De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen"— Transcript van de presentatie:

1 Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen

2 Hoofdstuk 13: Dansen Luistervaardigheid Vergelijkenderwijs herkennen van:  pavane en gaillarde; Herkennen van: Menuet Sarabande begrippen die bij dit item van de stofomschrijving horen Suite: gaillarde Pavane Estampie Mars Rag(time) Wals

3 Estampie Het is onwaarschijnlijk dat er in de vroege middeleeuwen instrumentale muziek bestond die niets met zang en dans te maken had. Middeleeuwse dansen werden niet alleen met zang maar ook met instrumenten begeleid. Estampie: de oudst bekende vorm van instrumentale dansmuziek. veel variaties maar wel een vast refrein vaak begeleid door vedel, (soort viool) fluit, en een trom Veel improvisatie

4 (Barok) Suite Alleen kennisaspecten
Onder een suite verstaat men een opeenvolging van meerdere, in zich gesloten delen voor één of meerdere instrumenten. Uitgangspunt voor de vanaf het begin van de 16e eeuw wijd verspreide suite was de paarvorming van tegengestelde dansen; op een langzame statige dans in een even maat volgde een snelle sprongendans, in een oneven maat. Vaak was er tussen de delen een thematische verwantschap en werden de delen door dezelfde toonsoort met elkaar verbonden.

5 Pavane en Gaillarde DANS
De pavane is een oude Italiaans-Spaanse dans, langzaam en statig, en is in een even maatsoort geschreven, bijvoorbeeld : 2/2, 2/4, 4/4, 6/4, 6/8 etc. De waardige, schrijdende dansvorm van de pavane, paste uitstekend bij de nieuwe, wat sobere manieren van het 16e-eeuwse hofleven. De naam is waarschijnlijk afkomstig van het Spaanse pavo, pauw Op een langzame geschreden dans (zoals de Pavane) volgt vaak een snelle spring- of draaidans (driedelige maatsoort). Dat is bijvoorbeeld de Gaillarde De naam is afkomstig van het Italiaanse gagliarda, snel. Het is een snelle Frans/ Italiaanse dans in driedelige maatsoort, de hoofse nadans van de pavane.

6 Menuet Het menuet is een Franse dans in een driedelige maatsoort (3/4, 3/8). Het fungeerde als een van de middendelen van een symfonie of ander werk in sonatevorm, totdat rond 1800 daarvoor het scherzo in zwang kwam. Vaak wordt het menuet gevolgd door een 'trio’ waarna het eerste menuet herhaald wordt. Dus een ABAvorm: menuet-trio-menuet Analysis of Minuet and Trio Joseph Haydn's No. 94 'Surprise' Symphony. Movement III

7 Pavane De pavane is een oude Italiaans-Spaanse dans, langzaam en statig, en is in een even maatsoort geschreven, bijvoorbeeld : 2/2, 2/4, 4/4, 6/4, 6/8 etc. De waardige, schrijdende dansvorm van de pavane, paste uitstekend bij de nieuwe, wat sobere manieren van het 16e-eeuwse hofleven John Dowland (Renaissance) Susato (Renaissance) Modernere versie van de Pavane: Ravel (Impressionisme)

8 Sarabande Vaardigheid 4 (examen)
Kennisaspecten gekoppeld aan luistervaardigheid herkennen van sarabande SARABANDE langzaam tempo driedelige maatsoort een (licht) beklemtoonde tweede tel Voorbeeld: Welke dans hoor je?

9 Mars Mars Een dans in een tweedelige maat (bijv. tweekwartsmaat) met de bedoeling om erop te lopen. Het heeft een strak ritme.

10 Ragtime Ragtime Ragtime is een laatnegentiende-eeuwse Amerikaanse muziekvorm, die gekenmerkt wordt door syncopische melodie en begeleiding. Ragtime is een van de muzikale bronnen van de jazz. In 1918 kwam het stuk Rag-Time, door Igor Stravinsky, uit; een stuk voor elf instrumenten, gebaseerd op de jazzmuziek van New Orleans. Scott Joplin Stravinsky

11 Dans in de maat ….. Maat, maatsoort
Als je muziek hoort, en je tikt met je voet met regelmatige tikken het tempo mee, dan merk je dat om de zoveel tellen (tikken) er een accent voorkomt. Bij een mars is dat om de twee tellen: EEN twee, EEN twee, enz. Bij een wals zijn het er drie: EEN twee drie, EEN twee drie, enz. Bij de meeste pop en jazz zijn het er vier: EEN twee drie vier, EEN twee drie vier, enz. De meest voorkomende teleenheid in de muziek is de kwartnoot, een noot met een stok en een bolletje er aan, zie hier onder. Marsmuziek is daarom in 2/4 (tweekwarts) maat, wals in 3/4 maat en de meeste pop en jazz in 4/4 maat. Als de tellen snel gaan, wordt de maat soms ook in achtsten genoteerd: 6/8 is bijvoorbeeld een maatsoort met twee groepen van 3 tellen, je telt nu de achtsten in plaats van de kwartnoten. Gaan de tellen erg langzaam, dan kun je ook de halven tellen: bijv. 2/2 maat.

12 Wals De Wals vindt zijn oorsprong in de klassieke periode (Zuid – Duitsland & Oostenrijk) en werd erg populair tijdens de Romantiek en in Moderne periode. De wals heeft een 3delige maatsoort. Johann Strauss II - The Blue Danube Waltz Chopin: 19 Waltzes – Complete


Download ppt "Algemene Muziekleer Hoofdstuk 11 Dansen"

Verwante presentaties


Ads door Google