Om de PowerPoint te starten: Rapportage Indicatoren Opbrengsten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Positieve en Negatieve getallen
De historie & de toekomst
Presentatie Procedure naar het VO
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Apps en websites voor leerlingzorg
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Samen Werken aan …... Samen kom je verder Hoe betrek je de doelgroep bij het verbeteren van de resultaten van de school? -Leerlingen -Docenten -Ouders.
Welkom op de informatieavond
Informatie avond groep 8
Het cito-leerlingvolgsysteem
Diagnostische toetsen voor het MBO
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Leerling ? Een leerlingrapport.
Leer de toetsen van een keyboard!
Netwerk ambitieuze scholen
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Centrummaten en Boxplot
Handleiding ClassDojo
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
Informatieavond Groep 4a
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond Groep 8
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Welkom in groep 8. Wat doen wij allemaal Wat zijn onze speerpunten dit jaar Zelfstandig werken Goed klimaat Huiswerk en agenda Advies en de eindcito Coöperatief.
GROEP 8.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Richtlijnen PowerPoint Presentatie Maastricht november 2012.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Eerste leerjaar Oriëntatie introductie / mentorlessen Podiumvakken / projectdagen Determinatie / selectie niveau vaststellen veranderen van leerweg normen.
Monitoring OPO-PCBO Tytsjerksteradiel Schooljaar
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Deutschland stellt sich vor
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Verzin een korte opvallende titel
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Om de PowerPoint te starten:
Olympiades in het PTA.
WELKOM.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Om de PowerPoint te starten:
Les 7: woordformules gebruiken
Advisering, ophoging en druk van ouders
Voorbereiding op de biologie toets
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Om de PowerPoint te starten: Rapportage Indicatoren Opbrengsten RIO Om de PowerPoint te starten: Druk op de toets F5 (van uw toetsenbord) Rapportage Indicatoren Opbrengsten - voor scholen die eruit willen halen wat erin zit - Drs. Teije de Vos Harrie Meinen M SEN Master Special Educational Needs

RIO STAP 1 Selecteer de groep STAP 2 Eventueel een subgroep OPMERKING 2 De kopjes krijgen een andere kleur als u een andere groep selecteert. Vul de kolom in als het kopje groen gekleurd is. OPMERKING 1 Andere groep? OPMERKING 3 Door met de muis over het vak ‘de indicatoren’ te bewegen verschijnt onderstaande tekst STAP 3 Cito A-B-C-D-E of Cito 1-2-3-4-5? STAP 4 Noteer de namen van de leerlingen. STAP 5 Noteer het Aanlegniveau. Geschikte -door u zelf- (klassikaal) af te nemen testen: - Begintest (groep 2) - Vervolgtest (groep 4) [i.o.] - Tussentest (groep 6) - Drempeltest (groep 7/8) Deze testen geven meteen het A/E-niveau. Testen die percentielen geven, kunnen ook. Kijk bij ‘Toetswijzer/Toetsgids’ of vraag uw onderwijsbegeleidingsdienst OPMERKING 4 U kunt het Aanlegniveau eventueel (liefst in samenspraak met uw collega’s) ook zelf vaststellen: Wat kunnen we van de leerling verwachten? Bij twijfel zou u een intelligentietest kunnen (laten) afnemen. A = goed / zeer goed I = goed / zeer goed B = voldoende / goed II = ruim voldoende / goed C = matig / net voldoende III = gemiddeld D = zwak / matig IV = onvoldoende E = zeer zwak / zwak V = zwak

RIO STAP 6 Een kruisje bij ‘specifieke onderwijsbehoefte’ STAP 7 Doublure (vanaf groep 3) zet een kruisje

RIO STAP 8 Kies het advies VO (vanaf groep 7) STAP 9 Noteer het behaalde niveau (in de kolom met een groen gekleurde kop) OPMERKING 5 - Eindresultaten (1.1), - Doublure (1.3) - Specifieke onderwijsbehoefte (1.4) verschijnen automatisch

RIO STAP 11 Vul tenslotte de laatste kolommen in (vanaf groep 8) Eventueel een kruisje wanneer een leerling moeite heeft met sociaal competent gedrag

RIO VOORBEELD 1 In de kolom ‘Technisch lezen scoren 9 van de 10 leerlingen naar verwachting = 90% OPMERKING 7 Opbrengsten (Eindresultaten) van de vijf vakken worden vertaald in dit cijfer: in 88% van de gevallen wordt naar verwachting gepresteerd. Bent u daar tevreden mee? Moet het volgend jaar hoger? Wat is de score van de andere scholen? OPMERKING 6 Onderaan het blad verschijnen de opbrengsten van TAAL en REKENEN

RIO OPMERKING 11 Bij 9 van de 10 leerlingen komt advies en plaatsing VO overeen: 90% Bij 8 van de 10 leerlingen komt plaatsing en positie na 3 jaar nog steeds overeen: 80% OPMERKING 10 1 van de 10 leerlingen scoort sociaal minder competent. 90% is sociaal competent OPMERKING 9 In dit voorbeeld: 1 leerling met een specifieke onderwijsbehoefte. Deze leerling ‘scoort’ 80% OPMERKING 8 Het percentage doublure zou niet boven 3% uit mogen komen

RIO OPMERKING 13 OPMERKING 12 De getallen onderaan het 1e blad worden nog eens ‘vertaald’ in de grafiek hieronder OPMERKING 12 Scrollt u verder naar beneden dan verschijnen de (Eind)opbrengsten BLAUWE STAAF: Aanleg ORANJE STAAF: (Eind)resultaat ‘Het percentage A- en B-leerlingen (met meer dan gemiddelde aanleg) is in deze groep groter dan gemiddeld; bijgevolg zijn C, D en E minder vertegenwoordigd VOORBEELD 2 De A-leerlingen scoren zoals verwacht VOORBEELD 3 De B, C en D -leerlingen scoren niet allemaal zoals verwacht