Startkracht! in de lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Advertisements

Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Postgraduaat “coaching, supervisie en teambegeleiding”
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Het opleidingsprofiel:
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Van visie naar curriculum
C. Molmans SOD-Opleidingen
Evaluatie Leerlijnen.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Social work: Het verschil dat jij maakt.
EEN DOORLOPENDE LEERLIJN Verbeteringen vanuit (?) de lerarenopleidingen 1.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Kennismakingsbijeenkomst 2e jaars Management, Economie en Recht.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Excellent leiderschap in Haarlem
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
Daphne Keller 30 augustus 2017
23 maart 2017 profilering.
Vernieuwing stageconcept OKO
Lerend Netwerk Vlaanderen 23 maart Odisee Brussel
Toekomstgericht personeelsbeleid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ouders en school samen Maart 2016
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Presentatie Rode Bosbes
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
INTRODUCTIE academiejaar
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Startkracht! in de lerarenopleiding 6 februari 2019 OKO & OLO Marlies Vanderhaeghen & Annekatrien Depoorter

Situatieschets OKO Nieuw curriculum - september 2018 gestart Motto: Sterke leraar, krachtig kind! Vanuit zes speerpunten We geven de studenten hun leerproces in handen Leren in, door en voor diversiteit We leren van hoe kleuters leren Niet doen zonder denken, niet denken zonder doen Samen leren en creëren Ruimte, zuurstof en transparantie in een uitgebalanceerd programma 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Opleidingsspecifieke leerresultaten 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Situatieschets OLO Nieuw curriculum - september 2018 gestart Motto: Vormen van wendbare en weerbare leerkrachten Vanuit vier krachtlijnen: Partnerschap Professionalisering Inclusie Toekomstgericht 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Organisatie nieuw curriculum 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Opleidingsspecifieke Leerresultaten 2 grondhoudingen Zelfconcept & wereldburgerschap 5 rollen Didacticus, organisator, opvoeder/coach, teamspeler, inhoudelijk expert 6 competenties Ondernemend, onderzoekend, digitaal geletterd, creatief, communicatief, reflectief 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen Vraag 1: ben ik competent genoeg? OKO Vraag 1: ben ik competent genoeg? Nood aan meer transfer Nieuw stageconcept: Wekelijkse lintdagen – blokstage Ruimte om te experimenteren Wisselwerking praktijk en theorie Teamteachen 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen Vraag 1: ben ik competent genoeg? OKO Vraag 1: ben ik competent genoeg? Professionaliseren in Leer-Kracht Starten vanuit eigenaarschap en competentie (groep toekomstige collega’s) Aan de slag met eigen leervragen Feedback als sleutelbegrip Vertrekken van de sterkte van de groep (leren van en met elkaar) Waarderende basishouding 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen Vraag 1: ben ik competent genoeg? OLO Vraag 1: ben ik competent genoeg? Nood aan meer transfer Nieuw stageconcept: Ateliers op campus en op basisschool Meer gespreid in de tijd Regelmatige feedback 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Leren talentgericht kijken Wekelijks sprankelmoment Focus op wat gaat wel al goed bij mezelf, ook bij anderen, … Veerkracht als thema Op zoek naar hulpbronnen 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OLO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Identiteit en zelfzorg opgenomen in leerresultatenkader (zelfconcept) 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OLO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Lijn Professionele en persoonlijke ontwikkeling: Elk semester 1 OLOD – kleine groepen Vertrekken vanuit groeidenken Werken aan veerkracht Portfolio-idee 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 3: Hoe kan ik met mijn visie op onderwijs hier in deze school leerkracht zijn? Ik ben leerkracht Wie ben ik als leerkracht? Portfolio als middel Oefenen in zicht krijgen op de visie van de school Opleiding eindigt in olod ‘Krachtige starter’ Stage ‘Krachtige starter’ Mondeling examen in de vorm van een sollicitatiegesprek Je profileren aan de hand van de 10 OLR’s Wederzijdse inspiratie 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 3: Hoe kan ik met mijn visie op onderwijs hier in deze school leerkracht zijn? Gebruik toolbox Eerste jaar: focus op basishouding (o.a. waarderend kijken, nieuwsgierige, onderzoekende houding, zicht krijgen op je talenten, …) Vanaf tweede jaar: concreet aan de slag met de startkrachtcirkel 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht: 3 vragen OLO Vraag 3: Hoe kan ik met mijn visie op onderwijs hier in deze school leerkracht zijn? In Professionele en persoonlijke ontwikkeling: Reflectie op identiteit en gevolgen voor keuzes Cf. reflectiecirkel startkracht 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

OLO Dilts & Bateson 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Professionele en persoonlijke ontwikkeling OLO Opbouw van de lijn: PPO1: Zelfscan  PPO2: Persoonlijk ontwikkelingsplan  PPO3: Blikverruiming  PPO4: Engagement  PPO5: Onderzoek  PPO6: Startbekwaam 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Startkracht in én na de opleiding In de opleiding: Reflectie vanuit talent en groeidenken Zowel binnen lijn Atelier en stage als binnen lijn Professionele en persoonlijke ontwikkeling Tools en portfolio-gedachte startkracht Na de opleiding: Verinnerlijking reflectie met als doel voortdurende professionalisering 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool

Toekomst? Feedback Valies Dankjewel! Wat vind je sterk? Waar is er nog ruimte voor groei? Valies Dankjewel! 3-4-2019 Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool