Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Nieuwe blik op publieksagressie
Module B: De ‘Whole School Approach’
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Implementatie van de UNCO-MOB
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Moet je nog boontjes Een introductie tot ixtor Mens & Werk. Met kennis, passie , lef en nieuwsgierigheid werken wij keihard voor U.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Inleiding politieke sensitiviteit
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Workshop ‘visieversneller’
Dossier Empowerment.
Doel en taak van de hulpverlening
Succesvolle implementatie: tips en tools
Aanvaarding en tolerantie
Ruimte voor verpleeghuizen
Duurzame inzetbaarheid in de Zorg
Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
GGD & GHOR: ‘ Hoe vinden wij elkaar?’ 13 maart 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Mondzorg - persoonsgericht
Torenspel Henk Puylaert en Anne Witteveen (H2Ruimte)
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Wat is DRAMA??.
GGD Voorbereid 5 maart 2009.
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Klachtencommissariaat Enschede
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Klachtencommissariaat Enschede
Cursus Interne auditor
Ontwikkeling, wij als EBS
WRAP Wellness Recovery Action Plan
Transcript van de presentatie:

Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie, Bilthoven, 30 januari 2014

Onderwerpen Wat vraag ‘implementatie’ van ons? Hoezo een Neverending Story? Wat beveelt MDR PSH aan? Uitdagingen

Implementatie Wat is implementatie? ‘Een procesmatige en planmatige invoering van vernieuwingen en/of verbeteringen (van bewezen waarde) met als doel dat deze een structurele plaats krijgen in het (beroepsmatige) handelen, in het functioneren van organisatie(s), of in de structuur van de gezondheidszorg.’ (Hulscher 2000: Grol & Wensing 2006)

PSH en implementatie: twee thema’s Verschillen Doel en middel Focus Overeenkomsten  Contextgebondenheid Wederzijdse afhankelijkheid Vereisten: maatwerk en samenwerking beeld-, oordeels- en besluitvorming

Norm en praktijk Situatie zoals we die graag zien Situatie zoals die is Bij voorkeur minimale afstand     Onderzoek wijst ondubbelzinnig op kloof Niet-wenselijk Die kloof moeten we dichten Norm Praktijk “Kloof” Kloof Norm Praktijk

Verklaring Motivatie Capaciteit Gelegenheid Kloof Norm Praktijk Invloeden (individu, rol, organisatie, samenleving, systeem/extern) Motivatie Capaciteit Gelegenheid Gedrag (al dan niet in lijn met richtlijn: preparatie, hulpverlening) Kloof Norm Praktijk Verklaring

Verbetering Anticipeer op motivatie, capaciteit en gelegenheid Werk van klein naar groot Invloeden (individu, rol, organisatie, samenleving, systeem/extern) Motivatie Capaciteit Gelegenheid Gedrag (al dan niet in lijn met richtlijn: preparatie, hulpverlening) Kloof Voorbeelden: informeer, werk aan bewustwording  ontwikkel kennis, vaardigheden, ervaring  wijs capaciteit toe, bundel of herverdeel, creëer ruimte ontwikkel hulpmiddelen (tools, checklists, applicaties)   Norm Praktijk Verklaring Verbetering

Norm Praktijk Verklaring Verbetering Kloof

Neverending Story? Reden 1. Omdat norm en praktijk veranderen Wisselwerking Goede norm past bij praktijk, gebaseerd op goede praktijk Goede praktijk voldoet aan norm Feitelijke PSH? Bevorderende en belemmerende factoren? Goede en minder goede voorbeelden? Verbeterpunten? Wat (niet) werkt in verschillende omstandigheden Praktijk Norm

Neverending Story? Reden 1. Omdat norm en praktijk veranderen Wisselwerking Goede norm past bij praktijk, gebaseerd op goede praktijk Goede praktijk voldoet aan norm Maar: norm en praktijk zijn levend

Neverending Story? Reden 1. Omdat norm en praktijk veranderen Relatie moet je onderhouden Luisteren en begrip door beide partners Soms bemiddelaar, iemand van buiten Praktijk Norm

Neverending Story? Reden 1. Omdat norm en praktijk veranderen Relatie moet je onderhouden Luisteren en begrip door beide partners Soms bemiddelaar, iemand van buiten - Richtlijnherziening en implementatie: oneindig proces Praktijk Norm 2007 Norm 2014 Norm 20?? Praktijk Norm

Neverending Story? Reden 2. Omdat richtlijnontwikkeling nog stap nodig heeft Catch-22 en MDR PSH: 1. MDR moet van toepassing zijn op en herkenbaar zijn voor alle partijen die ermee werken 2. Om de richtlijn geschikt te maken voor toepassing in de praktijk en herkenbaar moet hij specifiek zijn 3. Zodra we hem specifiek maken is hij niet meer van toepassing op of herkenbaar voor alle partijen 4. Dus kunnen we hem niet te specifiek maken

Wat beveelt MDR PSH aan? Van Catch-22 naar aanbeveling 22 “Implementeer deze richtlijn onder meer door: • deze richtlijn te vertalen naar een specifieke richtlijn, handelingsperspectief en/of protocol per partij en/of deeltaak • deze richtlijn integraal onderdeel te maken van de voorbereiding op rampen en crises (in de planvorming, via opleiden, trainen en oefenen), individueel per partij maar ook gezamenlijk, en de mate van voorbereiding periodiek inzichtelijk te maken/te controleren) • in brede zin te investeren in de motivatie, capaciteit en gelegenheid van betrokkenen op verschillende niveaus om deze richtlijn na te leven (onder andere door het belang ervan uit te dragen, door ruimte te creëren binnen de werkzaamheden, knelpunten weg te nemen en door de mate van naleving periodiek inzichtelijk te maken/te controleren)” Norm Praktijk Verklaring Verbetering Kloof

Uitdagingen Praktijk is veelal onbekend, afwijking norm dus ook (bemoeilijkt BOB) Transparantie kan confronterend zijn: leer zonder ‘blaming’ Doorbreek door onszelf gecreëerde verkokering Maak de bomen in het bos betekenisvol (behoefte aan praktische wegwijzers, orde) Investeringen in PSH geen urgentie in koude fase van ‘ramp-arm’ Nederland, toch: wacht niet tot het warm wordt!

Tot slot Samengevat: - Het werk is nooit af, normen veranderen, de praktijk verandert Bepalend voor kwaliteit: BOB en PDSA samenwerking en maatwerk Geen Neverending Story zonder fantasie Dank voor alle medewerking Op naar de volgende herziening!

Bedankt voor uw aandacht Voor meer informatie over de richtlijn, de totstandkoming en implementatiekwesties: info@impact.arq.org   Dr. Michel L.A. Dückers m.duckers@impact.arq.org Tel: +316 1066 1321