Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen Dag van het Secundair Onderwijs 22 februari 2019
Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen in het voltijds SO en SVWO GO! onderwijs: een sterk pedagogisch project en heldere visie GO! omvat het hele aanbod, van kinderdagverblijf tot en met een leven lang leren: pedagogische lijnen m.h.o.o. optimale onderwijs- en ontwikkelingskansen Bruggen slaan tussen onderwijsniveaus en -vormen: een uitdaging; in relatie met ontwikkeling domein- en campusscholen! Loopbaanontwikkeling en leeradvies en -oriëntering: belangrijke opdrachten De scholengroep als hefboom Visie Raad van het GO! Conceptnota = goedgekeurd op de Vlareg op 17 juli 2015
Samenwerking binnen beroepsgerichte opleidingen in het voltijds SO en SVWO Steven Hendrickx, directeur Technisch Atheneum Keerbergen en Marleen Mast, directeur CVO Crescendo Focus op beroepsgerichte opleidingen opstart samenwerking het procesverloop voordelen & meerwaarde alle betrokkenen valkuilen uitrol & toepasbaarheid … Conceptnota = goedgekeurd op de Vlareg op 17 juli 2015
CO-CREATIE TUSSEN
Korte Voorstelling Marleen Mast Directeur Crescendo CVO 5 vestigingsplaatsen Hoofdvestiging Mechelen, Zaventem, Heist-op-den-Berg, Lier en Tervuren Lesplaatsen: o.a. Keerbergen Ruim aanbod 8500 cursisten
Korte Voorstelling Steven Hendrickx Directeur GO! Technisch Atheneum Keerbergen Unesco school Harde sector – Knelpuntberoepen 5 studierichtingen BSO 3 studierichtingen TSO Duaal leren
Korte voorstelling GO! Keerbergen – opleidingen van jong tot oud Historische schets GO! Keerbergen – opleidingen van jong tot oud Basisschool Middenschool Atheneum Technisch Atheneum Brede, open school (Ecuador, gemeente, provincie, Fablab, …) Duurzame innovatie Win-win op vele gebieden Zelfde scholengroep
Huidige situatie en knelpunten STEM monitor 2018 Uitvoerende STEM-opleidingen stagneren/dalen (harde BSO/TSO) -> problematisch!! Vooral in bouw, hout, basismechanica, elektrische installatietechnieken, autotechnieken, … Stijging vooral in ASO en sterkere TSO (EM, IW, Chemie, TW, …) Instroom STEM CVO daalt spectaculair
Huidige situatie en knelpunten
Evolutie 2030 Bron ‘shaping the future of work’ (Agoria, Roland Berger)
Evolutie 2030 Bron ‘shaping the future of work’ (Agoria, Roland Berger)
Evolutie 2030
Evolutie 2030
Evolutie 2030
Evolutie 2030
Evolutie 2030
Onze filosofie en strategie Studiegebieden SO VO (matchen) Nodige infrastructuur aanwezig - aanpassingen nodig? Interessante financiering Regionale noden Personeel Draagkracht creëren Expertise delen
Filosofie en Strategie Draagkracht directie (zelf de noden zien) Drive Andere doelgroep Gemotiveerde doelgroep Opbouwend werken TIP- Klein beginnen en groot worden Stappenplan - financieringsmodel
Stappenplan Identificeer blind spots in de regio Identificeer mogelijk gezamenlijk aanbod (welke raakvlakken?) Beoordeel slagkracht van gezamenlijk aanbod (bv. fietshersteller in Tremelo/Baal)
Schaal haalbaarheid in de functie van: Infrastructuur (toegankelijkheid lokalen ‘s avonds, grootte, voorzieningen,…) Logistiek (opslag werkstukken,…) Gezamenlijk/apart gebruik gereedschappen/leermiddelen Delen van personeel Praktische afspraken Stel aanvraagdossier op en stem af op elkaar Na goedkeuring: start op, communiceer veelvuldig en stuur bij.
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Nood aan technische docenten Aantrekkelijke vacature Gezamenlijke opdrachten Gebruik infrastructuur Afstemmen materieel Opleidingen renderen dubbel Werkt versterkend Structureel overleg – TA Coördinator
Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Investeringsplan Gezamenlijk overleg op korte- & lange termijn 50/50 = gedeeld gebruik Goede afspraken Duurzaam en innovatief Optimaliseren van de vaklokalen Duaal leren
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Klein materiaal vs. Werkstukken Duidelijke afspraken Orde & netheid
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Eén beleid Eén gezamenlijk veiligheidsbeleid Eén en dezelfde preventieadviseur
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Uitbreiding didactisch netwerk (versterken) Projectmatig werk – zelfde SGR Opleiding gebruik machines (overdracht verzekerd) Gezamenlijke opleidingen Kostenbesparend Professionalisering Instructies op gezamenlijk niveau
INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN Studiegebied Koeling en Warmte Opleiding Monteur Centrale Verwarming en Loodgieter PERSONEELSBELEID INFRASTRUCTUUR INVESTERINGEN MATERIEEL BELEID VEILIGHEID PEDAGOGISCH- & DIDACTISCH BELEID PUBLIC RELATIONS Onthaalfunctie Signalisatie op de campus Gezamenlijke persmomenten, publiciteit Linken website
Nieuwe opportuniteiten Programmatie Studiegebied Auto Win-win situatie Geografische inplanning Lokaal succes Weinig cursusaanbod i/d nabije omgeving Modernisering SO Imago STEM-technieken Duaal leren Leefbaar houden v/d opleidingen Decreet nieuwe financiering VO
Nieuwe opportuniteiten Gezamenlijke noden Versterkend effect op de noden – de uitstraling Doorstroom SO VO Heroriëntering of professionalisering ‘Levenslang leren’
‘BE THE CHANGE’
Wat doen wij? ‘BE THE CHANGE’ Duaal leren Inzet op innovatie (Fablab, uur innovatie, …) Aanpassing infrastructuur Smart Education @ schools (IMEC) + INNOVET: cocreatie TAKeerbergen- CVO Crescendo
Nog vragen? marleen.mast@cvo-crescendo.be steven.hendrickx@technischatheneumkeerbergen.be