‘The impossible leap in one hundred simple steps’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dienst Time Out Projecten
Advertisements

BuSO Sint-Idesbald beroepsonderwijs op maat van de leerling.
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Structuur secundair onderwijs
Voorstelling Leertijd
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
VLAAMSE BELEIDSMAATREGELEN IN SECTORAAL PERSPECTIEF Faiza Djait.
Infosessie Duaal Leren Oproep 330 Innovatieve projecten Duaal Leren
Instrumenten en voorzieningen
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Conceptnota Bis Duaal Leren
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
Leren en Werken voor jongeren VLOR – 30 september 2015 Leen Baisier.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Naar een nieuw stelsel van duaal leren. Beleidsnota’s Onderwijs – Werk, conceptnota bis “Samen met het beleidsdomein onderwijs/werk creëren we een geïntegreerd.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Beleidsmaatregelen in sectoraal perspectief
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Infosessie duaal leren
art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Evaluatie in CMW & LDE.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Haarverzorging Duaal.

Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Communicatiecampagne Duaal Leren
Infodag onderwijs Welkom!
VTI Ieper- Valcke Prefab Beton
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Slotevent Duaal optimaal Workshop 2 Werkplekcomponent
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
22 februari 2019 Els De Ridder TAC GO! Atheneum Liedekerke
Flexibele leertrajecten
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Wie is Anneleen? Rustig, beleefd, schuchter in bepaalde nieuwe situaties Is gemotiveerd bij nieuwe uitdagingen Houdt van routine maar tegelijkertijd ook.
Doorstroom naar (echt) werk
Modernisering Secundair Onderwijs
DUAAL LEREN Volgende powerpoint kan gebruikt worden om een eerste maal met leerlingen te spreken over een duaal gtraject en een eerste maal te inventariseren.
Jongeren in Logistiek Duaal leren
DUAAL LEREN Volgende powerpoint kan gebruikt worden om een eerste maal met leerlingen te spreken over een duaal traject en een eerste maal te inventariseren.
Transcript van de presentatie:

‘The impossible leap in one hundred simple steps’ Het decreet duaal in mensentaal

Situering (1) 2014: engagement Vlaamse Regering 2015: 2 conceptnota’s Vanaf 2016: Schoolbank op de werkplek (SODW) Opzet: enkele studierichtingen duaal opzetten in selectie van scholen (decreet op proeftuinen) Duurtijd: 3 schooljaren 2016-2017: 6 studierichtingen (28 scholen) 2017-2018: 15 extra studierichtingen (83 scholen) 2018-2019: 29 extra studierichtingen (+ 170 scholen – Limburg: 25 scholen, 69 plaatsen met samen 143 leerlingen) Werkbezoeken + formele evaluatie (CeMIS – UA)

Situering (2) Decreet duaal goedgekeurd Gewoon secundair onderwijs (maart 2018) Buitengewoon secundair onderwijs OV3 en OV4 (november 2018) Inwerkintreding: 1 september 2019 Omzendbrief wordt uitgewerkt

Duaal LEREN? “Een opleidingstraject, waarbij het aanleren van competenties evenwichtig verdeeld is over een werkplek (= werkplekcomponent) en een aanbieder duaal leren (= schoolcomponent). Doel is het behalen van een onderwijskwalificatie of – als dat niet lukt – een beroepskwalificatie.” Voltijds onderwijs Aanbieders duaal leren: school voltijds onderwijs, CDO en Syntra vzw, school BuSO OV3 of OV4 Minstens 28u, waarvan minstens 14u werkplekcomponent (uitzonderingen mogelijk VlaReg): per studierichting bekeken

Doelgroep Deeltijdse leerplicht bepaalt instap. Jongeren die arbeidsrijp (klaar voor duaal leren) of quasi-arbeidsrijp (bereid om duaal te leren maar nog niet klaar) zijn: Voor elke leerling in arbeidsmarktgerichte of dubbele finaliteit richting: niet-bindend advies in voorgaande schooljaar Keuzevrijheid leerling/geen instapvoorwaarde; element om mee te nemen in studiekeuze Mogelijkheid tot verkennende leerlingenstage (max 1 week) in voorafgaande schooljaar Leerlingenstage: verkennend voor beroep of werkplek. Hoeft geen deel uit te maken leerprogramma, maar mag bereiken doelen ervan niet in gedrang brengen.

