Eindevaluatie Participatiewet: deelonderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

De weg naar werk Onderzoek naar cliëntstromen in de SUWI-keten
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Veranderingen in de zorg
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
participatiewet even voorstellen de wet op hoofdlijnen
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Social Return.
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
De Participatiewet.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Transities Awbz Begeleiding en Participatiewet per
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
  Welkom.
Participatiewet vanaf 2015
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Regionaal werkbedrijven in Noord-Brabant Transvorm Actueel 18 maart 2015.
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Participatiewet & subsidiemogelijkheden
Financieel rekenmodel Participatiewet
Toekomst Wsw Presentatie IPSE-studies, 13 december 2007.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Instrumenten en voorzieningen
Participatiewet Eelco Visser Esther Koek. Participatiewet Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingegaan. Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning.
PARTICIPATIEWET IN TWENTE Werk, de kortste weg uit de schulden.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
leernetwerk participatiewet en banenafspraak waterschappen
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Sterfte van daklozen in Rotterdam Wilma Nusselder, Marcel Slockers, Ed van Beeck Erasmus MC, instituut Maatschappelijke Gezondheidszorg CEPHIR seminar.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
1 Is overgewicht een juiste indicatie voor het meten van de bloeddruk bij kleuters? Gerre Vermeulen Marlou de Kroon GGD Gooi & Vechtstreek Opleiding.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Monitoring 3D - Participatiewet - WMO maatwerkvoorzieningen Gemeente Dordrecht 26 april 2016.
VOORLICHTING PrO/VSO Door – Saskia Bholasing & Monique Holswilder.
Samenlevingsbijeenkomst Participatiewet Alblasserdam, 16 oktober 2014.
WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.
Participatiewet -Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Wajong.
Invoering Participatiewet in OG per ! door: Hans de Vroome, Beleidsadviseur W&I / projectleider Armoedepact gemeenten Veendam en Pekela.
Zelfdoding, Werkloosheid en Crisis Renske Gilissen Senior onderzoeker 113Online & GGD Haaglanden.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
Wijzigingen financiering bijstand Wsw en beschut werk
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
De Wia wet en het duurzaamheidscriterium De Participatie wet
Participatiewet en Wajong 2015
Beleidsplan Participatiewet
Help, mijn kind wordt 18 en gaat van school!
De Wet voor Participatie van mensen
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Workshop Participatiewet en Garantiebanen
Bijeenkomsten Banenafspraak
mensen met psychische beperkingen en de Participatiewet
Participatiewet & banenafspraak
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

Eindevaluatie Participatiewet: deelonderzoek “Van sociale werkvoorziening naar Participatiewet“ Klarita Sadiraj Stella Hoff Maroesjka Versantvoort 13 december 2018

Doelstelling Hoofddoelstelling van de Participatiewet is > om mensen met arbeidsvermogen naar werk toe te leiden, > bij voorkeur naar regulier werk. De eindevaluatie beoogt inzicht te geven in de mate waarin de Participatiewet daarin slaagt.

Centrale vragen eindevaluatie: Welke veronderstellingen liggen ten grondslag aan de Participatiewet? In welke mate en op welke wijze zijn de ingezette maatregelen effectief? In welke mate zijn de veronderstellingen die aan de Participatiewet ten grondslag liggen bewaarheid gebleken en hoe kunnen eventuele discrepanties verklaard worden?

Waarop baseren we ons? 3 ervaringsonderzoeken CBS & UWV-data statistische analyses registratie-data

Statistische analyse doelindicatoren Doelgroepen onder de Participatiewet WSW WAJONG BIJSTAND NUGGERS Statistische analyse doelindicatoren Samenstellingseffecten? Doelgroep voor en na invoering P-wet gelijksoortig (geslacht, leeftijd, etniciteit, opleiding/schooluitval, gebruik jeugdzorg, werkervaring en huishoudenssituatie) Regressies, matching waar nodig

WSW Vergelijking mensen die kort voor invoering P-wet zijn ingestroomd in de WSW met mensen die op 31-12-2014 op de wachtlijst stonden T/m 2017 (zo mogelijk 2018) Aandeel regulier werk, aandeel beschut werk, aandeel niet werkt met uitkering, aandeel niet werkt zonder uitkering Samenstellingseffecten?

Bijstandsont-vangers WSW-indicatie groepen Wajongers geen WSW-wachtlijst wel Bijstandsont-vangers WSW-werknemers geen wel geen Rest UWV-groepen wel

WSW op de wachtlijst TOTAAL WSW-wachtlijsters 31 december 2010 WSW-wachtlijsters 31 december 2014 … - baan en baankenmerken in 2011 en 2012 - uitkering in 2012 - baan en baankenmerken in 2015 en 2016 - uitkering in 2016

WSW op de wachtlijst vanuit BIJSTAND bijstandsontvangers zonder WSW-indicatie 31-12-2010 WSW-wachtlijsters vanuit bijstand 31-12-2010 bijstandsontvangers zonder WSW-indicatie 31-12-2014 WSW-wachtlijsters vanuit bijstand 31-12-2014 … baan en baankenmerken in 2011 en 2012 uitkering in 2012   baan en baankenmerken in 2015 en 2016 uitkering in 2016  

