Het best bewaarde geheim van Nijmegen Ronald Peeters Gemeente Nijmegen September 2016
Inhoud Inleiding De binnenhavens De havens van Nijmegen Waar liggen mogelijkheden? Aanbevelingen
Waarom dit onderzoek? Eerder onderzoek Nijmegen-Duisburg Mogelijkheden Geluiden ondernemers laten horen Waarde bedrijventerrein verder versterken Zelf voorstellen, studie, eerder project samen met gemeente Nijmegen/Duisburg en universiteiten Duisberg-Essen en Radboud. Vergelijking beide binnenhavens. Van hieruit in contact voor eventuele stage om de mogelijkheden te ontdekken van de Nijmeegse havens en de ondernemers aan het woord te laten. Wat kan er anders? Waar liggen mogelijkheden? Dit staat centraal in dit onderzoek.
De binnenvaart Het Nederlandse waternet cruciale schakel in de economie 30% transport via water in Nederland Logistieke sector zit weer in de lift Positief beeld voor de toekomst onder ondernemers (CBS) Met ruim 6 duizend kilometer aan vaarwegen is het na Duitsland en Finland het grootste waternet van Europa. Nederland transporteert van alle landen in de Europese Unie, de meeste goederen via het water. Momenteel vindt van het totale goederenvervoer in Nederland 30% plaats via de binnenwateren. Nijmegen ligt aan hoofdtransportas. Dit zijn vaarwegen waarover nu en/of in de toekomst jaarlijks ten minste 5 miljoen ton of 10.000 containers internationaal goederenvervoer plaatsvindt
Waarom binnenvaart? Milieu Volumevoordelen Wegen raken vol CO2 per tonkilometer het laagste over water Volumevoordelen Verschillende soorten goederen bundelen Wegen raken vol Via water nog voldoende capaciteit
De Nijmeegse binnenhavens in cijfers Totale oppervlakte: 123 hectare Overslag: 90.000 TUE / 2,7 miljoen ton 7955 arbeidsplaatsen Toegevoegde waarde schatting € 75 - 100 miljoen De binnenhavens van Nijmegen horen met een totale oppervlakte van 123 hectare bij de grootse binnenhavens van Nederland. Met een overslag van 90.000 TUE (Twenty Foot Equivalent Unit)containers en overslag van 2,7 miljoen ton staat Nijmegen in de top 10 van de grootste multifunctionele havens van Nederland als gekeken wordt naar de binnenvaart. De watergebonden bedrijvigheid bood in 2013 werk aan zo’n 910 personen (haven, op- en overslag en binnenvaart Ecorys, landelijke capaciteitsanalyse binnenhavens.
De Nijmeegse binnenhavens Ligging haven zeer gunstig Tussen Rotterdam en achterland Goed wegennet Treinterminal Valburg Internationale corridors De ligging van de binnenhavens van Nijmegen is uiterst gunstig te noemen. Het gebied zelf is door een goed wegennet ontsloten, mede dankzij de ontwikkeling van de tweede stadsbrug is het terrein goed bereikbaar. Anderzijds zorgt de sluis bij Weurt ervoor dat de waterstanden goed controleerbaar zijn en dat er een gunstige situatie is voor de scheepsvaart in het Maas-Waalkanaal en de bereikbaarheid van de Oostkanaalhavens en de loswal Westkanaaldijk. Met de eventuele komst van een railterminal bij Valburg is er vlak bij het haventerrein ook een mogelijkheid om vervoer via spoor te realisteren. Al met al is het gebied nu al goed bereikbaar via schip en auto/vrachtwagen en in de toekomst wellicht ook per trein. Geografisch gezien ligt Nijmegen en daarmee de haven om meerdere reden op een goede plek.
Waar liggen mogelijkheden? Herstructureren Ruimtelijke ordening Promotie Er liggen genoeg mogelijkheden in de haven, een gebied vol potentie. Op dit moment is het terrein nog niet bekend genoeg, het is een belangrijk bedrijventerrein waar overslag van goederen (containers en bulk) in de toekomst steeds belangrijker gaat worden. De aantrekkelijkheid van het gebied kan beter
Herstructureren Faillissement van Innoviopapers Kavel vrijgekomen, ligt al tijd leeg. Samen kansen grijpen, ondernemers en gemeente
Ruimtelijke ordening Wijziging bestemmingsplan Watergebonden bedrijvigheid stimuleren Er zijn echter bezwaren: Kost tijd en geld Er moet draagvlak zijn Waardevermindering door beperkte verkoopmogelijkheden
Promotie Events Social Media Havendagen Havenloop Eigen site haven Facebook pagina
Aanbevelingen Intensief inzetten om het terrein van Innoviopapers te herstructureren. Verder onderzoek naar kosten rondom verandering bestemmingsplan Bekendheid vergroten via Social Media. Ondernemers en gemeente samen mogelijkheden zoeken
Bedankt voor de aandacht!