Richting geven aan Teamontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Op koers met het Zelfmanagementkompas
‘t Schrijverke Zoetermeer
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
COMPETENTIEONTWIKKELING
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
INTERVISIE Zuid-Holland
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Collectief leren in schoolteams
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een theoretische verkenning
Deel anders, mijn organisatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Leerstijlen KOLB SJM.
Coaching week Rotterdam Academy.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Opdrachten en eindopdracht
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Haal meer uit het medewerkers- onderzoek! Calle Boot (Waterschap Brabantse Delta) Edwin van Ravenstein (Waterschap Brabantse Delta) Thera van Heuveln (InternetSpiegel.
Anders kijken, anders doen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Talent in Ontwikkeling
Eigenaarschap ontwikkelen Frans Wijngaarden
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Twee manieren van benadering
Ouders en school samen Maart 2016
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Persoonlijk Leiderschap
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Jij als werkplekbegeleider!
Richting geven aan Teamontwikkeling
Jij als werkplekbegeleider!
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Ontwikkeling, wij als EBS
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Team charter Instrument.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
PIT - Samenwerken Les 3.
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Richting geven aan Teamontwikkeling Avans Hogeschool

Samen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen: De context van teamontwikkeling Waarom is teamontwikkeling van belang voor het bereiken van de doelstellingen van jouw team? Welke mate van autonomie, samenwerking en flexibiliteit zijn van belang? Wat zijn voorwaarden voor teamontwikkeling?

Samen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen: Je team en jij Welke dynamiek is aanwezig in het team en welke rol heb jij in deze dynamiek? Welke ambitie heb je voor de ontwikkeling van het team en wat vraagt dat van jou? Hoe sta je in je kracht en hoe kun je flexibel inspelen op de ontwikkeling van het team? Welke stappen wil je gaan zetten met je team?

Samen op zoek naar antwoorden op de volgende vragen: Teamontwikkeling beïnvloeden Hoe kun je focus op gemeenschappelijke doelen en resultaten creëren? Hoe haal je naar boven wat er leeft in het team en creëer je ruimte voor groei? Hoe kun je het groepsproces ondersteunen en zorgen dat het team leert? Hoe kun je zorgen dat ieders talent en onderlinge verschillen benut worden? Hoe vergroot je de zelfstandigheid van het team en organiseer je samenwerking, overleg en besluitvorming?

Ingrediënten voor de leergang Teamontwikkeling beïnvloeden Drie eendaagse modules Theorie, ervaren, toepassen TeamQ, werkvormen En heel veel casuïstiek HR-business partners

Programma Richting geven aan Teamontwikkeling Opleidingsdag 1 Intervisie Opleidingsdag 2 Opleidingsdag3 Theoretische kaders Fases teamontwikkeling Effectieve teamontwikkeling Interventie niveaus Casuïstiek Ervarend leren Werkvormen die je zelf kunt inzetten in je team Inbedding praktijk Techniek: LSD Inzoomen eigen team Analyse eigen team Leren door te doen Zelf begeleiden Ervaren toepassen theorie Ontwikkelplan Voorbereiding Nadenken over eigen vraagstuk Invullen TeamQ vragenlijst over je eigen team Werkvorm / interventie uitproberen in je eigen team

Alvast een bril

Jij in jouw rol als teamontwikkelaar Hier ben ik goed in Hier wil ik naar toe Hier ben ik trouw aan Dit maakt me klein Dit heb ik van anderen nodig Hier heb ik een hekel aan Binnenring: Talenten Teken je hand in je boekje Vul voor jezelf “de hand” in Deel je hand in de groep Wat wil je ontwikkelen?

Jouw team in beeld Waar wil jij de komende maand(en) de focus op leggen? Feiten Acties Problemen Wensen Aantal teamleden Jullie opdracht Concrete resultaten Aantal x dat iets goed/fout is gegaan … Waar heeft men last van? Wat hoor je in de wandelgangen / 1:1? wat wordt te weinig/veel gedaan? Hoe heeft dit invloed op jullie klanten? … Wat zou het mooiste zijn dat ontstaat? Wat doen mensen dan? Hoe is de sfeer? Wat ervaren je klanten dan? … Teken dit figuur in je boekje en vul Feiten, Problemen en Wensen in. Deze delen we met elkaar om ieder team en de ontwikkelfocus te leren kennen.