Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

> Volgende week krijgen jullie het eindcijfer > Beoordeling uitsluitend door opdrachtgever > Voor begin pitch: lever in pitchdocument en reflectie (met.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Workshop OGW in de klas..
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
E-competentiescan. Wie kunnen de scan gebruiken? De medewerker Vult de scan in en krijgt inzicht in eigen handelen De leidinggevende Krijgt een beeld.
Een lessenserie van drie lessen
Medmec04 les 3 Engagement.
TALENT SCORION Handleiding Scorion Peer Evaluatie
Portfolio
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Ken je kracht…Deel je kracht…
Communicatie met ouders
Resultaten onderzoek Onderzoek …. Uitgevoerd datum…. Ingevuld door …. teamleden.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
In een jeugdgevangenis
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
KernKwaliteiten 10 mei Matchcare | Programma Verwachtingen IK WIJ HET model van Moeten  Willen  Kiezen Het Kernkwadrant Een andere kijk op samenwerken.
Tevredenheidonderzoeken 7 maart – 3 april 2016 Gebruikersinstructie.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Afsluitmeeting Growing Together Slot mentorschapstraject.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
AFRIKA.
Hoe werk ik aan vertrouwen?
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 3e les.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Voorbereiding schoolexamen
Nelleke Gruijters Paul Ram
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
BOM-model PV 25/03/2014.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Gedragsproblemen en stoornissen
Richting geven aan Teamontwikkeling
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Team charter Instrument.
Project gamemarket Les 1.
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ Thijs Rijnbergen

Check-in Hoe is het, hoe kijk je terug op de afgelopen periode, wat heb je in je teams uitgeprobeerd?

TeamQ Rapportage Met team bespreken Gesprek over het team vanuit taal TeamQ Met team bespreken Resultaten zijn een beginpunt voor een goed teamgesprek. Resultaten geven een taal om te bespreken wat er in het team is. 1:1 bespreken Resultaten geven een analyse. Gebruik je fantasie, laat je intuïtie spreken, deel hypotheses.

TeamQ – De Thermometer erin Hoogste scores – Trots! Vieren! Leren teams van elkaar? Leren teamleiders van elkaar? Laagste scores – Werk aan de winkel In gesprek - Waar zit de wortel van het probleem? Spreiding – Maak beide zijden zichtbaar

Opdracht Analyse eigen teams Groepjes van 3: Geef je rapportage door aan de anderen (12 & 3). 2 & 3 lopen door jouw rapportage heen en bespreken deze hardop: “Als wij jouw rapportage doorlezen, dan denken wij dat…” Zelf luister je in eerste instantie, daarna ga je a) Context geven b) Antwoord geven op vragen die zij hebben c) Luisteren naar hun advies Draai 2 x door na 10 min

Terugkoppelsessie Vraag TeamQ voor je eigen team aan via DP&O

Aan de slag Hoe ga je aan de slag met de uitkomsten van een onderzoek? In welke fase zit een team? Wat willen zij zelf? In het begin (startfase) leiding nemen? Hoe biedt je de informatie aan? Vooraf toesturen PDF Rapportages (open en gesloten vragen) Vooraf toesturen link naar online resultaten Direct bij uitzetten iedereen realtime laten meekijken Resultaten bespreken Teamontwikkelplan Werkvorm(en) uitvoeren Vervolg organiseren (evaluatie; vervolgmeting)

Onderzoek uitzetten Importeren teamleden Onderzoek uitzetten Hoe gaat dat in z’n werk? Importeren teamleden Voornaam, Achternaam, e-Mail, Teamnaam Onderzoek uitzetten Wij ondersteunen waar gewenst Zelf doen via de HR Interface Bij uitzetten worden 2 type e-Mails verstuurd Ieder teamlid ontvangt uitnodiging vragenlijst De teamregisseur/coordinator/facilitator ontvangt een uitnodiging om de resultaten real-time te volgen

Terugkoppelsessie Resultaten bespreken Op hoofdlijnen Wat valt je op aan het rapport in z’n algemeenheid? Wat vertelt het rapport je? Wat herken je en wat verbaast je? Inzoomen op hoge scores (groen) Waar zijn jullie trots op? Kies 2 hoog scorende stellingen en geef er een praktijkvoorbeeld van. Inzoomen op lage scores (rood) Met welke stellingen/ thema’s moeten we als team wat jou betreft aan de slag? Geef per stelling/ thema een of meerdere praktijkvoorbeeld(en) uit jullie team die dit probleem illustreren. Bepaal per stelling/ thema Hebben we hier invloed op en wie is hier verantwoordelijk voor? Welke acties zijn nodig om hier een ontwikkelstap in te zetten? Wat moet het resultaat zijn als we ermee aan de slag gaan?

Terugkoppelsessie Teamontwikkelplan Op basis van de resultaten en de gesprekken zet je samen een koers uit voor de komende maanden. Bepaal aan welke 2 of 3 thema’s jullie de komende tijd willen werken Formuleer welk doel je wilt realiseren over dit thema (Teamontwikkelplan) Maak een planning om de geadviseerde werkvormen te doen Plan momenten (b.v. 1x per maand) dat je met elkaar uitwisselt hoe je de ontwikkeling ervaart. Plan een evaluatiemoment na een aantal maanden waarin je met elkaar bepaalt of het doel gerealiseerd is. Meet het resultaat met een nieuwe TeamQ-meting.

TeamQ TeamQ is een online meetinstrument Bouwen aan succesvolle, zelfsturende teams TeamQ is een online meetinstrument Het meet 14 thema’s die succesvolle teams positief beoordelen TeamQ biedt 50+ werkvormen waarmee je zelf aan de slag kan De werkvormen zorgen voor gerichte ontwikkeling vanuit centrale principes