Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Visie Mensontwikkeling WSD
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Taakinvulling door de rekenkamer
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Kansen voor Samenwerken
De Waalboog Opgeruimd staat netjes. De Mier H0FVgd-RsPk7yYd16Xvg.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
De bijdrage van HRM bij het oplossen van actuele politievraagstukken
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Evenwicht in sturing.
Naar een optimaal HR - beleid
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Insights & Essentials Willem van Putten
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
CIO’s en opdrachtgevers Directie Informatisering & Inkoop Verbinden van mensen, met betrouwbare techniek en de juiste informatie.
P ROGRAMMA Z ORG WAARDIGHEID EN T ROTS De betrokkenheid van Toezichthouders.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
Dimpact 17 november 2016 Informatie gestuurd beleid
door de ogen van haar medewerkers
Les 1: Brainstorm en kennismaken
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Onze filosofie: Resultaten kunnen altijd beter
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Staf Depla Van Poeljelezing
Mariette Beekman Paul Gademan 23 mei 2018 Brussel;
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
JAN HOLSAPPEL.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Ik ben een full stack consultant! TestNet najaarsevenement
Organisatie structuur
Werken met plezier en goed presteren
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen Hoe het ICS de verantwoordelijkheid van het lijnmanagement verscherpt. Doelstellingen netwerk Op niveau brengen van kennis en competentie van de controllers Delen van kennis, enthousiasmeren, inspireren Rol als klankbord

Aanleiding 2014 2015 JR 2013 opnieuw JR 2014 met erg veel moeite ivm fusie JR 2015 klein beetje beter maar niet genoeg

Hoe vind ik de oplossing? Hoe vind ik mijn draadje?

Aanpassen of grondig aanpakken In eerste instantie twee keer verbeterprogramma maar met onvoldoende resultaat. Leerpunten: Fundamenteel fout = fundamenteel aanpakken Niet te lang doormodderen Probleem centraal, niet de medewerker Je bent niet de eerste met dit probleem; netwerk aanspreken

Keuze LLS Inhuur LSS Structuur brengen Continu verbeteren Durf te investeren

Inrichting verantwoordelijkheden Controlememo‘s Auditrapporten Maand/tertiaal rap. In Control statement Team P&V Structuur via 3-lines of defence inrichting in de organisatie. Van boven naar beneden schoonvegen Alleen kan je niets; Klant Ontwikkeling Bedrijf Procesmanagers Audit & Control

Geen maatpak maar confectie Beproefde “technologie” Top down sturing; bestuurder moet sturen Interne veranderkracht mobiliseren (ook vrucht van de jaren ervoor) Yellow belt voor iedereen Brede green en black belt Goede discussie over verantwoordelijkheden 1e, 2e en 3e lijn Neem de cultuur mee

Werking risicomanagement centraal Risicomanagement irt doelrealisatie centraal stellen Vanuit strategie naar strategische risico’s Deze koppelen aan de processen Dit leidt tot Interne beheersdoelstellingen die een ranking krijgen Dit leidt tot KC’s voor onvoldoende beheerste risico’s ICS per proces

Lerende organisatie Wat hebben we geleerd tot nu toe? Schuivende verantwoordelijkheid; groeien in je rol; samen ontdekken en soms clashen Van elite naar collega; maak / hou verbinding Ruimte geven en focus behouden Van confectie naar maatpak Mensenwerk; Relativeer en lach samen Waardeer! Rode draad; echt samenwerken

Ons (onvoltooide) groeipad Van methodisch naar wat ertoe doet (OOB) Van 3e naar 1e lijn; laat zien dat de methode werkt Van weerstand naar acceptatie Van project naar regulier Blijf vertrouwen op je kompas Werk aan cultuur Afschalen

Wie wordt er nu blij? Huurder etc; door beheersing meer ruimte voor maatwerk Collega (niet alleen de bestuurder) ivm betrouwbare informatie en goed lopende processen Toezichthouders etc; veel minder werk

Lessons learned Je wordt niet gelijk populair Hou vol Focus op doel Opschalen en dan weer afschalen Terug leggen van verantwoordelijkheid daar waar het hoort

Vragen / voorbeelden zien? PROCESSEN

FMEA (failure mode effects analysis)

In control statement

Keycontrols