Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Lesgeven en begeleiden
Studietaak De studietaak staat centraal
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Kenmerken van de concept contextbenadering
Competentiegericht leren vmbo
CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
BOM-model PV 25/03/2014.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Product van TU Delft, SEC
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum Hoe past onderzoekend leren in ons wiskundecurriculum? Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum Deze tool promoot de reflectie van de docenten op hun huidige lespraktijk en analyseert welke aanpak het beste tegemoet komt aan de huidige curriculaire eisen. Om te beginnen denkt de groep na over wat de leerlingen leren door bezig te zijn met opdrachten waarin zij onderzoekend leren. Vervolgens bekijken zij waar er binnen de curriculumdocumenten sprake is van deze vorm van leren, en denken ze na over hoe en wanneer ze deze benadering toe kunnen passen. © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Meer begrip over hoe onderzoekend leren in relatie staat tot het curriculum. We zullen: Reflecteren op onze lespraktijk; Analyseren welke aanpakken het best passen bij het curriculum. Deze tool promoot de reflectie van de docenten op hun huidige lespraktijk en analyseert welke aanpak het beste tegemoet komt aan de huidige curriculaire eisen. Om te beginnen denkt de groep na over wat de leerlingen leren door bezig te zijn met opdrachten waarin zij onderzoekend leren. Vervolgens bekijken zij waar er binnen de curriculumdocumenten sprake is van deze vorm van leren, en denken ze na over hoe en wanneer ze deze benadering toe kunnen passen. Vele docenten ervaren spanning tussen het gebruik van onderzoekende taken en het behandelen van de stof uit het curriculum. Men heeft de neiging om voorrang te geven aan de inhoud en conceptontwikkeling, ten koste van het ontwikkelen van belangrijke procesvaardigheden. De vaardigheden die leerlingen leren door het toepassen van onderzoekend leren worden in steeds meer landen expliciet gewaardeerd. In deze tool bespreken de docenten de huidige trends in het wiskundeonderwijs vanuit een internationaal en nationaal perspectief en reflecteren zij op de kennis, vaardigheden en waarden waarvan verwacht wordt dat leerlingen die leren binnen het wiskundeonderwijs.

Onderzoekend leren en leereffecten Wat leren leerlingen wanneer ze onderzoekend leren? Begin door de groep te vragen welke wiskunde zij denken dat hun leerlingen leren door bezig te zijn met Onderzoekend Leren. Waarschijnlijk zullen ze de nadruk leggen op ‘vaardigheden' of ‘procesvaardigheden’ zoals die welke genoemd staan in het Eurydiceverslag, Wiskundeonderwijs in Europa: Veelvoorkomende problemen en nationale richtlijnen, waarin vijf competentiegebieden genoemd worden: Het beheersen van basale vaardigheden en procedures; Het begrijpen van wiskundige concepten en principes; Het toepassen van wiskunde in een realistische context; Het communiceren over wiskunde; en Op een wiskundige manier redeneren.

Vijf compententiegebieden Het beheersen van basale vaardigheden en procedures; Het begrijpen van wiskundige concepten en principes; Het toepassen van wiskunde in een realistische context; Het communiceren over wiskunde; en Op een wiskundige manier redeneren.

Competenties in het curriculum Bekijk het curriculum: Waarom komen deze vijf compententies voor? Wanneer en hoe zou je kunnen lesgeven om deze competenties te ondersteunen? Vraag nu de docenten om in tweetallen te werken. Deel aan elk paar een kopie uit van de curriculumdocumenten waarin uitgelegd wordt wat er gedoceerd en geleerd dient te worden. Vraag ze om deze documenten door te nemen om zo uit te zoeken welke van deze, of soortgelijke, vaardigheden genoemd worden in het curriculum en waar. Vertel ze dat u wilt dat ze nadenken over hoe en wanneer ze kunnen/moeten lesgeven om deze vaardigheden te promoten. Curriculum kan gevonden woorden onder andere via: https://www.examenblad.nl/ - Examenblad http://www.slo.nl/ - SLO https://www.nvvw.nl/ - NVvW

Finishing off Bespreek samen hoe onderzoekend leren gebruikt kan worden om tegemoet te komen aan de eisen van het wiskundecurriculum. Lees je eigen lesplannen door en identificeer mogelijkheden om onderzoekend leren te implementeren. Volgende sessie moet je jouw ideeën hierover kunnen toelichten en delen. Breng de groep weer bij elkaar, en bespreek hoe onderzoekend leren gebruikt kan worden om tegemoet te komen aan de eisen van het wiskundecurriculum. Vraag de groep om hun lesplannen door te lezen en mogelijkheden om onderzoekend leren te implementeren te identificeren. Volgende sessie moeten ze hun ideeën kunnen toelichten en delen. References Eurydice (2011) Mathematics Education in Europe: Common Challenges and National Policies. EACEA. Available from http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice.