collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Een lessenserie van drie lessen
Inleiding taalwetenschap
Ik hou van Holland spel!.
Inleiding taalwetenschap
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Analyse-opdrachten Week 5
Academische vaardigheden - C1.5
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Communicatiehandvatten Blijf in contact
(Elektronische) Communicatie Week 10, CMC, 9 nov
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 1
voor familie en vrienden van
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
OGW op de Firtel.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Centraal Examen Nederlands
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 2.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 3.
Interactiepatronen in het onderwijs Oriëntatiecollege CIW Hoorcollege 4, 18 april 2001 Kees de Glopper.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
Semantiek week 4.
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Het werk van de Geest.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Samen sterk in verandering
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Curriculum gespreksvaardigheid
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Nee Zeggen!.
Semantiek week 7.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Vwo 4 Nederlands Periode 2 Mevrouw Schrauwen
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Pragmatiek.
Begeleiden 8 februari 2016.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Small Basic Console deel 2
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Communicatie 7e les.
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
Basisstof 2 In je vrije tijd.
TAAL & THEORIE 3.3 Het spreken en begrijpen van taal
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek Taalbeschouwing 2 collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek

Doelen (1/2) 1. Je maakt kennis met de vakgebieden conversatieanalyse en pragmatiek. 2. Je weet wat een opeenvolgend paar is. 3. Je maakt kennis met beurtwisseling. 4. Je maakt kennis met de maximes van Grice.

Doelen (2/2) 5. Je weet wat het verschil tussen een directe en een indirecte taalhandeling is.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Conversatieanalyse 2. Opeenvolgend paar 3. Beurtwisseling 4. Maximen van Grice 5. Taalhandeling

1. Conversatieanalyse Vraag: Hoe kun je taalgebruik onderzoeken? Hoe kun je patronen herkennen + in kaart brengen? --> snijvlak disciplines, o.a. sociologie

1. Conversatieanalyse Nieuwe benadering: niet prescriptief

1. Conversatieanalyse Maar: descriptief (d.m.v. opnames authentiek taalgebruik)

1. Conversatieanalyse - Organisatie van gesprekken. - Gesprek ≠ losse ketting van uitingen achter elkaar. - Gesprekken vormen 'gebeurtenissen'. - Patronen: niet bewust geleerd, niet bewust toegepast.

1. Conversatieanalyse Conversatieanalyse = discourse analysis. Discourse: abstract begrip. - Feitelijk taalgebruik (met alle imperfecties). - Wie spreekt tot wie en in welke situatie? - Buitentalige factoren (sociale context, institutionele factoren, historische context, etc.) Voorbeeld transcript op hand-out.

1. Conversatieanalyse Begrippen vaak door elkaar gebruikt, snijvlakken: 'conversatieanalyse', 'discourse analysis', 'pragmatiek'.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Conversatieanalyse - kader 2. Opeenvolgend paar 3. Beurtwisseling 4. Maximen van Grice 5. Taalhandeling

2. Opeenvolgend paar (1/3)

2. Opeenvolgend paar (2/3)

2. Opeenvolgend paar (3/3) Telefoongesprekken start wetenschapsgebied conversatieanalyse. Hello? vs. This is Mrs. Smith. May I help you?

Wat gaan we vandaag doen? 1. Conversatieanalyse - kader 2. Opeenvolgend paar 3. Beurtwisseling 4. Maximen van Grice 5. Taalhandeling

3. Beurtwisseling (1/2) Lijkt chaotisch, toch duidelijke patronen. 1. Huidige spreker kan een ander selecteren. 2. Iemand anders kan zichzelf selecteren op een punt dat een beurt (mogelijk) afgerond is. 3. De huidige spreker kan zelf doorgaan.

