ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Start 19 oktober 2016
9 november 2016 Zijn we niet enkel aan de zijlijn bezig door te focussen op de ingrediënten? Wat is het kader waarin we werken? Hoe bieden we aan leraren een kader? De bezorgdheid rond de vormelijkheid klinkt opnieuw een paar keer. Hoe zorgen we ervoor dat het geheel met bijlagen niet te chaotisch zal zijn? Hoe ervoor zorgen dat het voor de leraren een werkbaar instrument wordt?
December 2016
September - oktober 2017 Terreindoelen In de tekst van de Vlaamse bisschoppen ‘Het vak r.-k. godsdienst op het kruispunt van samenleving, onderwijs en kerkgemeenschap’ staat: “Toch is het aangewezen om de terreindoelen, leeringrediënten en praktische hulpmiddelen aan een kritische doorlichting te onderwerpen, met het oog op mogelijke bijsturingen of verbeteringen.” Ook vanuit de werkgroep klonk de stem om de actualisatie grondiger aan te pakken dan enkel de ingrediënten. Vraag en voorstel Erkende Instantie
Binnen het kader van het huidige leerplan de terreindoelen herformuleren én de componenten van de levensbeschouwelijke vorming integreren. De bedoeling is de leerkrachten te ondersteunen in het realiseren van het leerplan en er voor te zorgen dat het vak voor alle leerlingen betekenisvol kan zijn.
GEREVISEERDE TAXONOMIE VAN BLOOM 4 soorten kennis feitenkennis conceptuele kennis procedurele kennis metacognitieve kennis 6 denkvaardigheden onthouden begrijpen toepassen analyseren evalueren creëren
Overleg Katholiek Onderwijs Vlaanderen over digitale tool Goedkeuring oefening door Erkende Instantie en toestemming om de terreindoelen te herformuleren 17 oktober 2017 Overleg met Katholiek Onderwijs Vlaanderen over de formulering van de leerplandoelen IRIGSO: voorzet in deelgroepen – bespreking met ganse groep - inbreng expertengroep en resonantiegroep Werkgroep ingrediënten: herbekijken identiteit/ll & pluraliteit/context Overleg Katholiek Onderwijs Vlaanderen over digitale tool Overleg Katholiek Onderwijs Vlaanderen over leerplan RKG en leerplan Mens en Samenleving en leerplan MAVO Overleg onderwijsinspectie over transversale doelen
’Normativiteit’ “Precies in de integrale dynamiek van die drie perspectieven/ ingrediënten zit de vruchtbaarheid en dus de normativiteit van het leerplan. Bovendien en onlosmakelijk kaderend binnen die normativiteit: willen alle terreindoelen gerealiseerd worden, dan dienen alle ingrediënten minstens één keer aan bod te komen. Op die manier wordt aan het hermeneutisch-communicatief proces handen en voeten gegeven. Per ingrediënt is er een korte toelichting voorzien.”
doorstroom en arbeidsmarkt Harmonisering terreinen “Werkgroep levensbeschouwelijke vaardigheden” vervelde in werkgroep ‘levensbeschouwelijke vorming => Gids voor de leraar (Ronald Sledsens & Didier Pollefeyt) Twee niveaus A- en B-stroom` doorstroom en arbeidsmarkt Harmonisering terreinen
En verder… Bespreking en opvolging in de schoot van de Erkende Instantie: november 2018 Bespreking in de schoot van de Vlaamse bisschoppen: november 2018 => goedkeuring 13 december 2018
Laatste bijeenkomst ‘ingrediënten’ Oktober 2018: weinig zinvol Didachè Bedoeling voorstelling leerplan toelichting voorstelling digitale versie overhandigen van de actualisatie (sjablonen)
Laatste bijeenkomst ‘ingrediënten’ Doorkruist door ‘stroomversnelling’ Papieren versie klaar voor 14 januari Wijziging programma Didachè Voorstelling digitale versie: zie later vandaag
HARTELIJK DANK!