WSW op de wachtlijst vanuit WAJONG wajongontvangers zonder WSW-indicatie 31-12-2010 WSW-wachtlijsters vanuit wajong 31-12-2010 wajongontvangers zonder WSW-indicatie 31-12-2014 WSW-wachtlijsters vanuit wajong 31-12-2014 … baan en baankenmerken in 2011 en 2012 uitkering in 2012   baan en baankenmerken in 2015 en 2016 uitkering in 2016  

analyses Cohort Dec. 2010 Cohort Dec. 2011 Cohort Dec. 2012 Invoering Participatiewet is nog niet bekend Invoering Participatiewet is aangekondigd cohort krijgt te maken met Participatie-wet

WSW-wachtlijster vergelijkbaar met de werknemers, instroom vanaf 2010 Achtergrondkenmerken van Wsw-wachtlijsters van eind 2014 en van Wsw-werknemers die vanaf 2010 zijn ingestroomd, december 2014 (in procenten)   wachtlijsters werknemers totaal aantal 11.147 14.908 26.055 geslacht - man (%) 62,8 64,3 63,6 leeftijd - gemiddelde (in jaren) 40,9 41,4 41,2 type huishouden (%) - thuiswonend kind 15,3 17,8 16,7 - alleenstaand 37,7 36,2 36,8 - paar 31,1 31,8 31,5 - eenoudergezin 8,1 7,3 7,6 - institutioneel huishouden/overig 7,8 6,9 etnische herkomst (%) - autochtoon Nederlands 68,9 68,7 68,8 - niet-westers 22,3 22,5 22,4 - westers 8,7 8,8

WSW-wachtlijsters 2014 vergelijkbaar met de wachtlijsters 2010-2013, instroom vanaf 2010 Achtergrondkenmerken van Wsw-wachtlijsters, 2010-2014 (in procenten)   cohort 2010 cohort 2011 cohort 2012 cohort 2013 cohort 2014 Aantal 21.441 21.135 15.970 13.317 11.147 geslacht - man (%) 62,5 62,6 62,7 62,8 leeftijd - gemiddelde (in jaren) 40,0 40,5 41,1 40,9 mate van arbeidsbeperking (%) - 40% of minder 2,6 3,0 2,9 3,6 3,1 - 41-79% 2,4 3,2 3,8 - 80% of meer 37,0 34,8 35,9 34,1 - onbekend 58,0 59,2 58,5 59,0 soort beperking (%) - LG/LVG/VG 25,6 24,8 24,9 25,4 25,0 - PSY 54,1 54,7 55,5 55,3 55,6 - overig 20,3 20,5 19,6 19,3 19,4 gemiddelde aantal keren op de wachtlijst in het verleden (vanaf dec 2006) 2 2,2 2,8

Resultaten in ontwikkelingen gecorrigeerd voor: Geslacht Leeftijd Afkomst Type huishouden Duur in voorziening Soort beperking (LVB, PSY, Overige) Type uitkering op moment van instroom werkloosheidspercentage op provincieniveau groei werkloosheidspercentage op provincieniveau (twee jaar later)

Resultaten: Baankans in 2015 en 2016 WSW-werknemer vs. WSW-wachtlijster

WSW op de wachtlijst Baankans in het eerste en/of tweede navolgende jaar, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

WSW op de wachtlijst Duur van banen, gevonden in het eerste navolgende jaar, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

WSW op de wachtlijst Uitkeringsafhankelijkheid in het tweede jaar, Wsw-wachtlijsters die in beide navolgende jaren een baan hebben, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Bijstandsontvangers Baankans in het eerste en/of tweede navolgende jaar, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Bijstandsontvangers Langer dan een jaar werkzaam zonder onderbreking, baan gevonden in eerste navolgende jaar, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Bijstandsontvangers Uitkeringsafhankelijkheid in het tweede jaar voor mensen die in beide navolgende jaren een baan hebben, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Wajong Baankans in het eerste en/of tweede navolgende jaar, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Wajong Langer dan een jaar werkzaam zonder onderbreking, baan gevonden in eerste navolgende jaar , (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Wajong Uitkeringsafhankelijkheid in het tweede jaar voor mensen die in beide navolgende jaren een baan hebben, (in procenten)a a Gecorrigeerd voor verschillen in achtergrondkenmerken en conjunctuurontwikkelingen.

Conclusies Na invoering van de wet: dalende baankansen van de mensen die (voorheen) op de Wsw-wachtlijst stonden (van 50% naar 30%). Ook daling van de duurzaamheid van de banen. De uitkeringsafhankelijkheid van de baanvinders steeg. Verdwijning van het verschil in de baankans tussen mensen met een uitkering en mét een Wsw-indicatie in vergelijking met mensen met dezelfde uitkering maar zonder Wsw-indicatie. Dit zijn tussenresultaten waarbij mogelijk aanloopproblemen nog een rol spelen. Met de drie decentralisaties kregen de lokale autoriteiten met nieuwe verantwoordelijkheden, nieuwe doelgroepen en nieuwe werkprocessen te maken. Volgend jaar update en eindresultaten

Dank voor uw aandacht. Vragen? Suggesties?