Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Advertisements

Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
HGW en gesprekken met leerlingen
Doelstellingen formuleren
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Handelingsplannen.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Bijeenkomst September 2015
Evaluatie Cursus.
Evaluatie Cursus.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Observeren Les 3.
Anders kijken, anders doen
Beleid en regelgeving Les 2.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Doelen behalen met activiteiten
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Kwaliteitszorg Les 4.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Begeleiden Les 8.
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
ZORPLAN MAKEN!!!.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Begeleiden les 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Observeren Les 2.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
ADL Les 1.
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Observeren Les 2.
Zichtbaarheid Creëren
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Versterken van jouw methodisch werken in het Jongerenwerk
Transcript van de presentatie:

Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 1.1 / 1.2

Woordspin Wat is begeleiden?

Methodisch handelen Als professional werk je planmatig  Volgens een bepaalde aanpak werk je naar een doel. Aanpak bespreek je met iedereen, ook de cliënt! Bewust zijn van wat je doet en hoe je dat doet

Methodisch handelen: Je werkt professioneel volgens de methodische cyclus. (komen we later op terug Systematisch handelen: ordelijk werken. Volgens een bepaalde systematiek. Alle stappen hebben verband met elkaar. Je doet ze in een logische volgorde. Bijvoorbeeld: Je wilt een peuter zindelijk maken. Hierin maak je verschillende stappen. Je begint bijvoorbeeld met de plasrondes. Je begint niet met zijn luier af doen.

Doelgericht Je richt je op het bereiken van je doel. Dit doel bepaal je met alle betrokkenen (ouders, familieleden, cliënt, collega`s, persoonlijk begeleider enz) De werkwijze kies je ook met de betrokkenen Let erop dat je de cliënt er ALTIJD bij betrekt! SAMENWERKEN IS BELANGRIJK.

Cyclisch proces: Bestaat uit 5 stappen: 1. Beginsituatie vaststellen 2. Ondersteuningsvraag beschrijven 3. Doel formuleren 4. Plan maken en uitvoeren 5. uitvoering evalueren en doelen bijstellen

Beginsituatie vaststellen Informatie verzamelen over de cliënt: wie is je cliënt? - wat kan hij wel en niet? - waarbij wil de cliënt begeleiding - welke mogelijkheden bieden de instelling en omgeving van de cliënt? - Welke middelen heb je beschikbaar? Niet de focus op het probleem

Ondersteuningsvraag beschrijven Vanuit de beginsituatie beschrijf je de ondersteuningsvraag: “Help mij bij….” Welke ondersteuningsvragen kun je formuleren bij: Jordi, licht verstandelijk beperkt, wil graag leren koken Janet, 4 jaar, is nog niet zindelijk Mw. Bakker, voelt zich eenzaam

Doel formuleren Duidelijk Iedere betrokkene moet erachter staan Volgende week meer over SMART doelen formuleren

Plannen maken en uitvoeren HOE ga jij je doel(en) bereiken? 5 W’s: Wie is erbij betrokken? Wat wil je bereiken? Waar ga je het uitvoeren? Wanneer ga je het uitvoeren? Welke middelen heb je nodig? Verwar de activiteiten die je doet niet met het doel.

Evalueren en doelen bijstellen Terugblik: hebben we de doelen bereikt? Van tevoren afspreken wanneer je gaat evalueren Als doelen niet bereikt zijn dan stel je ze bij. Daarna begint de methodische cyclus opnieuw

Plan je eigen vakantie volgens de methodische cyclus Opdracht Plan je eigen vakantie volgens de methodische cyclus