Instrument teambord Samen werken in team.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool De Zevensprong
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Portfolio
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Workshop evalueren Dcp
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
SCRUM Agile ontwikkelen
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Methodiek: Plancyclus
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Experten in de derde graad Proefproject
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
What is the meaning of? Student centered learning
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Teambarometer.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Burgerschap Samenwerkend leren
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Ouders en school samen Maart 2016
Vergadering Personeelsdienst
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Bord in de Klas November 2016 AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD
Ondernemerschap Jullie zijn gestart aan het laatste studiejaar en met nog een paar maanden te gaan komt een diploma steeds dichterbij. Om dit diploma te.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Workshop – ambities delen
Team charter Instrument.
Cijferloos lesgeven bij talen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Instrument teambord Samen werken in team

Doel van het teambord Een team helpen om op een visuele en transparante manier samen te werken aan het invullen van haar teamopdracht (of 4 kernopdrachten). Efficiënt overleggen Samen aan gedeelde doelen werken Duidelijk eigenaarschap (wie doet wat) Een continu proces van verbetering Wat is het niet ? Controle/evaluatie instrument

Een team kan haar teambord vormgeven zoals zij dat zelf wil

Vorm – de onderdelen Planning Leerlinggerichte doelen Acties Successen Wanneer wat op de agenda staat (toetsen, projectweek, uitstap, oudercontacten, vakantie, ...) Leerlinggerichte doelen 2 à 3 concrete doelen die we samen willen realiseren binnen de 6 tot 8 weken Acties Wie doet wat tegen wanneer en wat is de status ? Successen Wat hebben we bereikt/gerealiseerd ?

Vorm – de onderdelen Team Mood Parkeerplaats Hoe voelen de teamleden zich ? Parkeerplaats Welke belangrijke topics dienen buiten de teambordsessie te worden besproken en door wie ? .... (Wat een team nog relevant acht) ...

<Actie>    TEAM BORD TEAM XXXXXX DL 2 : <...........> Team opdracht : Het uitvoeren van de 4 kernopdrachten voor onze community van leerlingen <benoem> samen met de brede betrokken gemeenschap, binnen de visie van de school. Laatste update : ../../.... ACTIES SUCCESSEN Meetpunt TE STARTEN BEZIG KLAAR CONTINU ... Acties mbt prioritaire leerlinggerichte doelen BELANGRIJKE DATA (school en/of team) Acties mbt het regelen van dagdagelijks werk Algemeen Leerbegeleiding PARKEERPLAATS Taalbeleid Evaluatiebeleid VOET Leerlingbegeleiding & ouderbetrokkenheid Kwaliteitszorg TEAM MOOD    <Deadline> DL 2 : <...........> <Actie> <Owner> <Deadline>

Kaizen Doel: Team: Successen: Doel: Planning Norm/meting P0 P1 P2 P3 P4 P5 P6 Doel: Planning Acties Gestart Bezig Klaar Kaizen

Vorm - praktisch Fysiek Digitaal Whiteboard Een plaats waar het team veel komt Opgelet bij gebruik van leerlingennamen ! Zeker bij opstart aan te raden om een fysiek bord te gebruiken tot de methodiek is ingebakken Digitaal https://realtimeboard.com

Hoe verloopt zo’n teambord sessie ?

Spelregels Team = samen verantwoordelijk Elkaar (respectvol) durven aanspreken Rechtstaan (actiever, korter) Respecteer de rol vd teambordleider Roterende of vaste rol ? Hou het kort en efficiënt binnen de 15’ (Bij opstart mag dit even wat langer) Hou de frequentie van het overleg hoog Week of dag We maken het bord op onze eigen maat. Als het niet werkt, passen we het aan ...

Rol van de teambordleider Wel doen Niet doen Wat denken jullie ? Lijst even op in groepjes van 3

Rol van de teambordleider Wel doen Faciliteren Luisteren Toetsen / recapituleren Evenwicht helpen zoeken tussen discussie en parkeren Mensen bij de les houden Iedereen het woord geven ... Niet doen Inhoudelijke sturing geven Iemand anders de leiding laten overnemen of de sessie laten monopoliseren ... Wellicht best iemand vh team zelf (zelfredzaamheid), hoewel dit bij opstart kan worden begeleid door een ervaren iemand

Rol van de teamleden Wel doen Niet doen Actief deelnemen Durven spreken Luisteren Feedback geven Bondig zijn Oplossingsgericht Respectvol Niet doen Leiden Domineren Zich er buiten stellen Principe discussies starten Op de man/vrouw spelen ...

En wat met de directie Wel doen Niet doen Wat denken jullie ?

