De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm

Verwante presentaties


Presentatie over: "Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm"— Transcript van de presentatie:

1 Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm

2 Couplet en Refrein 1. Alleen coupletten:
b.v. Scarborough Fair (Simon & Garfunkel) 2. Opeenvolging van couplet en refrein: b.v. All my loving (The Beatles)  3. couplet/refrein/bridge (meest gebruikt): Een aantal keer couplet - refrein, dan als afwisseling de “bridge” en dan: of: nogmaals couplet-refrein of: alleen nog het refrein. In veel songs zit verder nog een intro, een instrumentaal tussenspel, meestal op de akkoorden van het couplet of het refrein en een coda of outro, een afsluitend gedeelte. Beroemd is het outro van Hey Jude van “The Beatles dat  langer is dan de song zelf. Basis van de vele liedvormen is de afwisseling van herhaling en contrast.

3

4 Opera en aria Een opera is een klassieke vorm van totaaltheater: Alle onderdelen zijn belangrijk. Een verhaal, acteren, zingen, decors, kostuums en vaak ook dansen. Een lied in een opera waarbij de zanger of zangeres kan laten horen hoe fantastisch hij of zij kan zingen heet een aria. Een musical is een moderne vorm van totaaltheater: Ook hier zijn alle onderdelen belangrijk. Een lied in een opera waarbij de zanger of zangeres kan laten horen hoe fantastisch hij of zij kan zingen heet een song.

5 Hoofdstuk 16 Luistervaardigheid en voorstellingsvermogen - volgen en noteren van een vormschema  

6 Begrippen: bridge couplet/verse intro/inleiding/ voorspel naspel/coda prechorus refrein/chorus tussenspel vormschema aria opera musical song


Download ppt "Algemene Muziekleer Hoofdstuk 17 Vorm"

Verwante presentaties


Ads door Google