Consultants infra trainen in OIAm

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Professioneel sturen.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Centre of Innovation and Services (CIS)
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Sportcentrum Vianen.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
Ontwerptheorie Wat is ontwerpen? Ontwerpproblemen Ontwerpleer
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
© de vries business consultancy, 2008
Korte introductie tot het principe
WELKOM Programma GC: gevolgen voor de eigen organisatie Drie manieren: presentaties discussie broodje.
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Honoursonderwijs in HBO
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Richtlijnen voor de casustoets
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Architecture Not in the components The solution lies in the Architectuur “de nieuwe werkplek” “conceptuele structuur en het functionele gedrag van computer.
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Discussiegroepen - resultaten
OUTSOURCING HOSTING & TECHNISCH BEHEER SESSION November 2015.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Open Badges en microcredentialing
Marijke Mahieu Vertrouwenspersoon/adviseur NOC*NSF.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
Personeelstraining Typ hier uw thema.
What is the meaning of? Student centered learning
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Beeldcommunicatie in de GGZ
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Windrichting experts en monitoring
Architectuur.
veilig en gezond bouwen
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
theorie volgende bladzijde terug
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Transcript van de presentatie:

Consultants infra trainen in OIAm OIAm community day 2015-07-01

Gesprekspunten Scenario’s: wie worden getraind & waarvoor; Uitdagingen versus successen; Mogelijke aanpak van de uitdagingen; Open discussie.

Scenario 1: “Upskilling” Training gericht op: “Young professional” met weinig ervaring, of consultant met meerdere jaren ervaring; Geen of nauwelijks ervaring op het gebied van architectuur; Denkwereld gebaseerd op infrastructuurengineering en/of –ontwerp; Doel van de training: professional inzetbaar maken op opdrachten die “hoger” in de markt liggen; Opdrachtgever verwacht korte theoretische training; ervaring komt daarna bij werken in de praktijk.

Scenario 2: Omscholen/bijscholen Training gericht op: Architecten (en lead designers met die titel); Veel ervaring op het gebied van architectuur (niet altijd infrastructuur-); Denkwereld gebaseerd op traditionele, constructie-gebaseerde modellering; Doel van de training: professional inzetbaar houden, of inzetbaar maken op moeilijk invulbare marktvraag; Opdrachtgever verwacht korte theoretische training; inpassing van de nieuwe denkbeelden moet voor ervaren professionals “makkelijk” zijn.

Successen Young professionals kunnen met functioneel denken hele infrastructuur- voorzieningen beschrijven, zonder dat ze diepgaande ervaring met complexe producten hoeven op te doen; Ervaren consultants kunnen breder opereren dan voorheen; Non-infra architecten kunnen infrastructuur eindelijk “bevatten” Trainen on-the-job, “learning by doing”: Architect aan hogeschool / nieuwe werkplek, Informatieadviseur / aanbesteding werkplek.

Uitdagingen Functioneel denken is voor veel mensen wezensvreemd! Niet iedereen heeft ervaring met architectuurproducten; Hoe een bekend architectuurproduct eruit zien omgezet in functionele termen is onbekend; Mensen met ervaring in de realisatie kunnen niet “loslaten” voor de ontwerpers.

Aanpakken van de uitdagingen Modelleervaardigheden afzonderlijk vooraf trainen? Meer oefeningen voor functioneel denken? Voorbeelden van functioneel ingestoken architectuurproducten (“cookbook”); …

Jullie mening Wat denken jullie van: De uitdagingen in het trainen van (infrastructuur)architecten; De beschikbare trainingen en materialen; De genoemde aanpakken; Andere zaken?

Tot besluit Tips en tricks zijn meer dan welkom! Deel je successen in de LinkedIn groep; Deel je leerpunten desgewenst privé met andere trainers/ontwikkelaars.

Thank you