Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk - De metafoor - The lessons learned Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Effectieve handhaving door ketenintegratie Wat is het OM (OM 2015)? Visie op keten (OM 2015/OM 2020) Bijbehorende organisatie (OM 2020)
Inleiding Taken Openbaar Ministerie Organisatie Parket Landelijk Omvang
Taken Openbaar Ministerie Leiden opsporing Vervolgen Executie Straffen (strafbeschikking) Organisatie Territoriaal ordeningsprincipe Specialismen Omvang 5.000 medewerkers waarvan 800 Officieren van Justitie
Filmpje Rutte
Visie op handhaving/visie op keten Inhoud (OM 2015/OM 2020): Betekenisvolle interventies Programmatisch gericht op oplossing/beheersing Veiligheid kun je niet alleen Combi: preventief/repressief Netwerk & branches & keten Betekenis geven! Media Meer dan straf alleen Kwaliteit Maatschappelijke opdracht
Voorbeelden: ZSM Programmatisch werken
You tube-filmpje: strafrecht volgens ZSM
Bijbehorende organisatie OM 2020: werkomgevingen, zaak & professional centraal ZSM – HIC – ondermijning – verkeer Steeds veranderende maatschappelijke vraag
ZSM 7 x 14 Officier van Justitie aan voorkant Horizontale en verticale verbinding Gevolgen eigen Bedrijfsvoering Samenwerkende organisaties/samenwerkende professionals Opleidingen OM als bevoegd gezag
Ondermijning Specialisten Netwerk en vakmanschap Bedrijfsvoering specifiek Gezamenlijk programmatisch gericht op compliance Opleidingen (dealen met belangen)\ OM als één van de partners (eigen identiteit!)
De verbinding van OM 2020 met de interne organisatie en externe omgeving wordt op verschillende manieren versterkt Door overleg topstructuur-ketenpartners waarbij met en vanuit de ideeën van OM-ers en van ketenactoren snel oplossingen en acties worden ontwikkeld op (bijvoorbeeld) professionele thema’s, de inhoudelijke programmering en de organisatorische vormgeving van OM 2020; Door middel van Ontwerpsessies met groepsraad, plaatsvervangers en directeuren bedrijfsvoering alsook andere leden van werkgroepjes die al langer bezig zijn met de uitwerking van de werkomgevingen; Via WerkLabs voor teamleiders en medewerkers op de parketten, waarbij in een participatief leertraject de operaties versneld worden verbeterd en vernieuwd;
De verbinding van OM 2020 met de interne organisatie en externe omgeving wordt op verschillende manieren versterkt Door de verhalen en uitkomsten van de bijeenkomsten van OM Spaces (de ontmoetingsplek voor professionals) te betrekken bij de ontwikkeling van OM 2020; Door de leden van de medezeggenschap (naast de formele rol van de MROM in het kader van voorgenomen besluiten) ook op andere manieren uit te nodigen om te participeren in OM 2020, bijvoorbeeld door deelname aan de interne klankbordgroep en ontwerpsessies; Door raadpleging van de leden van een externe klankbordgroep waarin kennis en ervaring uit andere branches en expertisegebieden is vertegenwoordigd.
Visie/aanpak OM 2020 A) Maatschappelijke opdracht centraal Zaak centraal Professional in the lead B) Reduceren complexiteit door werkomgevingen Differentiatie dienstverleningsconcept Maatwerk Bedrijfsvoering Verschillende verbindingen intern/extern
C) Ontwikkelbenadering Geen klassieke reorganisatie Innovatie en co-creatie D) Extern verbinden Inhoud Logistiek IT E) Ook intern verbinden