En wat met de directie ? Niet doen De acties bepalen Instructies geven Wel doen Methodiek binnen een team op gang helpen trekken Zaken die belangrijk zijn op schoolniveau (schooldoelen) voorleggen aan teams; opvolgen op welke manier het team daar werk van maakt en hoe dit past binnen de visie van de school (heeft het team de juiste doelen) Laat de invulling over aan het team zelf Bevragen welke ondersteuning het team nog nodig heeft Samenwerking tussen teams promoten Niet doen De acties bepalen Instructies geven Het laken naar zich toe trekken

Enkele tips & tricks

Enkele tips & tricks Mogelijke combinatie teambordsessie & breakouts (bvb 1uur opgedeeld in 15’+45’) Begin met een eenvoudig bord Evalueer het teambordproces om de x sessies Verloopt het efficiënt ? Wat kan beter ? Wordt de rol van teambordleider goed ingevuld ? Leer mensen om feedback te geven aan elkaar (open durven spreken is cruciaal) ...

OK, maar wat zijn nu goede doelen ?

Goede doelen zijn ... Leerlinggericht Realiseerbaar binnen beperkte tijd (bvb 6 tot 8 weken) Passen binnen De visie, ambities en doelen van de school De daarbinnen gedefinieerde ambities van het team Meetbaar Gedeeld door iedereen in het team

Stakeholders met kernmerken en verwachtingen Team opdracht Leerlingen Ouders CLB De school De andere teams Bedrijven .... ... Ons team: 4 kernopdrachten voor een community van leerlingen van de 1e graad, binnen de visie van de school qsdklfhjqsdhf Team ambities Link met team charter -Deel het team op in groepjes van 4/5 (andere samenstelling voor de afwisseling) -Wijs de stakeholders toe aan de verschillende groepjes Elk groepje bereidt voor (20-25’) Elk groepje presenteert + discussie (totaal 20-25’)

Ambities - voorbeelden Onze manier van lesgeven beter afstemmen op de leerstijlen van leerlingen van onze community, om ervoor te zorgen dat onze community beter én met meer goesting bijleert.. De leerlingen en schoolmedewerkers uit onze community hun eigen talenten en interesses laten ontdekken zodat leerlingen in staat zijn om bij het verlaten van onze community onmiddellijk de juiste oriëntering te maken (binnen of buiten de school) en zodat schoolmedewerkers taken opnemen die het best aansluiten bij wat hen passioneert. De bedrijfswereld intensiever gaan betrekken in het opstellen van de leerdoelstellingen zodat onze community van leerlingen op het einde van haar schoolloopbaan de juiste marktgerichte kennis op zak heeft. We gaan deze ambities realiseren door stapjes te zetten met kleine, concrete doelen die we op korte termijn kunnen realiseren.

Welke methode kunnen wij gebruiken om goede doelen te definiëren ?

Oefening Definieer 2 goede doelen die van toepassing zijn voor een team van leerkrachten (praktijk)

Methodiek 1. Doelen ontdekken 2. Acties bepalen Vragen stellen Een goed beeld krijgen Het doel klein maken Het doel meten 1. Doelen ontdekken Waarom werkt iets niet ? De actie vastleggen en toewijzen 2. Acties bepalen

Methodiek 1. Doelen ontdekken 2. Acties bepalen Vragen stellen Een goed beeld krijgen Het doel klein maken Het doel meten 1. Doelen ontdekken Waarom werkt iets niet ? De actie vastleggen en toewijzen 2. Acties bepalen

Vragen stellen Wat zouden wij binnen 6 tot 8 weken willen gerealiseerd hebben voor onze community van leerlingen, uitgaande van de ambities ? Welke goede praktijken hebben we die we op korte termijn op grotere schaal kunnen gaan toepassen ? Welke problemen/uitdagingen willen wij weggewerkt krijgen op korte termijn ? Kaizen techniek

Kaizen techniek Wat is het probleem ? Waarom stelt het zich ? Situeer/omschrijf Van wie is het probleem ? Hoe groot of klein is het ? Waar stelt het zich (niet) ? Wanneer ? Waarom stelt het zich ? Vraag door (5x waarom) !!! Zo zoek je naar de kern van het probleem Hoe definieer je dan het juiste, zinvolle doel ? Omschrijf/definieer Hoe kan je het meten ? Welke acties kunnen we doen om het te verbeteren Welke acties kunnen we doen om de verbeteringen te borgen ?

goede doelen van daarnet Oefening Pas dit eens toe voor de 2 goede doelen van daarnet

Een goed beeld krijgen Wanneer beschouwen we ons doel als succesvol ? Bvb : het aantal uren ongewettigde afwezigheid is gehalveerd Wanneer beschouwen ons doel niet als succesvol ? Bvb : het aantal uren ongewettigde afwezigheid is gehalveerd maar er is geen actieve deelname tijdens de les

goede doelen van daarnet Oefening Pas dit eens toe voor de 2 goede doelen van daarnet

Het doel klein maken Alle kinderen binnen de community, of enkele kinderen, enkele jaren, .... ? Sommige vakken ? Sommige uren/tijdstippen ? .... Bvb het aantal uren ongewettigde afwezigheid is gehalveerd en er is actieve participatie in de les, specifiek voor de leerlingen van de 3e graad binnen onze community, en tijdens de periode tussen Krokusvakantie en Paasvakantie

goede doelen van daarnet Oefening Pas dit eens toe voor de 2 goede doelen van daarnet

