Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 2 klassediagrammen II
Advertisements

Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Zonder onder migratie start bouw. onder architectuur zonder architectuur nieuwe systemenbestaande systemen 1 vakje verdeeld in 4-en.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
HOE MOET JE GELDIG STEMMEN?
Competenties en talenten
Paragraaf 7 over Criminaliteit: gevolgen, oorzaken en bestrijding
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Muzische vorming Les 6 Muzisch evalueren Meerstemmigheid.
Uitzetten en krimpen Faseovergang
Hofcultuur Muziek in de 16e en 17e eeuw.
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Verspreiding van infectie Seksueel overdraagbare aandoeningen (soa's) Bekijk elk van de situaties. Wat is jouw mening over de conversaties die plaatsvinden?
JE STEM Raadsel Het is een muziekinstrument…
Hoofdstuk 8. Veroorzaken van verandering Over essentie raken en over alert in plaats van perfect organiseren… Strange | Strategy and Change.
Chronologisch/Opsommend/tegenstellend/vergelijkend
Informatieve bijeenkomst
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Klokkenspel Overeenkomst piano Melodie uitzoeken en instuderen
Charpentier ( ) Te Deum Geleid luisteren © Pieter Seuren.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Psychologie van het leren
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Uitvoeren Gewasbescherming
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
ADL (6) 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Precies zoals op het veld, dus…
Kiezen voor keuzedelen
Plannen en optimaliseren
Fokkerij 1.1 Wat is genetica?.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 8 Uitvoeringspraktijk
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 14 Symfonische Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 1 Ritme
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 6 Dynamiek
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting.
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 10 Melodische Relaties
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 5 Toonsoort
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 13 Concerterende Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 7 Samenklank
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 12 Variatie
Hoofdstuk 17. Polyfone Structuren
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 3 Tempo
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 2 Maat
Algemene Muziekleer Hoofdstuk 4 Toonhoogte
Transcript van de presentatie:

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 15 Compositietechnieken, homofone en polyfone structuren

Parallelle beweging De toonhoogtes van twee of meer stemmen bewegen zich in dezelfde richting. (bij parallel: hetzelfde interval)  Tegenbeweging De toonhoogtes van twee stemmen bewegen zich in tegengestelde richting. Zijdelingse beweging : nvt

Imitatie een compositietechniek waarbij ritmes, motieven of melodische fragmenten van de ene stem vrij kort daarna (of zelfs overlappend) in de andere stemmen terugkomen. Imitatie:  Strenge imitatie vinden we in de canontechniek. Over vrije imitatie spreken we, wanneer motieven of eventueel grotere fragmenten verspreid over verschillende partijen worden geïmiteerd.   Imitatie gebeurt vaak in stemparen: sopraan en alt beginnen, tenor en bas imiteren. We spreken van doorimitatie als gedurende een compositie kernachtige motieven door meerdere stemmen worden geïmiteerd. Dit gebeurt dan bij iedere nieuwe tekstregel opnieuw. Na de imitatie van het beginmotief gaan de stemmen meestal vrij verder. http://www.bestmusicteacher.com/muziektheorie/analyse.php?id=1&txt=josquin_ave_maria&my_id=4&next=1

Vaardigheid 3 (examen) Het herkennen van imitatie Imitatie: https://www.youtube.com/watch?v=L_EKKBPWUgg

Tegenmelodie Een duidelijk herkenbare, van het thema afwijkende en gelijktijdig klinkende melodie met een zelfstandig karakter Voorbeeld: tegenmelodie gespeeld door de piccolo (op 2:02) John Philip Sousa Mars The Stars and Stripes Forever https://www.youtube.com/watch?v=M5bcpjUjLpU

Canon Meerstemmige compositie waarin de leidende stem door de anderen notengetrouw wordt geïmiteerd Het herkennen van canon Mozart: https://www.youtube.com/watch?v=pVG2VDc6rD8 Bach: https://www.youtube.com/watch?v=36ykl2tJwZM

Fuga: expositie Meerstemmige imitatorische compositietechniek waarbij een thema achtereenvolgens in de verschillende stemmen terugkeert volgens vaste tonale ordeningspatronen (tonica-dominant-tonica-dominant) in de zogenaamde expositie.

Fuga een meerstemmig, ofwel polyfoon, muziekstuk, waarin het thema door één stem wordt ingezet en dan door meerdere stemmen op verschillende toonhoogtes wordt geïmiteerd Analyse fuga: Bach - Fugue BWV846 https://www.youtube.com/watch?v=an5qia4nVxo Expositie: Het onderdeel van de fuga waarin alle stemmen één keer het thema hebben gehad (en dat hebben afgerond) noemen we de expositie. Daarna volgt een doorwerking

Analyseren Expositie Vragen nav Fuga in Cminor van Bach 1. Hoeveel stemmig is deze fuga? 2. Welke stemmen zetten achtereenvolgens in? 3. In welke maat (en op welke tel) eindigt de expositie? https://www.youtube.com/watch?v=Lkc0D_luHIc Bespreken: http://www.kunstderfuge.com/theory/fuguec-.gif bij een driestemmige fuga: 1e inzet van thema op grondtoon, eenstemmig 2e inzet van thema, op dominant, ( + vervolg van 1e stem; er is dus nu sprake van tweestemmigheid 3e inzet van thema op grondtoon, driestemmigheid tussenspel

Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen Herkennen, benoemen en onderscheiden van meerstemmige schrijfwijzen Herkennen en benoemen van homofone en polyfone structuren Volgen van: steminzetten 

begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen   Canon. Fuga: expositie; doorwerking; Homofonie Imitatie. Polyfonie. Stemvoeringsaspecten: parallelle beweging. Tegenbeweging. Tegenmelodie. Tegenstem Tweede stem