Datamodelleren FCO-IM methode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

SQL deel 2: datamodel ontwerp
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
EDSO Software. Wat is de nmegids?  Een online catalogus van uw producten en lessen.  De mogelijkheid voor scholen om in te schrijven:
Normaliseren Inleiding.
Marktonderzoek als proces
Datamodelleren.
Databases Informatica Ga verder met een muisklik. SQL FCO DBMS NE FA
UML Editor 2.1 Oplevering Iteratie 2. Wat gaan we behandelen? Wie zijn wij  Competenties Welke problemen zijn we tegen gekomen Demo Vragen.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
DATABASES Hoofdstuk
Informatica Hoofdstuk 11 LauwersCollege Buitenpost Informatica
Persoonlijk worden.
Download en installeer de gereedschappen
SQL & datamodelleren.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Informatiebeheer.
Marktonderzoek als proces
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
© mei 2013 – versie 00 Technieken 2: goed opdrachten geven wees specifiek (wat, hoe, wanneer,...) ga er niet zomaar vanuit dat een ander begrijpt wat je.
Databases.
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Programmastructuurdiagrammen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Business Intelligence
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Insights & Essentials Willem van Putten
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Datamodelleren FCO-IM methode.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Drivers Wat is het Wat doet het Waar komen ze vandaan.
Datamodelleren FCO-IM methode.
Databases.
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
© UNIEK IN DE KLAS.
Big Data.
Big Data.
Informatie-analyse 1: Er zijn veel manieren om een database te vullen
Databases.
Rekenen in andere vakken
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Software Development fundamentals
Informatie-analyse 2: Informatie-analyse met FCO-IM
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Communiceren met knipperen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Software Development fundamentals
GGD en KGV.
Transcript van de presentatie:

Datamodelleren FCO-IM methode

Vooraf: software Aantal tools nodig voor opdrachten en PO Specifieke installatie en configuratie instructies Zorg dat je deze goed volgt! Test alles bij oefeningen, zodat het bij PO goed gaat Tools: CaseTalk - (FCO-IM) tool WtSQLConvert – Converteert CaseTalk Export naar goede formaat SQLite Studio – Database Editor Modelleren in CaseTalk CaseTalk export converteren met WTSQLConvert Database importeren en vullen/bijwerken Export Export

Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden 2 keer bij de bestelling opgeslagen Inconsistentie: Dezelfde soort gegevens worden op verschillende manieren opgeslagen Postcode: 2233AB en 2345 CD Isolatie: Geen relatie tussen tabellen

Oplossing: Modelleren Verschillende tools en methoden Wij gebruiken: FCO-IM (Fully Communication Oriented Information Modelling) Inhoudelijke expert (opdrachtgever) en Technische expert (uitvoerder) zijn meestal niet dezelfde persoon Communicatieprobleem:

Oplossing: Modelleren FCO-IM tracht communicatieprobleem op te lossen Slaat brug tussen opdrachtgever en uitvoerder FCO-IM destilleert feiten (data) uit ‘gewone’ mensentaal

Informatiebron De data-analist (jij in dit geval) heeft informatie nodig van de opdrachtgever. Deze data is vaak afkomstig uit verschillende bronnen en kan onvolledig en tegenstrijdig zijn: Papieren administratie, of verouderde digitale administratie Input uit een interview met de opdrachtgever of zijn medewerkers Werkschema’s Veldonderzoek (zelf gaan kijken) Etc ... Deze informatie moet worden gefilterd tot de essentie. FCO-IM helpt daarbij

FCO-IM Informatie wordt in voorbeeldzinnen geformuleerd (feitexpressies). Docent Wt geeft het vak Informatica Zinnen moeten elementair zijn Fout: Leerling 8231 zit in klas 4b en heeft een 6 voor scheikunde Goed: Leerling 8231 zit in klas 4b Leerling 8231 heeft een 6 voor scheikunde

Feittypen Zelfde soort feitexpressies alleen objecten verschillen Leerling 86139 zit in klas 4Hc. Leerling 86141 zit in klas 4Va. Leerling 86147 zit in klas 4Hb. Feittype: standaardformulering van dezelfde soort feitexpressies Leerling ... zit in klas ... feitexpressie zit in object leerling 86139 klas 4Hc

Objecttypen Verder generaliseren: Objecttypen Objecttype: soort object Bijvoorbeeld: Leerling, Klas feitexpressie zit in object leerling 86139 klas 4Hc objecttype Klas Leerling

Verder uitsplitsen: labels Label: aanduiding van een specifiek object Bv: 86139 Labeltype: soort label Bv: leerlingnummer feitexpressie zit in object leerling klas objecttype Klas Leerling labeltype klascode leerlingnummer label 86139 4Hc

Stappenplan bij datamodelleren: Gegevens analyseren en omzetten in feitexpressies (voorbeeldzinnen) Classificeren en kwalificeren van feitexpressies mbv CaseTalk Relaties en constraints invoeren in Casetalk Optimaliseren in Casetalk Database genereren (Casetalk-> DBMS) Database vullen (DBMS) Database gebruiken en beheren

PO (na de vakantie) Oefen eerst het FCO-IM proces met de tutorials op de site Je krijgt vervolgens een Casus van Wt. Hiermee ga je: De casus analyseren en goede feitexpressies opstellen Hiermee het geöefende FCO-IM proces doorlopen: Invoeren expressies (2 expressies van elke soort is genoeg) Kwalificeren en optimaliseren Exporteren Importeren in SQL Studio (je hebt nu een lege DB met de juiste structuur) De database vullen met (enkele fictieve) gegevens Nuttige queries bedenken om de database te gebruiken. Zorg dat je de oefening doorloopt, zodat je het proces goed begrijpt als je aan de PO begint!