Het doel meten Bekijk het als een onderzoeker Wat is de hypothese die we willen onderzoeken ? Bvb het aantal uren ongewettigde afwezigheid is gehalveerd en er is actieve participatie in de les, specifiek voor de leerlingen van de 3e graad binnen onze community, en tijdens de periode tussen Krokusvakantie en Paasvakantie Welke variabelen zitten er in deze hypothese en hoe definiëren wij hen ? Bvb Wat is ongewettigde afwezigheid ? Wat is actieve participatie ? Operationaliseer de variabelen : hoe kan ik dat scoren/waarderen/... Bvb halvering = 50% Bvb een 5-schaal van ZEER ACTIEF tot INACTIEF Meten Via observatie van gedrag (bvb iets dat je zelf in de klas meet) Via interviewen reactie vragen Check internet en pik een paar vragen uit beschikbare enquetes - niet teveel vragen Via toetsen Via systemen ...

goede doelen van daarnet Oefening Pas dit eens toe voor de 2 goede doelen van daarnet

Methodiek 1. Doelen ontdekken 2. Acties bepalen Vragen stellen Een goed beeld krijgen Het doel klein maken Het doel meten 1. Doelen ontdekken Waarom werkt iets niet ? De actie vastleggen en toewijzen 2. Acties bepalen

Acties bepalen Sta eerst even stil bij de huidige situatie : waarom werkt het niet ? Definieer een actie Werkwoord Verantwoordelijke Timing

Het periodiek definiëren en/of herprioriteren van doelen

De cyclus Iets langere maar minder frequente ... Teambord-sessie Ambitie en intervisie Iets langere maar minder frequente sessies rond ambities, doelen en teamwerking Korte en frequente teambord sessies Een periodiek moment (bvb 2 maanden) om Gerealiseerde doelen af te vinken en van het teambord te halen Andere doelen te definiëren en/of bestaande doelen te prioritiseren en selecteren De werking van het proces te bespreken En waarom niet, aan team intervisie te doen (ook andere elementen van het charter)

Het AMBITIE bord

Doel = visualiseren, verduidelijken en prioriteren van leerlinggerichte doelen die erop gericht zijn onze teamambities waar te maken, binnen de visie van de school Resultaat = overzicht van realisatie van ambities + het herkennen van prioritaire doelen die we in de komende weken concreet zullen aanpakken

Concrete, leerlinggerichte doelen AMBITIE BORD TEAM XXXXXX Team opdracht : Het uitvoeren van de 4 kernopdrachten voor onze community van leerlingen <benoem> samen met de brede betrokken gemeenschap, binnen de visie van de school. Laatste update : ../../.... Community & brede gemeenschap Meerwaarde die zij verwachten Onze leerlinggerichte team ambities Bijdrage aan schoolvisie en schooldoelen Bijdrage aan 4 kernopdrachten (kwalificeren, talentontwikkeling, leervermogen, welbevinden) Status van de ambitie Concrete, leerlinggerichte doelen Benoem Omschrijf Selecteer uit lijst K T L W Wat goed is, versterken Wat beter kan, aanpakken (Vanuit WAT – WAAR – WAAROM analyse) Status Leerlingen binnen onze community <Vul aan> <Ambitie 1> <Bijdrage> DL 1 : <..............................> <open> <Ambitie 2> DL 2 : <..............................> <prior> DL 3 : <..............................> <afgerond> Ouders ....

Gebruik van het ambitiebord Frequentie Periodiek (bvb 2maandelijks) Bij afronding van doelen en ontstaan van ruimte om aan nieuwe doelen te werken Duurtijd 60’-120’ Wie Team bepaalt de doelen, de onderlinge prioriteit en onderhoudt de status Team doet dit tijdens een (wat uitgebreider) teamoverleg Coach of sterrolhouder planning faciliteert Directie ondersteunt de koppeling met schoolvisie en -doelen

En wat met schooldoelen?

Dezelfde methodiek Met alle teams of een afvaardiging vanuit de teams Leerlinggerichte jaardoelen bepalen en opvolgen Die als input en leidraad dienen voor de teamdoelen, maar ook vanuit de teams worden aangereikt

De uitgebreide cyclus Korte en frequente teambord sessies School state-of-the-union Teambord-sessie Ambitie en intervisie Team ambitie & intervisie School-doelen sessie Iets langere maar minder frequente sessies rond ambities, doelen en teamwerking Een periodiek moment (bvb 2 maanden) om Gerealiseerde doelen af te vinken en van het teambord te halen Andere doelen te definiëren en/of bestaande doelen te prioritiseren en selecteren De werking van het proces te bespreken En waarom niet, aan team intervisie te doen (ook andere elementen van het charter) Een semestrieel moment Gerealiseerde schooldoelen op te volgen en teamcontributies daarin te waarderen Andere doelen te definiëren en/of bestaande doelen te prioritiseren en selecteren De werking van het proces te bespreken

Succes !