Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen Hoe het ICS de verantwoordelijkheid van het lijnmanagement verscherpt. Doelstellingen netwerk Op niveau brengen van kennis en competentie van de controllers Delen van kennis, enthousiasmeren, inspireren Rol als klankbord
Aanleiding 2014 2015 JR 2013 opnieuw JR 2014 met erg veel moeite ivm fusie JR 2015 klein beetje beter maar niet genoeg
Hoe vind ik de oplossing? Hoe vind ik mijn draadje?
Aanpassen of grondig aanpakken In eerste instantie twee keer verbeterprogramma maar met onvoldoende resultaat. Leerpunten: Fundamenteel fout = fundamenteel aanpakken Niet te lang doormodderen Probleem centraal, niet de medewerker Je bent niet de eerste met dit probleem; netwerk aanspreken
Keuze LLS Inhuur LSS Structuur brengen Continu verbeteren Durf te investeren
Inrichting verantwoordelijkheden Controlememo‘s Auditrapporten Maand/tertiaal rap. In Control statement Team P&V Structuur via 3-lines of defence inrichting in de organisatie. Van boven naar beneden schoonvegen Alleen kan je niets; Klant Ontwikkeling Bedrijf Procesmanagers Audit & Control
Geen maatpak maar confectie Beproefde “technologie” Top down sturing; bestuurder moet sturen Interne veranderkracht mobiliseren (ook vrucht van de jaren ervoor) Yellow belt voor iedereen Brede green en black belt Goede discussie over verantwoordelijkheden 1e, 2e en 3e lijn Neem de cultuur mee
Werking risicomanagement centraal Risicomanagement irt doelrealisatie centraal stellen Vanuit strategie naar strategische risico’s Deze koppelen aan de processen Dit leidt tot Interne beheersdoelstellingen die een ranking krijgen Dit leidt tot KC’s voor onvoldoende beheerste risico’s ICS per proces
Lerende organisatie Wat hebben we geleerd tot nu toe? Schuivende verantwoordelijkheid; groeien in je rol; samen ontdekken en soms clashen Van elite naar collega; maak / hou verbinding Ruimte geven en focus behouden Van confectie naar maatpak Mensenwerk; Relativeer en lach samen Waardeer! Rode draad; echt samenwerken
Ons (onvoltooide) groeipad Van methodisch naar wat ertoe doet (OOB) Van 3e naar 1e lijn; laat zien dat de methode werkt Van weerstand naar acceptatie Van project naar regulier Blijf vertrouwen op je kompas Werk aan cultuur Afschalen
Wie wordt er nu blij? Huurder etc; door beheersing meer ruimte voor maatwerk Collega (niet alleen de bestuurder) ivm betrouwbare informatie en goed lopende processen Toezichthouders etc; veel minder werk
Lessons learned Je wordt niet gelijk populair Hou vol Focus op doel Opschalen en dan weer afschalen Terug leggen van verantwoordelijkheid daar waar het hoort
Vragen / voorbeelden zien? PROCESSEN
FMEA (failure mode effects analysis)
In control statement
Keycontrols