Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Conferentie ‘Van pakketmaatregel naar pakketidee’ Bestuurlijke conferentie ‘van pakketmaatregel naar pakketidee’ Henk Castelijns, manager MEE ZOB Brabant.
Advertisements

Een laagdrempelige inloop in de wijk
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Overheidsopdrachten en de sociale economie in Vlaamse lokale besturen Alex Verhoeven.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Optimale Parkinsonzorg
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
15. Buurtwerk als kernpartner binnen wijkgericht basiswerk Luc Verbeke Uit Samenlevingsopbouw in Vlaanderen Hanne Lauwers 1BaSWc.
Digitale Agenda 2020 ALV 2015 VIAG
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Waarden & organisatiecultuur
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
RESULTATEN ENQUÊTE Solidariteit: Een zinkend schip? Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de gezondheidszorg.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Pilootproject chronische zorg sel amberes 24/3/2016 Voorstel stuurgroep LMN-Antwerpen Berchem.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
22 maart 2011Oncologie V&VN Oncologie Afdeling V&VN 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren Ontwikkeling beroep.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Startnotitie dagactiviteiten 1.Huidige situatie 2.Stip op de horizon 3.Focus bestuurlijke aanbesteding 4.Financiële doelstellingen.
Het doel van de pilootprojecten in het Plan “Geïntegreerde zorg voor een betere gezondheid” is het uittesten van geïntegreerde zorg voor chronische patiënten.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Stappen die gezet kunnen worden bij verontrusting Perspectief vanuit de Gemandateerde Voorzieningen.
Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze 4.Procedure zwangerschap 5.Ventilatie 6.Keuzemodule.
Gezondheidsvouchers –gezondheidscheques Klankbordgroep 22 mei 2017
Voordelig voorschrijfgedrag Klankbordgroep 16 mei 2017
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Vermaatschappelijking van de Zorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
PREVENTIEVE ZORGVERSTREKKING Klankbordgroep 16 mei 2017
Mobile Health: FibriCheck Klankbordgroep 22 mei 2017
Lokaal Sociaal Beleid.
Inloophuis dementie 1.
Buurtzorg Klankbordgroep 16 mei 2017
Een nieuwe dienst in een nieuw zorglandschap
Pilootproject ‘De Brug’
Sociaal Juridische Dienstverlening
Progressief universalisme
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Lokaal loket kinderopvang
Dagkliniek bewegingsstoornissen
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Geïntegreerd breed onthaal
VIP²-GGZ: forum dd 26/02/2016.
Lokaal loket kinderopvang
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
NACHTONDERSTEUNING VAN – UUR
Kantelzorg Klankbordgroep 12 mei 2017
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Algemeen toegankelijke groepsbegeleiding ouderen
Ambulant team wijkzorg ___________
Marleen Dethier - transitiecoach
Onderzoeksproject Service’
Reorganisatie van de eerste lijn
Transcript van de presentatie:

Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017 Innovatieve Actie Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017

Onthaal-en servicepunt? Onthaalpunt = methodiek waarbij de rechten worden gemaximaliseerd en de patiënt/mantelzorger toegang heeft tot duidelijke en laagdrempelige informatie. Servicepunt = extra dienstverlening, ondersteunend aan de werking van De Brug. Wordt verder uitgewerkt op basis van de noden van de andere IA’s. (bv. Inclusie chronische patiënten, validatie toekenning zorgcoördinatie,…) Onthaal-en servicepunten = decentraal netwerk dat flexibel kan ingepast worden in bestaande en herkenbare toegangspoorten (mutualiteiten, sociale diensten ziekenhuizen, dienstencentra,…)

Betrokken actoren Mutualiteiten Ziekenhuizen Lokale besturen : dienstencentra, wijkcentra,…

Concrete acties Werkjaar 2017: Verkennende fase Definiëren van de kernpartners in het eerstelijnsonthaal Uitwerken onthaalpunt als decentraal netwerk (sociale huizen, wijkcentra, ziekenhuizen…) Organiseren informele contacten onthaalmedewerkers Afstemmen terminologie en procedures Verfijnen inschalingsinstrumenten om zorgcomplexiteit te bepalen Uitwerken inclusieprocedure

Concrete acties 2018 Ontwikkelen digitaal informatieplatform : website De Brug (zie communicatieplan De Brug) Opleiding voorzien voor de medewerkers via de gezondheidsacademie van De Brug Uitwerken uniforme procedure bij informatievraag chronische patiënt of zijn mantelzorger Ontwikkelen uniforme communicatie over onthaal-en servicepunt (zie communicatieplan De Brug) Onthaalpunt als centraal meldpunt multidisciplinair overleg Inclusie x aantal chronische patiënten

Concrete acties Werkjaar 2019: Inclusie x aantal chronische patiënten

Welke middelen zijn nodig Onthaalpunt : Jaar 1 : geen bijkomende financiële, menselijke of structurele middelen nodig Jaar 2 : ontwikkeling website en communicatie : voorzien in het communicatieplan Opleiding medewerkers : voorzien in de gezondheidsacademie van De Brug Extra medewerkers : wordt geconcretiseerd in het opstartjaar Servicepunt : Verder uit te werken op basis van toegekende opdrachten vanuit andere IA’s.

Wat is de verwachte impact Op het vlak van de zorgervaring : Beter afgestemd op individuele noden Afstemmen van zorgdoelen op levensdoelen De juiste informatie op het juiste moment en op een snellere manier Op de financiën: Korte termijn : hogere kosten? Lange termijn : efficiëntiewinsten : zorg op maat + geen dubbele onthaalfunctie

Wat is de verwachte impact Op de algemene gezondheid : Goed geïnformeerde en betrokken patiënt voelt zich beter Bevolking in zijn geheel beter geïnformeerd Link tussen zorg en welzijn : stijging algemeen welbevinden Snellere doorverwijzing dus uitstel achteruitgang patiënt/burger Op het vlak van equity : Onthaalpunt is er voor iedereen Jobsatisfactie : Beter geïnformeerde en opgeleide medewerkers zijn tevredener medewerkers.