Portfolio, Logboek en Casus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Advertisements

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 2 Blok 2.
POP Minor Ondernemen 2e semester NHL Hogeschool Leeuwarden 5 maart 2015.
POP Minor Ondernemen 2e semester NHL Hogeschool Leeuwarden 5 maart 2015.
Portfolio Presentatie
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Praktijkervaring & Reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Niets is wat het lijkt.
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Diepteverwerking master
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Hannah Wielenga januari 2017
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
Daphne Keller 30 augustus 2017
Storyline EMD Daphne Keller.
Martin Creed – Museum Voorlinden
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Businessplan Hanna Copini.
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Intervisie.
Daphne Keller 29 augustus 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
SMART – leerdoelen opstellen
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Storyline EM2X Daphne Keller.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Portfolio, Logboek en Casus EM2X0 05-09-2018 Daphne Keller

Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?

Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?

= + Portfolio = Reflectie + Bewijzen Opbouw Portfolio = + Portfolio = Reflectie + Bewijzen Handleiding voor portfolio  www.esoe-werkplekleren.nl

= + Het Reflectieverslag bevat Opbouw Portfolio Gegevens van jezelf, van de school en begeleiders Kort Overzicht van de activiteiten die je op de werkplek hebt uitgevoerd Leervragen Reflectie per SBL-competentie (Tussen)evaluatie Conclusie ten aanzien van deze stage Leervragen voor de volgende stage Handleiding voor portfolio www.esoe-werkplekleren.nl

Opbouw Portfolio De input School Opdrachten Intervisie Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Wat neem je mee? Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Wat neem je mee? Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee?

= + School Lessen geven Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Opbouw Portfolio = + Lessen geven Lesvoorbereidingsformulieren Observaties Feedback STARR(T) – reflecties Wat neem je mee? Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? School

= + Opdrachten Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Opbouw Portfolio = + Huiswerk Tijdens werkcolleges / intervisie Wat neem je mee? Wat heb je geleerd (=conclusie van opdracht en/of reflectie, mag nog in bewijs)en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? Opdrachten Inleveren op CANVAS!

= + Intervisie Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Opbouw Portfolio = + Bijeenkomsten Casus meebrengen / bespreken Wat neem je mee? Wat heb je geleerd en hoe heeft dit je in je ontwikkeling geholpen? Intervisie

Portfolio Inleveren bij IO, WPB en SO Ook via Canvas ePortfolio kan ook Portfolio

Eisen aan het portfolio  in de portfoliohandleiding Certificaat PAKKET 1 Onderwijskunde P1 (EA0X0 of EM0X0): is met minimaal een 6 afgesloten. Vak en Onderwijs (EA?10) / Vakdidactiek P1 (EM?10): is met minimaal een 6 afgesloten. Oriënterende stage P1 (EA2X0 of EM2X0) ▪ Is met minimaal een 6 afgesloten. ▪ Voldoet tenminste aan het minimum vereisten voor aard en omvang van het aantal lessen. Criteria ▪ Advies voor het volgen van het verdiepende pakket is twijfel of positief. Portfolio: Omvat een reflectieverslag en bewijsstukken die je tijdens je stage en in de andere vakken hebt verzameld in de bijlage. ▪ Het reflectieverslag laat duidelijk je persoonlijke groei als docent laat zien. SBL competenties 1 t/m 4 en 7 zijn daarvoor leidraad. Rubric ▪ Het reflectieverslag verwijst naar minimaal 2 verwijzingen naar relevante (wetenschappelijke) literatuur die in de reflectie zijn betrokken. (Maak gebruik van onderwijskunde en/of vakdidactiek) ▪ In het reflectieverslag wordt de analyse van een eigen lesopname in verband gebracht met je ontwikkeling als docent. In de analyse ligt de nadruk op non-verbale communicatie. De uitgeschreven analyse en het videofragment zijn als bijlage opgenomen in het portfolio. (oriëntatie werkplekleren) ▪ In het reflectieverslag wordt minimaal twee gemaakte lesplanningen incl. de analyse daarvan, in verband gebracht met je ontwikkeling als docent waarbij je ervaringen met de uitvoering van deze planning wordt meegenomen. Vergelijking heb je in verband gebracht met je eigen ontwikkeling als docent. De lesplanningen en de analyse zijn als bijlage opgenomen in het portfolio. (EHBO, vakdidactiek) ▪ In het reflectieverslag laat je zien hoe de uitkomst van je "Ken je school"-opdracht jouw leren in school en/of keuze voor docentschap heeft beïnvloed. De opdracht zelf is als bijlage opgenomen in het portfolio. (diepteverwerking) ▪ In het reflectieverslag geeft je aan hoe jouw Sterkte-Zwakte Analyse op basis van de Quick Scan SBL (minor en master) en Broad test of skills (master) (TU/e site) jouw leervragen en aandachtspunten heeft beïnvloed; en hoe je dat terug ziet in je leeractiviteiten op school. De resultaten uit de Quick Scan en/of het competentie rapport uit de 'Broad test of skills' neem je als bijlage op in je portfolio. (oriëntatie werkplekleren) ▪ Het reflectieverslag bevat systematische reflecties (bijv. Met STARR methode) op minimaal 2 gegeven lessen, en minimaal 2 geobserveerde lessen. (oriëntatie werkplekleren) Bijpassende opdrachten via www.esoe-werkplekleren.nl http://www.esoe-werkplekleren.nl/opdrachtenmasterP1.html

Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?

Verschillende stage-activiteiten bijhouden: Logboek Verschillende stage-activiteiten bijhouden: Geobserveerde lessen Gegeven lessen Lesvoorbereidingstijd Gesprekken met je WPB’er, SO’er en IO’er Intervisie Gebruiken om cases uit te halen voor intervisie Als bewijs in portfolio opnemen Het template voor het logboek is te vinden op: www.esoe-werkplekleren.nl Week/ Datum Besteedde tijd Activiteit (lesgeven, toets afnemen, overleg, lesvoorbereiding, intervisie etc. )   Leerdoel (Wat ga IK hiervan leren?) Korte samenvatting van het geleerde/ “aha-erlebnisse”

Programma voor “Portfolio, Logboek en Case” Wat is dat? Waar vind ik de eisen? Logboek Hoe werkt het? Wat is een Case?

Wat is een case? Case = voorval of probleem Te bespreken bij de intervisie Een case bestaat uit: Een situatie die je hebt meegemaakt of geobserveerd, denk aan: Een knelpunt in het lesgeven Een vraagstuk Iets wat dwarszit in het lesgeven Een dilemma Een heldere leervraag: Hoe kan ik??? Je logboek dient als basis om een goede case te kunnen formuleren.