Resultaten bevraging Brusselse cliënten en professionals

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Advertisements

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Ervaringen in samenwerking
Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Waar knelt het schoentje?
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
“Specialistische” zorg
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Verzipping van de thuislozen?. 1. Stadslucht maakt vrij  Voor ’80: Thuisloosheid onder de noemer ‘Daklozen’  Vanaf ’80: De VDVO (Vereniging der Vlaamse.
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Zorg nieuwe stijl.
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
1 MET GEDEELDE KRACHT Symposium Bindkracht / GIPSO.
Veranderingen in de zorg
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Schoolpoortwerking Vrienden van het Huizeke ism BPA OCB Sint Jorisschool Brussel.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Vzw Balavikas. Balavikas betekent: ‘Breng het kind op een hoger peil’ De vzw steunt projecten voor kinderen en jongeren met een beperking in Zuid-India.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Motiveren: de ins en outs!
Lokaal Sociaal Beleid.
© Diversiteitsacademie - Marijke Cornelis
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Eenzaamheid, welzijn en zorg
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Groei dossiers/ lokale opleg
Ouderenzorg: op weg naar een leeftijdsvriendelijk Gent
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
“Ge moogt hier zijn wie da ge zijt en doen wat da ge kunt!”
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
[powerpoint openen, openen]
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Transcript van de presentatie:

Resultaten bevraging Brusselse cliënten en professionals Prof. dr. Liesbeth De Donder – Dr. An-Sofie Smetcoren Statengeneraal Welzijn en Zorg 15 februari 2019

Overzicht Achtergrondinfo bevraging Toegankelijkheid: een lang en hobbelig traject naar duurzame zorg en ondersteuning Naar een toegankelijke zorg en welzijn: drempels en krachtbronnen Overkoepelende reflecties richting beleid en praktijk

1. Achtergrondinfo bevraging

25 verschillende organisaties Gebruikers 9 focusgroepen 66 cliënten Professionals 6 focusgroepen 35 professionals 25 verschillende organisaties Sectoren: (ex) dak- en thuisloosheid Mensen in armoede Geestelijke gezondheidszorg Personen met fysieke en/of mentale beperking Ouderenzorg Thuiszorg Socio- culturele zelforganisaties

2. Toegankelijkheid: een lang en hobbelig traject naar duurzame zorg en ondersteuning

8e B? Bruikbaarheid Beschikbaarheid Bekendheid Begrijpbaarheid 7B’s (Bouverne-De Bie) Bekendheid Begrijpbaarheid Betrouwbaarheid Bereikbaarheid Betaalbaarheid Bruikbaarheid Beschikbaarheid 8e B? Beeldvorming Bruikbaarheid Bekendheid Beschikbaarheid Begrijpbaarheid Bereikbaarheid Betaalbaarheid Betrouwbaarheid

4 onderdelen van het zorgtraject detecteren, erkennen en aanvaarden van nood aan hulp en ondersteuning toegankelijkheid in het vinden van (de dienst/organisatie/persoon voor) zorg en ondersteuning (zoektocht) toegankelijkheid om zorg en ondersteuning te krijgen (ingang) toegankelijkheid om zorg en ondersteuning te houden (retentie)

3. Naar een toegankelijke zorg en welzijn: drempels en krachtbronnen

3.1 Geen “kwetsbare” groepen, maar een sterktegericht perspectief Oog hebben voor mens achter hulpvraag Begripvolle en respectvolle hulpverlening Cliënten waren vragende partij om mee te denken (inspraak), én mee te doen Discours van autonomie Vraagverlegenheid of vraagdwang als pervers effect

“Het gaat vooral over dat zelf kunnen beslissen, maar dan moet je natuurlijk ook wel een reeks van alternatieven of dingen kunnen voorstellen waar de persoon dan uit kan kiezen. Dat is ook belangrijk, om een waaier van mogelijkheden te vinden die past bij de persoon.”

