Workshop 1: richting geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
STRATEGISCHE PLANNING
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Talentmanagement in de Technische Dienst
Nationaal Innovatie Event
Logical Framework Approach
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Samen werken aan een gezonde regio!
© de vries business consultancy, 2008
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
MVO Qlip: Fietsstimulering
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Succesvol implementeren in de zorg
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
bij kwaliteit en outcome
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Persoonlijk Leiderschap
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Zelfevaluatie GOK.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Werken met plezier en goed presteren
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Workshop 4: duurzaamheidsacties
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Workshop 5: bepalen van indicatoren
WORKSHOP 3 OP WELKE THEMA’S FOCUSSEN WE?
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Workshop 1: richting geven MVO Vlaanderen Naam van uw begeleider

Agenda Voorstelling & toelichting Wat is duurzaamheid? Waarom deze stuurgroep? Start met de Sustatool! Waarden En nu?

Voorstelling: wie zijn jullie? Wie bent u? Binnen welke afdeling werkt u en wat is uw taak? Waarom maakt u deel uit van de duurzaamheidsstuurgroep? Wat maakt u enthousiast?

Doel van deze workshop Elkaar leren kennen in functie van de duurzaamheidsstuurgroep Bepalen van de duurzaamheidsdefinitie, -visie en de waarden voor de organisatie Een introductie tot de Sustatool Inzicht krijgen in duurzaamheid en de oorsprong van het concept

Resultaat van deze workshop: Een duidelijke duurzaamheidsdefinitie en –visie voor de organisatie Heldere waarden toepasbaar op de organisatie

Wat is duurzaamheid? Milieuaspect: klimaatopwarming “Meeting the needs of the present without compromising the needs of future generations.” Sociale verantwoordelijkheid van ondernemingen (stakeholderaanpak) Triple bottom line (3P’s) Sustainable development goals (5P’s)

Maatschappelijk verantwoord ondernemen De verantwoordelijkheid van een organisatie voor de effecten van haar besluiten en activiteiten op de maatschappij en het milieu door transparant en ethisch gedrag (Bron: ISO 26000) Aandacht voor mensenrechten, consumentenbelangen en sociale, ethische en milieukwesties integreren in activiteiten en de kernstrategie samen met stakeholders zoveel mogelijk gedeelde waarde creëren voor hun eigenaren/aandeelhouders en voor hun andere stakeholders en de samenleving als geheel; mogelijke negatieve effecten opsporen, voorkomen en verminderen.

Volgens de Europese Commissie: De verantwoordelijkheid van ondernemingen over hun impact op de maatschappij, met nadruk op: Het maximaliseren van shared value creation voor eigenaars/aandeelhouders en voor andere stakeholders en de maatschappij in het algemeen; Het identificeren, voorkomen en het matigen van de mogelijke ongunstige impact. Hoe dit realiseren? Een lange termijn, strategische aanpak gebruiken t.o.v. MVO; Kansen onderzoeken om innovatieve producten, diensten en business modellen te ontwikkelen die bijdragen tot maatschappelijk welzijn en leiden tot een verbeterde kwaliteit en productievere job. (Bron: EC, 2011, COM(2011) 681 final, p. 6)

En volgens jullie? Waar denkt u aan bij duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen in de context van deze organisatie? Discussieer even per twee en schrijf een vijf- tot tiental woorden op post-it’s.

En volgens jullie? Wat komt er allemaal naar boven? Hebben jullie dit verwacht? Zijn deze antwoorden toekomstgericht?

Duurzaamheid is meer dan biosap! Duurzaamheid is het maximaliseren van toegevoegde waarde voor zoveel mogelijk stakeholders met een minimum aan verspilling van grondstoffen, energie, financiële middelen en talent! Het is geen rocket science maar gezond boerenverstand en voorzichtigheid!

Business case Investeren in procesefficiëntie Beperken van de ecologische voetafdruk Investeren in een mensvriendelijke organisatie Nadenken over nieuwe manieren van ondernemen Lagere productie- en afvalkosten (als men kosten niet afwentelt op anderen) Meer opbrengsten door efficiëntere organisatie en meer gemotiveerde mensen Competitief voordeel

Einddoelen van de Sustatool Verbeterde producten en diensten Het ontwerp en de besparingen van materialen en grondstoffen Verbeterde processen De ecologische impact van processen Bijvoorbeeld door water- en energieverbruik Verbeterde organisatie De inzetbaarheid van de mens in de organisatie Bijvoorbeeld door het welzijn op het werk aan te pakken Verbeterde strategie Innovatie en marktontwikkeling vanwege duurzame producten en diensten

