Steven Pont Uitspraak: Elk misdragend kind dat pijn heeft schreeuwt: “verlaat me niet” “Filmpje van SLO”met een samenvatting uit een lezing die hij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Wie is DVN Oost-Nederland & Diabetes op school
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
Thema 6: Zintuigen.
Sensorische Informatie Verwerking
Crosslab Sensory Shopping
Snoezelen snuffelen doezelen.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Module 1 – Dag 1 Hallo.
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Voelsprieten Informatieavond
Gedrag.
En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Leer weer jezelf te zijn
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Executieve functies Marije Ruben.
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
© UNIEK IN DE KLAS.
Trauma sensitief lesgeven
Waarom het ontspannen van de
Lezen in groep 3 Okt 2017.
NSCCT Instructie groep 4
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?

Zintuiglijke waarneming
Kato bruyneels, Lore Driessens
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Loopbaan en burgerschap les 3
Zichtbaarheid Creëren
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Wat leer je allemaal op school?
De druppel die de emmer doet overlopen
Denken en doen.
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Transcript van de presentatie:

Steven Pont Uitspraak: Elk misdragend kind dat pijn heeft schreeuwt: “verlaat me niet” “Filmpje van SLO”met een samenvatting uit een lezing die hij in 2017 heeft gegeven. Hoe woon jij in het hoofd van de kinderen waar je mee werkt? https://www.youtube.com/watch ?v=69ZA2b3bITE

Welke prikkels haal jij als professional uit deze samenvatting van Steven Pont?

Welke prikkels haal jij als professional uit deze samenvatting van Steven Pont? Zelfbeeld ontstaat door het beeld dat andere mensen van je hebben. Je wordt gevormd door de klei van de omgeving. Welke houding hebben wij nodig om kinderen open te laten staan om te leren (talenten te laten zien)? Mensen bestaan uit een hoeveelheid maskers. De aanjager van gedrag is de relatie. Individu/systeem en de combinatie zijn bepalend voor het gedrag. Belangrijke woorden voor een kind: ik verlaat je niet!

Verder kijken naar kind en omgeving.

Werken met aandacht, Andre Rietman

Lichaam Lichaam is klaar voor actie (vechten, vluchten, angst, bevriezing) Lichaam heeft remming en rust. Eten Slapen Conditie stress

Alertheid Filter, zeef Hoge drempel, komt er wel wat door? Neemt waar maar reageert niet. Lage drempel, erg gevoelig, voelt alles als een prikkel. 7 Zintuigen

Overgevoeligheid

Ondergevoelig

Motivatie Zone van naaste ontwikkeling Rijpheid Balans tussen uitdaging en stress Faalangst Frustratietolerantie Prestatiemotivatie Uitstel beloning

Aandacht Hoog proces, met vele “lage voorwaarden” Executieve functies. (impuls controle, werkgeheugen, etc) http://downloads.slo.nl/Documenten/JongeKind-ExecutieveFunctiesKaarten%28V1%29.pdf TAFELGROEP OPDRACHT: Noteer bij iedere laag van het schema Werken met aandacht zichtbaar gedrag van jonge kinderen. Deel je ervaringen rondom dit zichtbare gedrag, welk gedrag prikkelt jou? https://www.bazalt.nl/downloads/downloadpagina/werken-met-aandacht/1786-werken-met-aandacht-bijlagen/file

Gedragswaaier, Bazalt

Doel van de gedragswaaier: Niet om te labelen maar alleen het gedrag dat een kind laat zien. Het levert op dat een kind geholpen wordt met zijn gedragingen. Positief effect op kind, leerkracht en klas. Minder snel zorg op hoger niveau binnen de school nodig Opbouw bestaat uit observatie, welke benaderingen zijn mogelijk, opstellen van een actieplan, evaluatie.

Groepsopdracht: Bekijk de werkwijze van de gedragswijzer met je groep voor 1 type kind. Vragen die tijdens het kijken meegenomen worden: Is de beeldbeschrijving herkenbaar van het type kind? Is de observatie door de leerkracht zelf uit te voeren? Passen de benaderingen en suggesties in jouw praktijk? Welke prikkel wil je delen met de hele groep?

https://7zintuigen.nl/videos/

Voorbeelden van normale gewenning van prikkels (je hebt geen last van zintuiglijke prikkels) Je ziet je neus niet. Je voelt je kleding niet de hele dag Je hoort het zoemen van de ventilatie niet de hele tijd. Je merkt niet dat je ogen knipperen Je merkt niet dat je slikt Je zet heel veel beelden die aan je voorbij gaan niet bewust Je bent gewend aan parfum

Hoe functioneert een kleuter bij wie de zintuigelijke prikkelverwerking goed verloopt? Hoort stoelen schuiven, en kan door gaan met zijn taak. Heeft geen last van de kinderen die in de huishoek een rollenspel spelen. Vindt het niet erg als andere kinderen hem aanraken of tegen hem aanbotsen. Kan stil en geconcentreerd in de kring in een boekje lezen. Merkt op dat het potlood geslepen moet worden. Verlegt spullen op tafels als hij wil gaan tekenen. Poets pindakaas van zijn wangen.

Wat als een kleuter onderprikkeld is? Voelt niet als een broek achterstevoren aan gedaan is na de gymles. Merkt niet op dat de kraan nog druppelt. Tekent terwijl er nog materialen onder het tekenpapier liggen. Heeft geen last van sterke geuren. Kan schrikken op het schoolplein als iemand aan komt rennen. Kan makkelijk slapen op een vreemde plek. Hoort de leerkracht niet als ze iets vertelt op gewone toon.

Hoe functioneert een onderprikkelende kleuter? Tekent met een bot potlood. Knoeit met verf. Lijkt later te reageren op informatie die is gegeven door de leerkracht. Heeft moeite om alert te blijven. Kan soms ruw zijn, botsen tegen anderen en onhandig in bewegingen. Leest hardop tijdens het stillezen.

Wat als een kleuter overprikkeld is? Voelt de hele dag kleding en accessoires zitten. Ziet eigen neus. Hoort alle omgevingsgeluiden. Wordt misselijk van geuren (parfum). Ziet iedereen voorbij lopen.

Hoe functioneert een overprikkelde kleuter? Schrikt van harde geluiden, zoemer, brandalarm, schuiven van stoelen. Kan zich moeilijk concentreren tijdens het spelen en werken. Houdt er niet van om aangeraakt te worden. Vindt klei vaak niet fijn. Tekent het liefst met scherp aangeslepen potlood, die schrijven fijn.

Waar kies jij voor? Dubbele espresso? Koffie? Groene Thee?