Portfolio, Logboek en Casus EM2X0 05-09-2018 Daphne Keller
Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?
Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?
= + Portfolio = Reflectie + Bewijzen Opbouw Portfolio = + Portfolio = Reflectie + Bewijzen Handleiding voor portfolio www.esoe-werkplekleren.nl
= + Het Reflectieverslag bevat Opbouw Portfolio Gegevens van jezelf, van de school en begeleiders Kort Overzicht van de activiteiten die je op de werkplek hebt uitgevoerd Leervragen Reflectie per SBL-competentie (Tussen)evaluatie Conclusie ten aanzien van deze stage Leervragen voor de volgende stage Handleiding voor portfolio www.esoe-werkplekleren.nl
Opbouw Portfolio De input School Opdrachten Intervisie Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Wat neem je mee? Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Wat neem je mee? Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee?
= + School Lessen geven Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Opbouw Portfolio = + Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Wat neem je mee? Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? School
= + Opdrachten Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Opbouw Portfolio = + Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Wat neem je mee? Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? Opdrachten Inleveren op CANVAS!
= + Intervisie Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Opbouw Portfolio = + Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee? Wat heb je geleerd en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? Intervisie
Portfolio Inleveren bij IO, WPB en SO Ook via Canvas ePortfolio kan ook Portfolio
Eisen aan het portfolio in de portfoliohandleiding Certificaat PAKKET 1 Onderwijskunde P1 (EA0X0 of EM0X0): is met minimaal een 6 afgesloten. Vak en Onderwijs (EA?10) / Vakdidactiek P1 (EM?10): is met minimaal een 6 afgesloten. Oriënterende stage P1 (EA2X0 of EM2X0) ▪ Is met minimaal een 6 afgesloten. ▪ Voldoet tenminste aan het minimum vereisten voor aard en omvang van het aantal lessen. Criteria ▪ Advies voor het volgen van het verdiepende pakket is twijfel of positief. Portfolio: Omvat een reflectieverslag en bewijsstukken die je tijdens je stage en in de andere vakken hebt verzameld in de bijlage. ▪ Het reflectieverslag laat duidelijk je persoonlijke groei als docent laat zien. SBL competenties 1 t/m 4 en 7 zijn daarvoor leidraad. Rubric ▪ Het reflectieverslag verwijst naar minimaal 2 verwijzingen naar relevante (wetenschappelijke) literatuur die in de reflectie zijn betrokken. (Maak gebruik van onderwijskunde en/of vakdidactiek) ▪ In het reflectieverslag wordt de analyse van een eigen lesopname in verband gebracht met je ontwikkeling als docent. In de analyse ligt de nadruk op non-verbale communicatie. De uitgeschreven analyse en het videofragment zijn als bijlage opgenomen in het portfolio. (oriëntatie werkplekleren) ▪ In het reflectieverslag wordt minimaal twee gemaakte lesplanningen incl. de analyse daarvan, in verband gebracht met je ontwikkeling als docent waarbij je ervaringen met de uitvoering van deze planning wordt meegenomen. Vergelijking heb je in verband gebracht met je eigen ontwikkeling als docent. De lesplanningen en de analyse zijn als bijlage opgenomen in het portfolio. (EHBO, vakdidactiek) ▪ In het reflectieverslag laat je zien hoe de uitkomst van je "Ken je school"-opdracht jouw leren in school en/of keuze voor docentschap heeft beïnvloed. De opdracht zelf is als bijlage opgenomen in het portfolio. (diepteverwerking) ▪ In het reflectieverslag geeft je aan hoe jouw Sterkte-Zwakte Analyse op basis van de Quick Scan SBL (minor en master) en Broad test of skills (master) (TU/e site) jouw leervragen en aandachtspunten heeft beïnvloed; en hoe je dat terug ziet in je leeractiviteiten op school. De resultaten uit de Quick Scan en/of het competentie rapport uit de 'Broad test of skills' neem je als bijlage op in je portfolio. (oriëntatie werkplekleren) ▪ Het reflectieverslag bevat systematische reflecties (bijv. Met STARR methode) op minimaal 2 gegeven lessen, en minimaal 2 geobserveerde lessen. (oriëntatie werkplekleren) Bijpassende opdrachten via www.esoe-werkplekleren.nl http://www.esoe-werkplekleren.nl/opdrachtenmasterP1.html
Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?
Verschillende stage-activiteiten bijhouden: Logboek Verschillende stage-activiteiten bijhouden: Geobserveerde lessen Gegeven lessen Lesvoorbereidingstijd Gesprekken met je WPB’er, SO’er en IO’er Intervisie Gebruiken om cases uit te halen voor intervisie Als bewijs in portfolio opnemen Het template voor het logboek is te vinden op: www.esoe-werkplekleren.nl Week/ Datum Besteedde tijd Activiteit (lesgeven, toets afnemen, overleg, lesvoorbereiding, intervisie etc. ) Leerdoel (Wat ga IK hiervan leren?) Korte samenvatting van het geleerde/ “aha-erlebnisse”
Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?
Wat is een case? Case = voorval of probleem Te bespreken bij de intervisie Een case bestaat uit: Een situatie die je hebt meegemaakt of geobserveerd, denk aan: Een knelpunt in het lesgeven Een vraagstuk Iets wat dwarszit in het lesgeven Een dilemma Een heldere leervraag: Hoe kan ik??? Je logboek dient als basis om een goede case te kunnen formuleren.