Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
“Kansen benutten” handvatten een emancipatorisch jeugdbeleid
MBO passend onderwijs
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
presentatie sectorplan justitiescholen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
DPB Fysica Gent.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
RTC Presenteert Welkomstwoord – Guido Bijnens, voorzitter RTC Limburg – een overgangsjaar Aanbod najaar 2010 Beurs en netwerkmoment.
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Hoe zet ik een goed projectplan op?
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Arbeidstoeleiding van jongeren met een beperking
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
IKC Klarendal.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Experten in de derde graad Proefproject
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
De marketing van kennis
Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Pedagogisch werk KD 2016.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018.
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Reg - investeringsfonds
Doorlopende leerlijnen PCOU
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Transcript van de presentatie:

Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen Dag van het Secundair Onderwijs 22 februari 2019

Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen in het voltijds SO en SVWO GO! onderwijs: een sterk pedagogisch project en heldere visie GO! omvat het hele aanbod, van kinderdagverblijf tot en met een leven lang leren: pedagogische lijnen m.h.o.o. optimale onderwijs- en ontwikkelingskansen Bruggen slaan tussen onderwijsniveaus en -vormen: een uitdaging; in relatie met ontwikkeling domein- en campusscholen! Loopbaanontwikkeling en leeradvies en -oriëntering: belangrijke opdrachten De scholengroep als hefboom Visie Raad van het GO! Conceptnota = goedgekeurd op de Vlareg op 17 juli 2015

Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen in het voltijds SO en SVWO Steven Hendrickx, directeur Technisch Atheneum Keerbergen en Marleen Mast, directeur CVO Crescendo Focus op beroepsgerichte opleidingen opstart samenwerking het procesverloop voordelen & meerwaarde alle betrokkenen valkuilen uitrol & toepasbaarheid … Conceptnota = goedgekeurd op de Vlareg op 17 juli 2015

CO-CREATIE TUSSEN

Korte Voorstelling Marleen Mast Directeur Crescendo CVO 5 vestigingsplaatsen Hoofdvestiging Mechelen, Zaventem, Heist-op-den-Berg, Lier en Tervuren Lesplaatsen: o.a. Keerbergen Ruim aanbod 8500 cursisten

Korte Voorstelling Steven Hendrickx Directeur GO! Technisch Atheneum Keerbergen Unesco school Harde sector – Knelpuntberoepen 5 studierichtingen BSO 3 studierichtingen TSO Duaal leren

Korte voorstelling GO! Keerbergen – opleidingen van jong tot oud Historische schets GO! Keerbergen – opleidingen van jong tot oud Basisschool Middenschool Atheneum Technisch Atheneum Brede, open school (Ecuador, gemeente, provincie, Fablab, …) Duurzame innovatie Win-win op vele gebieden Zelfde scholengroep

Huidige situatie en knelpunten STEM monitor 2018 Uitvoerende STEM-opleidingen stagneren/dalen (harde BSO/TSO) -> problematisch!! Vooral in bouw, hout, basismechanica, elektrische installatietechnieken, autotechnieken, … Stijging vooral in ASO en sterkere TSO (EM, IW, Chemie, TW, …) Instroom STEM CVO daalt spectaculair

Huidige situatie en knelpunten

Evolutie 2030 Bron ‘shaping the future of work’ (Agoria, Roland Berger)

Evolutie 2030 Bron ‘shaping the future of work’ (Agoria, Roland Berger)

Evolutie 2030

Evolutie 2030

Evolutie 2030

Evolutie 2030

Evolutie 2030

Onze filosofie en strategie Studiegebieden SO VO (matchen) Nodige infrastructuur aanwezig - aanpassingen nodig? Interessante financiering Regionale noden Personeel Draagkracht creëren Expertise delen

Filosofie en Strategie Draagkracht directie (zelf de noden zien) Drive Andere doelgroep Gemotiveerde doelgroep Opbouwend werken TIP- Klein beginnen en groot worden Stappenplan - financieringsmodel

Stappenplan Identificeer blind spots in de regio Identificeer mogelijk gezamenlijk aanbod (welke raakvlakken?) Beoordeel slagkracht van gezamenlijk aanbod (bv. fietshersteller in Tremelo/Baal)

Schaal haalbaarheid in de functie van: Infrastructuur (toegankelijkheid lokalen ‘s avonds, grootte, voorzieningen,…) Logistiek (opslag werkstukken,…) Gezamenlijk/apart gebruik gereedschappen/leermiddelen Delen van personeel Praktische afspraken Stel aanvraagdossier op en stem af op elkaar Na goedkeuring: start op, communiceer veelvuldig en stuur bij.

INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS

INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Nood aan technische docenten Aantrekkelijke vacature Gezamenlijke opdrachten Gebruik infrastructuur Afstemmen materieel Opleidingen renderen dubbel Werkt versterkend Structureel overleg – TA Coördinator

Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Investeringsplan Gezamenlijk overleg op korte- & lange termijn 50/50 = gedeeld gebruik Goede afspraken Duurzaam en innovatief Optimaliseren van de vaklokalen Duaal leren

INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Klein materiaal vs. Werkstukken Duidelijke afspraken Orde & netheid

INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Eén beleid Eén gezamenlijk veiligheidsbeleid Eén en dezelfde preventieadviseur

INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Uitbreiding didactisch netwerk (versterken) Projectmatig werk – zelfde SGR Opleiding gebruik machines (overdracht verzekerd) Gezamenlijke opleidingen Kostenbesparend Professionalisering Instructies op gezamenlijk niveau

INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Onthaalfunctie Signalisatie op de campus Gezamenlijke persmomenten, publiciteit Linken website

Nieuwe opportuniteiten Programmatie Studiegebied Auto Win-win situatie Geografische inplanning Lokaal succes Weinig cursusaanbod i/d nabije omgeving Modernisering SO Imago STEM-technieken Duaal leren Leefbaar houden v/d opleidingen Decreet nieuwe financiering VO

Nieuwe opportuniteiten Gezamenlijke noden Versterkend effect op de noden – de uitstraling Doorstroom SO  VO Heroriëntering of professionalisering ‘Levenslang leren’

‘BE THE CHANGE’

Wat doen wij? ‘BE THE CHANGE’ Duaal leren Inzet op innovatie (Fablab, uur innovatie, …) Aanpassing infrastructuur Smart Education @ schools (IMEC) + INNOVET: cocreatie TAKeerbergen- CVO Crescendo

Nog vragen? marleen.mast@cvo-crescendo.be steven.hendrickx@technischatheneumkeerbergen.be