De nieuwe rol van de IB-er: coördinator van leren en innoveren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Professioneel sturen.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Werken naar onderwijsbehoeften
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Het inzetten van verloskundigen bij het medisch onderwijs Opleiden voor de zorg van morgen Fedde Scheele & Joyce Kors.
Lineair curriculum concentrisch.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
PITER JELLES DALTON DOKKUM
De kern van het arrangeren
1zorg-route.
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
Rijker zaakvakonderwijs
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Welkom!.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
De groene golf Mike Nikkels.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
PLUSKLAS.
Onderwijs op de Masten in
“Passend onderwijs op maat”
Co-teaching Caroline Offerhaus
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Zorg binnen Gelderveste Kwalitatief goede zorg voor onze kinderen
binnen Passend Onderwijs
Impulsen voor vernieuw(en)d onderwijs
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Excellent leiderschap in Haarlem
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Extra ondersteuning binnen het voorgezet onderwijs SWV-VO-ZK
Toekomstgericht personeelsbeleid
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Voor talenten in uw klas!
Presentatie Rode Bosbes
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Dyslexiebeleid Open Huis.
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De nieuwe rol van de IB-er: coördinator van leren en innoveren Minder Meer Vertalen visie in handelen Horizontale leerprocessen/ collectief leren organiseren Co-teaching Begeleiden praktijkexperimenten Verrijken leeromgeving leraar Leergesprekken Groei Individuele consultatie en coaching Zorgarrangementen/onder-steuningsplannen Bureaucratie en planning Controle uniforme uitkomst Groeps-/leerlingbespreking Zorg Van maatwerk als probleemoplossing, naar maatwerk als uitgangspunt. Meer inzetten op preventie,dan op problemen. Niet individueel coachen, maar krachtige leeromgeving voor leraar en leerling. Van vinken naar vonken. Van protocol naar talent. Activeren/impulsen kennisontwikkeling: voorbeeld Raalte? Op de plek der moeite meedoen….als meespelend teamlid, die impulsen geeft. Als je schoolbestuur uit telraamschuivers bestaat, loop je het risico een turfsmurf te worden… Minder: Consultaties en coaching bevestigen systeem van geïsoleerde leraar. Houdt ook niet op gezien “passend onderwijs vereist…..” Individuele talenten elk kind als uitgangspunt, met eigenaarschap, meer kinderen floreren Minder zorg=minder boekhouding. Niet vinken, maar vonken. Meer: leergemenschap……., eigenaarschap voorbeeld Raalte, alle ballen op taal: nederlandse debatkampioenschappen winnen…. Vredesschool in achterstandswijk….het kan niet, maar ze doen het!!! It is all about the teacher and……..