Duurzaamheid is nog zo veel meer! Inspiratie Authenticiteit Leiderschap Zorgzaamheid voor mens en milieu Bereidheid tot compromissen Waardenmaximalisatie …

Duurzaamheid is nog zo veel meer! Het is sociale waarde creëren: Investeren in sociale en milieu gerelateerde doelen Het is gedeelde waarde creëren: Investeren in lange termijn bedrijfscompetitiviteit gebaseerd op sociale en milieu gerelateerde doelen Het is organisatiewaarde creëren: Investeren in lange termijn bedrijfscompetitiviteit Shared value Social value Business value

Waarom deze stuurgroep? Als deze stuurgroep de oplossing is, wat was dan het probleem? Duurzaamheids- of MVO-initiatieven worden vaak ad hoc uitgevoerd, door verschillende personen naast elkaar, zonder systematische aanpak en zonder dat ze gekaderd zijn binnen een proces van continue verbetering. Hierdoor gaan vele opportuniteiten en synergie-effecten verloren

Doel van de stuurgroep: Op informele en formele wijze het duurzaamheidsbeleid van de organisatie vormgeven Silo’s doorbreken: kennisdeling Advies op maat van de afdelingen en de organisatie formuleren Systematisch en gestructureerd verbeteringen realiseren Link met de dagelijkse praktijk bewaren

Start met de Sustatool! Plan-Do-Check-Act: managementprocesaanpak van continue verbetering Thema’s en acties: 15 alomvattende thema’s met een bijhorende catalogus waarin honderden mogelijke acties in zijn opgenomen KPIs: individueel aanpasbare prestatie-indicatoren

De Sustatool werd ontwikkeld door Universiteit Antwerpen in samenwerking met MVO Vlaanderen met de steun van de Vlaamse Overheid.

Interne contextanalyse Input uit interne documenten Input uit gesprekken met management en vertegenwoordigers van het personeel Bestaande metingen en info integraal opnemen Externe contextanalyse Compliance? Nodig om te kunnen starten Stakeholderanalyse Concurrentieanalyse, sectoranalyse en trendanalyse Analyseer

Hoe wil onze organisatie zich positioneren en in welke domeinen kan er actief op zoek worden gegaan naar verbetering? Welke waarden hebben wij? Wat is de duurzaamheidsvisie van onze organisatie en welke waarden willen we uitdragen Doel van deze workshop! Geef richting

Acties selecteren op basis van een duurzaamheidscatalogus Vertalen van een uitgestippelde visie naar strategische en operationele doelstellingen Acties selecteren op basis van een duurzaamheidscatalogus Bepalen van de evaluatiecriteria en timing voor de acties Concretiseer

Ook dagdagelijkse, eenvoudige initiatieven die jullie mee opsporen met de medewerkers rond u en in de eigen afdeling Er werden waarschijnlijk al een heel aantal dingen gerealiseerd maar deze zitten niet in het collectieve geheugen Grotere projecten moeten over alle afdelingen heen gedragen worden Prioriteiten stellen en kijken wat het meest realistische is en de grootste impact heeft, zal nodig zijn en is jullie taak Voer uit

Controle op basis van vastgestelde indicatoren Registratie in het dashboard (of de eigen software) Feedback verzamelen van de verschillende stakeholders Rapporteren Rapporteer

Waarden Iedereen heeft andere idealen, andere dingen die hij/zij echt belangrijk vindt Mensen zullen handelen naar wat ze waardevol vinden of naar wat waardevol wordt gevonden door anderen. Dit zijn waarden, de achterliggende motivatie om bepaalde acties te ondernemen Wat zijn de waarden die heersen in onze organisatie? Voorbeelden van concrete situaties of acties waarin deze waarden tot uiting komen?

Soorten waarden Formele waarden: Informele waarden: De waarden zoals ze formeel gedefinieerd en gecommuniceerd worden door de organisatie. Informele waarden: De waarden waarnaar de medewerkers in concrete situaties handelen. Ze zijn bepalend voor de bedrijfscultuur.

Welke waarden wilt u in uw organisatie? Welke waarden vindt u belangrijk voor uw organisatie? Minimaal 5, maximaal 10 opschrijven

De 5 P’s Kunnen we deze waarden spreiden over de 5 P’s? Missen we dingen? Binnen de 5 P’s? Waar willen we met onze organisatie naartoe?

En nu? Uw input is cruciaal! Voorstellen duurzaamheidscatalogus en kijken wat er toegepast kan worden en waar we al goed in zijn. Uitschrijving van duurzaamheidsvisie en waarden en bespreking in de volgende sessie. Aftoetsen verwachtingen: tijd, output en inzet.