Vormingplus Limburg vzw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
verenigings- communicatie
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Doelstellingen formuleren
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ Koen Berwouts – Coördinator Welzijnsoverleg Regio Gent.
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Visie & Strategie.
Personeelsessie LOKO.
MANTELZORGGESPREK.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
Solliciteren: wat wil ik?
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Verschillende rollen en stijlen
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Resultaat in de Raad basispresentatie
Meer communiceren met een klein budget
Cursus vrijwilligers werven
Toekomst van de besturen …
Opdracht interviewen ouderen en technologie
Een vergadering organiseren
GoedvoormekaarWaalre
Commissie voor vrijwilligerswerk
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Vergadering Personeelsdienst
Persoonlijk Leiderschap
Commissie voor vrijwilligerswerk
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Opdracht interview Ouderen & Technologie
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Vrijwilligers KBO en PVGE
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Motiveren van Vrijwilligers
Zichtbaarheid Creëren
Iedereen in de dramadriehoek
Procedures aan begin van het jaar
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Wie is wie? Ik ben Van vereniging ….. Functie…… Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Klassieke type Nieuwe type inspiratie Collectieve noden Individuele noden organisatiekeuze Verankerd in traditie Persoonlijke interesse Keuze activiteiten Behoefte organisatie Ontplooiing, kosten-baten intensiteit Langdurig, frequent Beperkt, afgebakend Vormingplus Limburg vzw - 2011

Geen ‘typetjes’, wel gewoon: ‘hedendaagse vrijwilliger Kenmerken hedendaagse vrijwilliger - combineert inzet met persoonlijke zoektocht naar identiteit en zingeving - is kieskeurig - engageert zich als een nomade - eist professionaliteit Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Welke communicatiekanalen heeft je vereniging? Via welke weg komt je doelpubliek aan informatie Vormingplus Limburg vzw - 2011

Werven van vrijwilligers Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 kanaal doelgroep Kanaal vs. publiek Koud tot lauw  folder Warm  brochure / tijdschrift Iedereen  website (omvattend en up-to-date) Specifieke kanalen Jongeren via bvb. Email Ouderen via bvb. brief of mond aan mond Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Hoe gaat jouw vereniging te werk als je nieuwe vrijwilligers wil werven? Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Maak van werven een continue bezigheid Bouw tijd in om je doelpubliek voor te bereiden Werk met een wervingsplan Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 het wervingsplan Het doel = resultaat nauwkeurig omschrijven ! drie vragen : voor welke functie en taken ? welke vaardigheden/ capaciteiten moeten de vw-ers hebben? hoeveel ? binnen welke termijn ? Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 het wervingsplan Communicatiekanalen mondeling persoonlijk (!) in groep via tussenpersonen Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Praktijkvoorbeeld werven: +2-methode Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Wil je binnen 3 maanden meer bestuursleden? Gebruik de ‘+2-methode’ Een kwestie van het gewoon te doen Eerste stap: Vraag de andere bestuursleden of ze nieuwe vrijwilligers willen Indien ‘ja’, leg je de ‘+2-methode’ uit meer dan 75% kans op succes Vormingplus Limburg vzw - 2011

De +2-methode bedoeling Binnen 3 maanden telt de bestuursvergadering Met de hulp van alle bestuursleden Minstens 2 nieuwe bestuursleden Vormingplus Limburg vzw - 2011

De ‘+2-methode’ 3 grote stappen 1. namen zoeken en afspraken maken 2. Ieder bestuurslid spreekt minstens 2 mensen aan uit de brede kennissenkring 3. nieuwe mensen verwelkomen Elke stap duurt ongeveer 30 tot 45 minuten Vormingplus Limburg vzw - 2011

Stap 1: namen en afspraken Tijdens een bestuursvergadering De vraag beantwoorden: ‘zoeken we mensen voor welbepaalde taken. Zo ja, voor welke? Als het voor jullie onbelangrijk is welke taken de nieuwe bestuursleden zullen moeten opnemen, dan is het ook goed. Iedereen noemt 2 tot 5 namen uit kennissenkring Gepensioneerde kruidenier, leerkracht, loodgieter, dokter,… Nooit zeggen ‘die gaat dat toch niet willen doen’ Afspraken noteren op afsprakenblad Wie spreekt wie aan? Tegen wanneer? Dit blad aan alle bestuursleden bezorgen Vormingplus Limburg vzw - 2011

Stap 2: kennissen aanspreken Ieder bestuurslid spreekt de afgesproken personen aan Tips Kies een goed moment Vertel dat je op zoek bent naar extra bestuursleden Leg uit wat je afdeling allemaal doet Vertel waarom jij je engageert Zeg dat het absoluut niet moeilijk is om zich te engageren Vraag ‘ wil je het eens voor een half jaar proberen?’ Beloof een goede verwelkoming Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 stap 3: verwelkoming Tijdens bestuursvergaderingen de nieuwe mensen Zeer hartelijk verwelkomen Vragen te zeggen wie ze zijn (naam, interesses) Vertellen wie de andere bestuursleden zijn Kort vertellen wat de afdeling het komende half jaar zoals van plan is Documentatie en eventueel een bloemetje geven Direct na de eerste twee à drie bijeenkomsten Individueel vragen ‘hoe vind je het?’ Ingaan op hun antwoord Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 De Wervingscirkel Vormingplus Limburg vzw - 2011

Stap 1: Werven met en voor een doel Het wervingsdoel   Voor welke taken of projecten zoekt u vrijwilligers? Voor kortere of langere tijd? Voor hoeveel uur/dagdelen? Wat moeten ze kunnen? Vormingplus Limburg vzw - 2011

Stap 2: Wie wilt u bereiken, de doelgroep   De doelgroep Maak een profiel van het type vrijwilliger dat u zoekt. Waar zitten deze mensen, hoe groot is de doelgroep? Vormingplus Limburg vzw - 2011

Stap 3: Wat is uw boodschap, wat hebt u te bieden? In de boodschap vertaalt u het wervingsdoel naar uw doelgroep. Het bedenken van de bood­schap is een creatief proces. Of u nu mondeling nieuwe vrijwilligers gaat benaderen, of schriftelijk met een folder of advertentie. In alle gevallen gaan we als het ware op de stoel van de doelgroep zitten en bekijken de wereld vanuit diens ogen. Dat maakt de kans groter dat de doelgroep zich herkent in uw boodschap.   Vormingplus Limburg vzw - 2011

Stap 4: Kanalen en middelen Soms zoeken organisaties het te ver van huis. Het belangrijkste kanaal is het eigen netwerk. De beste manier van werven is nog steeds via persoonlijke contacten in de eigen achterban van de organisatie (de leden, de ouders, de buurtbewoners, de familie) en in de eigen netwerken van de leden van de organisatie. Er gaat nog steeds niets boven de wervingskracht van persoonlijk benaderen van mensen: we hebben u nodig! Vormingplus Limburg vzw - 2011

Vormingplus Limburg vzw - 2011 Stap 5 Organisatie Het budget: Wanneer moet het materiaal klaar zijn? Wanneer is het een goede tijd om een mailing de deur uit te doen? Wie gaat schrijven, voorbeelden zoeken? Vormingplus Limburg vzw - 2011