Het best bewaarde geheim van Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Advertisements

Transport en Infrastructuur
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
Rotterdam, Wereldhaven
VASTGOEDWAARDE.
Transport en Infrastructuur
Crisisberaad Branche Overleg Binnenvaart Wim van Sluis.
Richting visie bedrijventerrein Noord & stand van zaken Businessclub 16 maart 2009.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Van Havenvisie 2030 naar Bestemmingsplannen
Rotterdam en de kracht van het achterland
Met modellen breng je de boodschap goed over
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Vervoer van eten en brandstoffen
Haalbaarheid Overslagterminal of multifunctionele binnenhaven omgeving Almere.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
Herstructurering Rijnhaven De focus op partners
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Afstand speelt geen rol meer?
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Transport en Infrastructuur
Transport en Infrastructuur
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Het project VERM een slim overdacht samenwerkingsidee van gemeente Eijsden en StuurGroepdeMaas VERMVERM StuurGroepdeMaas.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Deel 2 Uitleg paragraaf 2-5 H2.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Hoofdstuk 4: Havenlandschap in Antwerpen
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
2 vwo Ontwikkeling, arm en rijk par 7- 8
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Kan een werelddeel krimpen?
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
GROENTE EN FRUIT Elke dag eten we groente of fruit. Maar waar komt dit vandaan? Vandaag onderzoek jij waar onze appels en tomaten vandaan komen. Ook ontdek.
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
Dit is Dorcas Dorcas komt in actie voor mensen in nood en diepe armoede, ongeacht hun religie, ras, geslacht of politieke overtuiging.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Brugge, Waarom nog lege kilometers?. 1 Leading in temperature controlled logistics  Internationaal opererend familiebedrijf  89 jaar ervaring.
Van individueel via gemeenschappelijk beheer havens Twentekanalen naar … BOH
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Lesbrief 3 - Havens Template: All black icons: wikimedia Sea: pixabay.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Overkoepelend Schipdonkcomité Damme, Maldegem en Zomergem
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Hoofdstuk 3 Europa.
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Het best bewaarde geheim van Nijmegen Ronald Peeters Gemeente Nijmegen September 2016

Inhoud Inleiding De binnenhavens De havens van Nijmegen Waar liggen mogelijkheden? Aanbevelingen

Waarom dit onderzoek? Eerder onderzoek Nijmegen-Duisburg Mogelijkheden Geluiden ondernemers laten horen Waarde bedrijventerrein verder versterken Zelf voorstellen, studie, eerder project samen met gemeente Nijmegen/Duisburg en universiteiten Duisberg-Essen en Radboud. Vergelijking beide binnenhavens. Van hieruit in contact voor eventuele stage om de mogelijkheden te ontdekken van de Nijmeegse havens en de ondernemers aan het woord te laten. Wat kan er anders? Waar liggen mogelijkheden? Dit staat centraal in dit onderzoek.

De binnenvaart Het Nederlandse waternet cruciale schakel in de economie 30% transport via water in Nederland Logistieke sector zit weer in de lift Positief beeld voor de toekomst onder ondernemers (CBS) Met ruim 6 duizend kilometer aan vaarwegen is het na Duitsland en Finland het grootste waternet van Europa. Nederland transporteert van alle landen in de Europese Unie, de meeste goederen via het water. Momenteel vindt van het totale goederenvervoer in Nederland 30% plaats via de binnenwateren. Nijmegen ligt aan hoofdtransportas. Dit zijn vaarwegen waarover nu en/of in de toekomst jaarlijks ten minste 5 miljoen ton of 10.000 containers internationaal goederenvervoer plaatsvindt

Waarom binnenvaart? Milieu Volumevoordelen Wegen raken vol CO2 per tonkilometer het laagste over water Volumevoordelen Verschillende soorten goederen bundelen Wegen raken vol Via water nog voldoende capaciteit

De Nijmeegse binnenhavens in cijfers Totale oppervlakte: 123 hectare Overslag: 90.000 TUE / 2,7 miljoen ton 7955 arbeidsplaatsen Toegevoegde waarde schatting € 75 - 100 miljoen De binnenhavens van Nijmegen horen met een totale oppervlakte van 123 hectare bij de grootse binnenhavens van Nederland. Met een overslag van 90.000 TUE (Twenty Foot Equivalent Unit)containers en overslag van 2,7 miljoen ton staat Nijmegen in de top 10 van de grootste multifunctionele havens van Nederland als gekeken wordt naar de binnenvaart. De watergebonden bedrijvigheid bood in 2013 werk aan zo’n 910 personen (haven, op- en overslag en binnenvaart Ecorys, landelijke capaciteitsanalyse binnenhavens.

De Nijmeegse binnenhavens Ligging haven zeer gunstig Tussen Rotterdam en achterland Goed wegennet Treinterminal Valburg Internationale corridors De ligging van de binnenhavens van Nijmegen is uiterst gunstig te noemen. Het gebied zelf is door een goed wegennet ontsloten, mede dankzij de ontwikkeling van de tweede stadsbrug is het terrein goed bereikbaar. Anderzijds zorgt de sluis bij Weurt ervoor dat de waterstanden goed controleerbaar zijn en dat er een gunstige situatie is voor de scheepsvaart in het Maas-Waalkanaal en de bereikbaarheid van de Oostkanaalhavens en de loswal Westkanaaldijk. Met de eventuele komst van een railterminal bij Valburg is er vlak bij het haventerrein ook een mogelijkheid om vervoer via spoor te realisteren. Al met al is het gebied nu al goed bereikbaar via schip en auto/vrachtwagen en in de toekomst wellicht ook per trein. Geografisch gezien ligt Nijmegen en daarmee de haven om meerdere reden op een goede plek.

Waar liggen mogelijkheden? Herstructureren Ruimtelijke ordening Promotie Er liggen genoeg mogelijkheden in de haven, een gebied vol potentie. Op dit moment is het terrein nog niet bekend genoeg, het is een belangrijk bedrijventerrein waar overslag van goederen (containers en bulk) in de toekomst steeds belangrijker gaat worden. De aantrekkelijkheid van het gebied kan beter

Herstructureren Faillissement van Innoviopapers Kavel vrijgekomen, ligt al tijd leeg. Samen kansen grijpen, ondernemers en gemeente

Ruimtelijke ordening Wijziging bestemmingsplan  Watergebonden bedrijvigheid stimuleren Er zijn echter bezwaren: Kost tijd en geld Er moet draagvlak zijn Waardevermindering door beperkte verkoopmogelijkheden

Promotie Events Social Media Havendagen Havenloop Eigen site haven Facebook pagina

Aanbevelingen Intensief inzetten om het terrein van Innoviopapers te herstructureren. Verder onderzoek naar kosten rondom verandering bestemmingsplan Bekendheid vergroten via Social Media. Ondernemers en gemeente samen mogelijkheden zoeken

Bedankt voor de aandacht!