Communiceren met knipperen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Het schrijven van een verhaal
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Het schrijven van een verhaal
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Rekenen.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Pokémon Go Mediabegrip week
S/k/l interviewen.
BEGINNER EV3 PROGRAMMeer Les
Puntentelling Teams Geschat
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Sleutels, codes en aanwijzingen
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Doeke en Annegreet, studenten van de NHL: leraar aardrijkskunde
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
Fouten opsporen.
beslist geen rocket science
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Slim tellen.
Stadsgids en paardensprong
Steen-schaar-papier Bron:
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Gesprekstechnieken Les 1.
Papier programmeren Bron: code.org (
Sorteren met kaarten.
Kiezen met Kaarten.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Schermtijd Mediabegrip week
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Doolhof Bron: Bebras / Beverwedstrijd.
Omgaan met verschillen
opdrachtkaart opdrachtkaart wat ga je doen? wat ga je doen? stap 1:
Loopbaan en burgerschap les 3
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Tellen met kaarten.
Slim tellen.
Tellen met kaarten.
Omgaan met verschillen
Workshop creativiteit
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Semantisatieverhaal Ken jullie het filmpje van die lachende man in het openbaar vervoer, in de metro? Openbaar vervoer is vervoer dat iedereen mag gebruiken,
Hoe leer je geschiedenis?
Kiezen met Kaarten.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Communiceren met knipperen Bron: teachinglondoncomputing.org

Filmpje Bekijk de eerste minuut van het engelstalige filmpje via: https://www.youtube.com/watch?v=WQIWc3uE4LU

Locked-in syndroom De patient zit ‘opgesloten’ in zijn lijf: Volledig verlamd Mentaal in orde Kan alleen knipperen met zijn ogen Kan jij een manier vinden om communicatie mogelijk te maken? Ga er vanuit dat de patient alleen kan knipperen met zijn ogen. Je mag vragen stellen.

Voorbeeld Letter voor letter communiceren. A: 1x knipperen B: 2x knipperen C: 3x knipperen Enzovoort

Voorbeeld Letter voor letter communiceren. A: 1x knipperen B: 2x knipperen C: 3x knipperen Enzovoort Problemen Je moet soms heel veel knipperen. Hoe vaak bijvoorbeeld bij het woord ‘puzzel’. Wat als je per ongeluk verkeerd telt? Hoe om te gaan met cijfers (1, 2, 3, …)? Hoe om te gaan met punten en komma’s?

Opdracht Werk in tweetallen. Stap 1: Bedenk een slimme oplossing om te communiceren. Stap 2: Probeer het uit met een woord, bijvoorbeeld: “LEUK”. Stap 3: Schrijf op een blaadje: Het algoritme (hoe werkt het) Het algoritme is beter omdat … Het algoritme werkt niet goed als …

Welke oplossingen hebben jullie bedacht?

Efficiency Om te meten welk algoritme sneller is, meet je het aantal keer knipperen of het aantal vragen dat je stelt.

Efficiency: Om te meten welk algoritme sneller is, meet je het aantal keer knipperen en het aantal vragen dat je stelt. Bijvoorbeeld voor een woord van 4 letters: Best-case scenario: minst aantal stappen nodig Best case: AAAA is 4x1=4 x knipperen Worst-case scenario: meest aantal stappen nodig? Worst case: ZZZZ is 4x26=104 x knipperen Dus gemiddeld: 54x knipperen Letter voor letter communiceren. A: 1x knipperen B: 2x knipperen C: 3x knipperen Enzovoort

Opdracht Analyseer je eigen oplossing. Best case scenario Welk woord is het makkelijkst? Hoeveel stappen/acties nodig? Worst case scenario Welk woord is het vervelendste?

Mogelijkheden om het sneller te maken Lang en kort knipperen gebruiken Woord voorspellen (telef wordt telefoon) Soort Morse-code, bij veelgebruikte letters zoals de ‘e’ heb je minder knipperen nodig.

Mogelijke oplossing op basis van ‘wie-is-het-strategie’ Stel: letter B Vraag 1: “Voor N?” Knipper antwoord: “Ja” ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ Vraag 2: “Voor F?” Vraag 3: “Voor C?” Vraag 4: “Is het A?” Knipper antwoord: “Nee”

Mogelijke oplossing op basis van ‘wie-is-het-strategie’ Hoeveel vragen heb je nodig per letter?

Mogelijke oplossing op basis van ‘wie-is-het-strategie’ Hoeveel vragen heb je nodig per letter? Bij sommige letters heb je 4 vragen nodig, bij andere heb je 5 vragen nodig.

Mogelijke oplossing op basis van ‘wie-is-het-strategie’ Voorbeeld analyse voor een woord van 4 letters: Best-case scenario: minst aantal stappen nodig Best case: 4 letters met 4 vragen = 16 vragen Worst-case scenario: meest aantal stappen nodig? Worst case: 4 letters met 5 vragen = 20 vragen Dus gemiddeld ongeveer: 18 vragen

Samenvatting Jullie hebben slimme algoritmes bedacht voor het communiceren door te knipperen met je ogen. Dat lijkt op hoe een computer communiceert, namelijk met alleen maar enen en nullen. Bij algoritmes kan het belangrijk zijn te kijken naar efficiency: hoe lang duurt het voordat het algoritme klaar is? Je telt daarbij het aantal stappen in het algoritme (bijvoorbeeld het aantal keer knipperen of het aantal vragen dat je stelt). Je kunt vervolgens kijken naar: Het worst case scenario: wat is het meest aantal stappen dat je nodig hebt? Het best case scenario: wat is het minst aantal stappen dat je nodig hebt? Het gemiddelde: hoeveel stappen heb je gemiddeld nodig?

Licentie en bronnen Deze werkvorm is gebaseerd op The Locked-In Activity van Teaching London Computing, zie: https://teachinglondoncomputing.org/resources/inspiring-unplugged-classroom-activities/the-locked- in-activity/ De smiley-afbeelding is afkomstig van: http://www.clipartpanda.com/clipart_images/smiley-wink- clipart-best-25183428 Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.