“Ik eindig mijn gesprek altijd met: Van alles wat we nu vandaag hebben gezegd, wat vind jij het belangrijkste? Dat geeft heel veel informatie over die persoon waar die zijn energie uit haalt, waar hij belang aan hecht en dat is bijna altijd een ander antwoord dan wat ik daar zelf heb uitgehaald.(…) Personen zelf beseffen ook wel waar de problemen zijn. Ze hebben gewoon een ander antwoord, maar dat antwoord kan inderdaad beter zijn dan wat wij zelf bedenken.”

3.2 Belang van een formeel en informeel netwerk Informele netwerk: heel wat taken Grenzen aan het informele netwerk Vrijblijvend, en hoe sterk (initieel) ook, er is geen continue zorggarantie “Het jaar daarop zijn ze mij niet meer komen halen hé. Wat ook te begrijpen is. Je gaat naar een festival, je drinkt een glaasje, en dan moet je ook nog 3 kilometer met iemand mee in een rolstoel om 2u in de ochtend. Ge kunt dat 1x doen, ge kunt dat 2x doen, maar ge kunt niet verwachten dat mensen dat levenslang doen hé. Dus als ze afkomen met die vermaatschappelijking van de zorg, ja… make me laugh.”

3.2 Belang van een formeel en informeel netwerk Ook grenzen aan formele netwerk Cliënten met een multi-problematiek Aandacht voor welzijn van de welzijnswerker Aanwezigheid en zichtbaarheid in lokale omgeving

3.3 Brussel, een stad met vele gezichten Brussel = rijkdom Keuze vs. « verdrinken » in het aanbod Super-aanwezigheid van verschillende maatschappelijk kwetsbare groepen in elkaars nabijheid Super-diversiteit (etnisch, lokale verschillen, leeftijdsverschillen, taalverschillen, ... “De stad, daar bevinden zich de meeste sociale problemen. Het is de kanker van onze planeet, er zijn te veel mensen op dezelfde plek, mensen met te weinig educatie, te weinig middelen. En ze vechten om te overleven.” “De lucht, ja is slecht voor mij. Haha. Maar Brussel zelf, alles is dichtbij. Alles op wandelafstand. Winkels, huisartsenpraktijk. Een groepspraktijk. Ik moet geen auto. Openbaar vervoer.”

3.4 Financiële betaalbaarheid Aangepaste en betaalbare huisvesting vinden blijft pijnpunt Kwetsbare socio-economische situatie: 39% van de BXL bevolking heeft een risico op armoede en sociale uitsluiting Complexe procedure voor het aanvragen voor financiële ondersteuning Kritische vragen bij persoonsvolgende financiering: eventuele risico’s van vermarkting van de zorg

“Voor zeer kwetsbare mensen. Je vindt gewoon niets “Voor zeer kwetsbare mensen. Je vindt gewoon niets. Je moet op zoek gaan voor een appartement. Het is tevergeefs. Ik heb zelf een gezin gehad, een moeder met drie kinderen. Dat meisje heeft een degeneratieve ziekte. Die zit nu dus al in een rolstoel. Die wonen op een derde verdieping. Die moeder moet haar ’s nachts naar beneden dragen en op haar rug naar boven. Dat meisje kan ook niet alleen buiten of ergens naar toe. Ik ben al meer dan een jaar op zoek voor hen, voor een oplossing. Niemand helpt. Dat vind ik echt … Dat kun je je niet voorstellen. Zo zijn er veel gevallen.”

3.5 Supercomplexiteit: de bomen en het bos … Supercomplexiteit werkt sociale exclusie in de hand Veelal precaire en complexe situatie van de Brusselse cliënten legt daar nog een extra “complexiteitslaag” bovenop. Eén-op-één-begeleiding: loods doorheen het systeem (zorgcoach)

4. Overkoepelende reflecties richting beleid en praktijk

Doel = toegankelijke zorg en welzijn

?