Jongens en meisjes …verschillende rollen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Bouwen doen we zo! Sjoerd & Remco Studenten van MBO – Bouwkunde niveau4.
Verborgen vormen van pesten
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Geautomatiseerd meten
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Hoe werkt een powerpoint?
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 4
Altijd online!.
Wat is genoeg?.
Liefde en relaties.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Erfelijkheid.
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Kijk naar de afbeelding en vul in: ik denk, dat de afbeelding betekent:
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Blijf bij elkaar ….
Kan je zien of iemand holebi is?
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
1 Kijk naar de afbeelding en vul in: 2
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Liefde en relaties.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Robots en programmeren
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Bram De Bie Initiatie Webquests.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Kiezen voor keuzedelen
Loopbaan en burgerschap les 2
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Wat is Biologie? Basisstof 5: Groei
Presentatie: Gender en seksualisering
Jezus zit met zijn leerlingen te eten
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
volgende bladzijde terug
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Loopbaan en burgerschap les 3
Gedragsproblemen en stoornissen
Liefde en relaties.
SEL Les 1: kennismaking.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
ADL Les 1.
Over de rol van vaders in de opvoeding. Moeders mogen meeluisteren
ADL Les 1.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
voorbeeld volgende bladzijde terug
Iedereen in de dramadriehoek
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Wat heb je nodig? Papier, potlood en materiaal om in te kleuren.
volgende bladzijde terug
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Jongens en meisjes …verschillende rollen rolpatronen

inleiding Mannen en vrouwen zijn duidelijk verschillend. Enkel lichamelijk zijn er veel verschillen. Maar er is meer, de maatschappij verwacht ook dat mannen en vrouwen, of jongens en meisjes zich verschillend gaan gedragen. Mannen en vrouwen hebben een bepaalde rol. Deze rollen zijn helemaal niet eenvoudig maar hebben wel een bepaalde structuur, er zijn bepaalde regels aan verbonden. Dat noemt men een rolpatroon. Maar hier houdt het niet op. Verschillende van die patronen houden de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in stand. Je zal zien dat deze rolpatronen overal verscholen zitten. We staan er nooit bij stil, maar vandaag doen we dit wel.

rolpatronen Rolpatronen bestaan er in alle vormen en maten. We vermeldden al dat deze structuren de ongelijkheid tussen man en vrouw in stand houden. Kijk eens bij je zelf. Wie rijdt er normaal met de auto, je moeder of je vader? Hoeveel meisjes zijn er in de klas die voetballen, en hoeveel jongens? Hoeveel jongens zijn er in de klas die toen ze klein waren barbiepoppen gekregen hebben, en hoeveel meisjes? Wie doet bij jullie thuis de was? Wie maakt er het eten klaar? Hoeveel vrouwelijke en hoeveel mannelijke oppassen ken jij? Als je deze vragen hebt beantwoord zie je onmiddellijk dat er duidelijke verschillen zijn. Jongens horen zich anders te gaan gedragen dan meisjes. In principe is daar niks verkeerd mee, maar het probleem is dat deze niet iedereen zich aan deze verwachting kan en/of wil voldoen. Daarnaast zorgen de rolpatronen voor ongelijkheid in het nadeel van de vrouw en kunnen de verwachtingen voor mannen heel hoog zijn (niet huilen, sterk en stoer zijn).

rolpatronen In de eerste striptekening is er duidelijk sprake van een rolpatroon. Smurfin is er blijkbaar van overtuigd dat enkel zij de baby in bad kan doen. We kunnen dus zeggen dat uit de tekening naar voor komt dat alleen meisjes of vrouwen de baby in bad kunnen doen. In de tweede tekening zien we een minder uitgesproken rolpatroon. Hier zit het rolpatroon in de afbeelding en niet in de tekst. De vader zit aan het stuur en de vrouw zit er naast. Dit kan zeer belachelijk lijken, maar zo zijn veel tekeningen doorspekt mat rolpatronen.

Opdracht 1 Ook in reclames zie je veel rolpatronen terug. In de tijd van je opa en oma werd dit nog veel duidelijker gedaan. Kijk maar eens! Beantwoord vervolgens deze vragen: 1. Welke reclame vind jij het meest opvallend? Waarom? 2. Welke reclame vind jij het meest rolpatroon bevestigend? Waarom? 3. Als deze reclames vandaag de dag gemaakt zouden worden, hoe zouden de mensen dan reageren? Zouden ze het product kopen? 4. Kun jij een reclame van nu bedenken die rolpatroon bevestigend is?

Opdracht 2 Voor deze opdracht werk je in twee- of drietallen. Jullie mogen kiezen voor één van de onderstaande onderwerpen: Strips Jullie gaan op zoek naar rolpatronen in strips. Je maakt een inventaris van zoveel mogelijk verschillende strips. Deze kun je zoeken op internet. Heb je de strips doorgenomen dan geven jullie punten op de mate waarin een strip rolpatronen bevat. Je doet dit per strip en per stripreeks. Daarna maak je een algemeen besluit. Het is de bedoeling dat jullie dit voorstellen aan de klasgenoten straks, dus moet je nog een kleine presentatie maken. Gebruik veel voorbeelden, dat maakt het interessant.

Opdracht 2 Voor deze opdracht werk je in twee- of drietallen. Jullie mogen kiezen voor één van de onderstaande onderwerpen: Strips Jullie gaan op zoek naar rolpatronen in strips. Je maakt een inventaris van zoveel mogelijk verschillende strips. Deze kun je zoeken op internet. Heb je de strips doorgenomen dan geven jullie punten op de mate waarin een strip rolpatronen bevat. Je doet dit per strip en per stripreeks. Daarna maak je een algemeen besluit. Het is de bedoeling dat jullie dit voorstellen aan de klasgenoten straks, dus moet je nog een kleine presentatie maken. Gebruik veel voorbeelden, dat maakt het interessant.

Opdracht 2 Voor deze opdracht werk je in twee- of drietallen. Jullie mogen kiezen voor één van de onderstaande onderwerpen: Videoclips Jullie gaan op zoek naar rolpatronen in videoclips. Bekijk verschillende videoclips. Maak daar een inventaris van op. Kijk goed naar de verhouding mannen/vrouwen, welke beroepen ze uitoefenen, wat dragen ze, wat doen ze in de clips, etc. Heb je alle informatie doorgenomen dan geven jullie punten op de mate waarin rolpatronen naar voor komen in de clips. Maak daarna nog een algemeen besluit. Het is ook de bedoeling dat jullie dit voorstellen aan de klasgenoten straks, dus moet je nog een kleine presentatie maken. Gebruik veel voorbeelden, dat maakt het interessant.