Duale opleidingen (1) Gebaseerd op matrix SO Arbeidsmarktgericht + sommige dubbele finaliteit/BSO en TSO. Kwalificatie- en integratiefase voor BuSO OV3 Keuze school voor aan te bieden leerweg (uitzondering CDO’s en Syntra vzw) Programmatieaanvraag Proefprojecten vrijgesteld voor 2019-2020 Voor gewoon secundair onderwijs ingediend (Libmurg 58 aanvragen voor 15 individuele scholen); voor BuSO OV3 en 4 tijd tot 28 februari

Duale opleidingen (2) Per duale opleiding: standaardtraject Een eenvormig traject opgebouwd uit algemeen vormende competenties = eindtermen beroepsgerichte competenties = één of meer beroepskwalificaties Ontwikkelcommissies: onderwijsverstrekkers, SYNTRA Vlaanderen, VDAB, sector & AHOVOKS (procesbegeleiding) Modulaire en lineaire variant opleidingstraject; keuze aanbieder Scholen voltijds onderwijs: verplichting tot aanbieden LO en levensbeschouwing. Niet zo voor CDO en Syntra vzw Omvat graad, studiegebied, reguliere duur en toelatingsvoorwaarden

DUALE OPLEIDINGEN (4) Standaardtrajecten Omvat verhouding tussen de schoolcomponent en de werkplekcomponent Vastgelegd per opleidingsjaar Belangrijk voor overeenkomst Aanduiding mogelijke certificering: trapsgewijs Onderwijskwalificatie Certificaat beroepskwalificatie (Deelkwalificatie) Attest verworven competenties Standaardtrajecten in toekomst verwerkt in curriculumdossiers

Begeleiding Verschillende vormen van begeleiding/ondersteuning Vaktechnische ondersteuning: leerkrachten Trajectbegeleiding (=opvolging en begeleiding leerling doorheen traject, met oog op realisatie volledige opleidingsplan): personeelslid aanbieder duaal leren Begeleiding en opleiding op werkplek: mentor Goede afstemming/communicatie nodig Mogelijkheid tot extra begeleiding bij zoeken werkplek of tijdens invulling werkplekcomponent; externe coach (cfr. IBAL in stelsel leren en werken) – ook in SODW

Werkplekken (1) Voor elke leerling werkplek Eigen netwerk Ondersteuning SYNTRA Vlaanderen/sector SYNTRA Vlaanderen regisseur werkplekcomponent: uitbouw duurzaam netwerk ondernemingen Samenwerking sectoren 20 opleidingsdagen per schooljaar om werkplek te vinden (in tussentijds voltijds naar school). Uitzonderingen; Erkenning Gewettigde afwezigheden Nogmaals zelfde periode door trajectbegeleider Intakegesprek; ondersteuning mogelijk van trajectbegeleider

Werkplekken (2) Elke werkplek erkend via werkplekduaal.be (SYNTRA Vlaanderen) Sectoraal of Vlaams partnerschap Criteria Mentor stemgerechtigd lid klassenraad; afspraken maken tussen school en onderneming Gepaste en redelijke aanpassingen Schoolcomponent en werkplekcomponent Verder geoperationaliseerd met VDAB en AGODI Criteria: financiële draagkracht, geen veroordelingen, bedrijfsuitrusting. Mentor onberispelijk gedrag en 25 jaar + praktijkervaring.

Statuut leerlingen Overeenkomst; opmaken via werkplekduaal.be Tripartiet: leerling, onderneming en aanbieder duaal leren Drie mogelijkheden (vastgelegd in het standaardtraject): Overeenkomst alternerende opleiding (OAO) Minstens 20h gemiddeld per week op werkplek Bezoldigd Stageovereenkomst alternerende opleiding (onbezoldigd) Minder dan 20h gemiddeld per week op werkplek Onbezoldigd Uitzondering social profit: deeltijdse arbeidsovereenkomst Vakantieregeling: schoolvakanties maar beperkt uitzonderingen mogelijk (alle OAO)

Aanloopfase (1) Doelstelling: verbeteren van arbeidsgerichte, loopbaangerichte en vaktechnische competenties met het oog op instroom in duaal leren Leerlingen arbeidsbereid, maar nog niet arbeidsrijp Leerlingen zonder werkplek Voorafgegaan door screening, bindend Kan aangeboden worden door alle aanbieders duaal leren Leerling schrijft zich in aanloopstructuuronderdeel in Onderdeel van de programmatie van een duaal structuuronderdeel Momenteel nog verder in uitwerking

Aanloopfase (2) Duurtijd aanloopfase: zo kort als mogelijk, maar zo lang als nodig. Invulling aanloopfase: op maat van de jongere. Focus op vaktechnisch, arbeidsgericht of loopbaangerichte competenties. Bij aanbieder duaal leren Bij anderen: externe organisator, VDAB, … Ondersteunde leerervaring Ondernemingen uit reguliere arbeidsmarkt (oa. zgn. niet-alternerende tewerkstellingen) Gesimuleerde werkplekken of interne ateliers

Bedankt! Wouter.pinxten@ond.vlaanderen.be