatsing bij eigen werkgever nu of binnen afzienbare.
Proces en Product.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Controleren Leidinggeven Blz. 169.
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Doelstellingen formuleren
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Academische vaardigheden - C1.5
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Klinisch redeneren en evidence based practice
Eigen regievoering Lineke Verkooijen.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Evenwicht in sturing.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Wjk.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Reflecteren.
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Het effect van een preventieve behandeling van latente tuberculose-infectie op de levenskwaliteit van de patiënt LIEN JESPERS VUB, 4de Master HAGK Prof.
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Plannen en optimaliseren
Gepersonaliseerd leren
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Faculteit Gezondheidszorg goed bezig (& blijven)
International experience
Welkom bij DAIly NURSE.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Dompeldag kindgesprekken 13 april 2018.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Evaluatieonderzoek.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Ontwerpend onderzoek.
Leren van het buitenland?
Effectiviteit van interventies
Transcript van de presentatie:

Evaluatieonderzoek

Zo nauwkeurig mogelijk meten of de vooropgestelde doelen bereikt werden En welke factoren hebben al dan niet een rol gespeeld bij het bereiken van deze doelstellingen

vragen Q: Is personen in het werkveld vragen over hoe het vroeger was en nu is, een vorm van evaluatieonderzoek? A: Ja, want volgens ‘hulpbijonderzoek.nl’ is het beginsel van evaluatie- onderzoek altijd het vergelijking van de huidige situatie met de oude situatie.  Q: Wat is evidence-based practices precies? A: Dat wat je claimt of weet wetenschappelijk onderbouwd is.

Q: Wat is de effect ladder? Hoe pas je deze toe? A: via vijf niveau’s van bewijskracht kan je nagaan of je interventies het gewenste effect hebben.

Q: Gaat dit specifiek over het evalueren van de gevoelsreactie/ gedachten van mensen betrokken bij de interventies? A: Dit hangt af van de doelstelling, maar is er zeker onderdeel van.

Sterkes gericht op bevordering van reflectie en professionalisering van de betrokken professional Het kan antwoorden geven op cruciale vragen als: “zijn we op de goede weg?” en ”Hoe kunnen we het devolgende keer beter doen?” -> lerende organisatie - Helpt om bestaan van de professional te rechtvaardigen, hij kan laten zien wat hij tot stand heeft gebracht

Zwaktes Geen duidelijke beperkingen Niet álles kan geëvalueerd worden vb: kinderen opvoeden tot volwassen kritische burgers