3. Beurtwisseling (2/2) filmpje beurtwisseling baby's

Wat gaan we vandaag doen? 1. Conversatieanalyse - kader 2. Opeenvolgend paar 3. Beurtwisseling Pragmatiek: 4. Maximen van Grice 5. Taalhandeling

4. Maximen/aannames (Grice) (1/7) Maak opdracht 1 + 2 op de hand-out.

4. Maximen/aannames (Grice) (2/7) Op site Henk duidelijk filmpje met gedetailleerde uitleg, nu heel globaal kennismaken. Coöperatieprincipe: stilzwijgende overeenkomst tussen gesprekspartners om bij het communiceren samen te werken. Berust op vier aannames ('maximen').

4. Maximen/aannames (Grice) (3/7) 1. Aanname van relevantie: gespreksbijdrage relevant voor het gesprek (Ook wel 'maxime van relatie' genoemd.)

4. Maximen/aannames (Grice) (4/7) 2. Aanname van kwantiteit: hoorder rekent genoeg informatie (niet te veel, niet te weinig)

4. Maximen/aannames (Grice) (5/7) 3. Aanname van kwaliteit: hoorder rekent erop dat spreker niet liegt

4. Maximen/aannames (Grice) (6/7) 4. Aanname van stijl/wijze: spreker is zo duidelijk, bondig en ordelijk mogelijk = ambiguïteit vermijden

4. Maximen/aannames Grice (7/7) Maak opdr. 3 op de hand-out.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Conversatieanalyse - kader 2. Opeenvolgend paar 3. Beurtwisseling Pragmatiek: 4. Maximen van Grice 5. Taalhandeling

5. Taalhandeling (1/9) Met taal doe je dingen: vragen, beloven, dreigen, mededelen, etc. = taalhandelingen verrichten Taalhandeling vaak vorm van een andere taalhandeling.

5. Taalhandeling (2/9) Taalhandeling in vraag 1a? Niet letterlijk: tussen de regels doorlezen. = conversationele implicatuur Tussen de regels door lezen/implicatuur toepassen? = indirecte taalhandeling.

5. Taalhandeling (3/9) Communicatie vaak drie lagen: 1. letterlijk 2. onderliggende boodschap 3. beoogd effect

5. Taalhandeling (4/9) 1. letterlijk: - locutie - 'Het wordt hier wel een beetje koud.'

5. Taalhandeling (5/9) 2. onderliggende boodschap: - illocutie - 'Wil je het raam dicht doen?'

5. Taalhandeling (6/9) 3. beoogd effect: - perlocutie - Jeroen heeft het raam voor Tineke dicht gedaan.

5. Taalhandeling (7/9) Soms bijzondere situatie: geen andere illocutie dan de locutie. (= niet tussen de regels door lezen, geen implicatuur toepassen.) Dan: directe taalhandeling.

5. Taalhandeling (8/9) Dus als je zegt 'Hierbij open ik deze vergadering.', dan open je die vergadering. 'Ik wens je een fijne vakantie toe!‘ 'Ik veroordeel u tot drie jaar cel.' 'Ik beloof je dat ik het nooit weer doe.'

5. Taalhandeling (8/9) Dus als je zegt 'Hierbij open ik deze vergadering.', dan open je die vergadering. 'Ik veroordeel u tot drie jaar cel.' 'Ik beloof je dat ik het nooit weer doe.' = performatieve werkwoorden

5. Taalhandeling (9/9) Geslaagdheidsvoorwaarden: - een rechter kan iemand veroordelen - een agent kan iemand arresteren - een belofte bevat iets leuks - een dreigement bevat iets naars *Ik beloof je een ranzig stinkende forel voor je verjaardag! *"Ik arresteer u in naam der wet!", roept mijn neefje van zes.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Conversatieanalyse - kader 2. Opeenvolgend paar 3. Beurtwisseling 4. Maximen van Grice 5. Taalhandeling

Doelen (1/2) 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat een opeenvolgend paar is. 3. Je maakt kennis met beurtwisseling. 4. Je maakt kennis met de maximes van Grice.

Doelen (2/2) 5. Je weet wat het verschil tussen een directe en een indirecte taalhandeling is.