Steven Pont Uitspraak: Elk misdragend kind dat pijn heeft schreeuwt: “verlaat me niet” “Filmpje van SLO”met een samenvatting uit een lezing die hij in 2017 heeft gegeven. Hoe woon jij in het hoofd van de kinderen waar je mee werkt? https://www.youtube.com/watch ?v=69ZA2b3bITE
Welke prikkels haal jij als professional uit deze samenvatting van Steven Pont?
Welke prikkels haal jij als professional uit deze samenvatting van Steven Pont? Zelfbeeld ontstaat door het beeld dat andere mensen van je hebben. Je wordt gevormd door de klei van de omgeving. Welke houding hebben wij nodig om kinderen open te laten staan om te leren (talenten te laten zien)? Mensen bestaan uit een hoeveelheid maskers. De aanjager van gedrag is de relatie. Individu/systeem en de combinatie zijn bepalend voor het gedrag. Belangrijke woorden voor een kind: ik verlaat je niet!
Verder kijken naar kind en omgeving.
Werken met aandacht, Andre Rietman
Lichaam Lichaam is klaar voor actie (vechten, vluchten, angst, bevriezing) Lichaam heeft remming en rust. Eten Slapen Conditie stress
Alertheid Filter, zeef Hoge drempel, komt er wel wat door? Neemt waar maar reageert niet. Lage drempel, erg gevoelig, voelt alles als een prikkel. 7 Zintuigen
Overgevoeligheid
Ondergevoelig
Motivatie Zone van naaste ontwikkeling Rijpheid Balans tussen uitdaging en stress Faalangst Frustratietolerantie Prestatiemotivatie Uitstel beloning
Aandacht Hoog proces, met vele “lage voorwaarden” Executieve functies. (impuls controle, werkgeheugen, etc) http://downloads.slo.nl/Documenten/JongeKind-ExecutieveFunctiesKaarten%28V1%29.pdf TAFELGROEP OPDRACHT: Noteer bij iedere laag van het schema Werken met aandacht zichtbaar gedrag van jonge kinderen. Deel je ervaringen rondom dit zichtbare gedrag, welk gedrag prikkelt jou? https://www.bazalt.nl/downloads/downloadpagina/werken-met-aandacht/1786-werken-met-aandacht-bijlagen/file
Gedragswaaier, Bazalt
Doel van de gedragswaaier: Niet om te labelen maar alleen het gedrag dat een kind laat zien. Het levert op dat een kind geholpen wordt met zijn gedragingen. Positief effect op kind, leerkracht en klas. Minder snel zorg op hoger niveau binnen de school nodig Opbouw bestaat uit observatie, welke benaderingen zijn mogelijk, opstellen van een actieplan, evaluatie.
Groepsopdracht: Bekijk de werkwijze van de gedragswijzer met je groep voor 1 type kind. Vragen die tijdens het kijken meegenomen worden: Is de beeldbeschrijving herkenbaar van het type kind? Is de observatie door de leerkracht zelf uit te voeren? Passen de benaderingen en suggesties in jouw praktijk? Welke prikkel wil je delen met de hele groep?
https://7zintuigen.nl/videos/
Voorbeelden van normale gewenning van prikkels (je hebt geen last van zintuiglijke prikkels) Je ziet je neus niet. Je voelt je kleding niet de hele dag Je hoort het zoemen van de ventilatie niet de hele tijd. Je merkt niet dat je ogen knipperen Je merkt niet dat je slikt Je zet heel veel beelden die aan je voorbij gaan niet bewust Je bent gewend aan parfum
Hoe functioneert een kleuter bij wie de zintuigelijke prikkelverwerking goed verloopt? Hoort stoelen schuiven, en kan door gaan met zijn taak. Heeft geen last van de kinderen die in de huishoek een rollenspel spelen. Vindt het niet erg als andere kinderen hem aanraken of tegen hem aanbotsen. Kan stil en geconcentreerd in de kring in een boekje lezen. Merkt op dat het potlood geslepen moet worden. Verlegt spullen op tafels als hij wil gaan tekenen. Poets pindakaas van zijn wangen.
Wat als een kleuter onderprikkeld is? Voelt niet als een broek achterstevoren aan gedaan is na de gymles. Merkt niet op dat de kraan nog druppelt. Tekent terwijl er nog materialen onder het tekenpapier liggen. Heeft geen last van sterke geuren. Kan schrikken op het schoolplein als iemand aan komt rennen. Kan makkelijk slapen op een vreemde plek. Hoort de leerkracht niet als ze iets vertelt op gewone toon.
Hoe functioneert een onderprikkelende kleuter? Tekent met een bot potlood. Knoeit met verf. Lijkt later te reageren op informatie die is gegeven door de leerkracht. Heeft moeite om alert te blijven. Kan soms ruw zijn, botsen tegen anderen en onhandig in bewegingen. Leest hardop tijdens het stillezen.
Wat als een kleuter overprikkeld is? Voelt de hele dag kleding en accessoires zitten. Ziet eigen neus. Hoort alle omgevingsgeluiden. Wordt misselijk van geuren (parfum). Ziet iedereen voorbij lopen.
Hoe functioneert een overprikkelde kleuter? Schrikt van harde geluiden, zoemer, brandalarm, schuiven van stoelen. Kan zich moeilijk concentreren tijdens het spelen en werken. Houdt er niet van om aangeraakt te worden. Vindt klei vaak niet fijn. Tekent het liefst met scherp aangeslepen potlood, die schrijven fijn.
Waar kies jij voor? Dubbele espresso? Koffie? Groene Thee?