Supermarkt Winkelcriminaliteit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Mag ik even binnenkomen…?’
Advertisements

Derving Niveau 2 Kerntaak 3 Blz. 67.
Omgang met weerstand en agressie op het werk
managen van de doorstroom
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Gezond en veilig werken Niveau 2 Kerntaak 3 Blz. 77.
WINKELCRIMINALITEIT Een serieus probleem!!!.
‘Mag ik even binnenkomen…?’ Preventie van woningovervallen, babbeltrucs en inbraak.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Help! Verzuim voorkomen
ARB(eids)O(mstandigheden
VACCM H3 criminaliteit Manager Handel.
Voorkomen van Diefstal
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Sociale Hygiëne Les 5. Inrichtingseisen en voorzieningen Inrichtingseisen worden gesteld aan Oppervlakte van de bedrijfsruimte Toiletten Brandpreventie.
1. EVEN VOORSTELLEN… LEERDOELEN Je weet wat een bank is en doet. Je kent de (financiële) gevolgen van rood staan, kopen op afbetaling en een lening afsluiten.
Veiligheid in uw BiNaSk-omgeving, vanzelfsprekend?!
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Hoofdstuk 4 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving.
4/27/2017 BHV en ontruiming 8 september 2015 NVAO - in a nutshell.
WhatsApp-groep GB Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid Gemert-Bakel.
Alarmeren en hulpverleningsregels
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Pesten op het werk.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Goederen en voorraadbeheer Blz. 80 tm 95
Agressie en geweld Voorlichting
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Cliënt en Veiligheid.
Veilig en verantwoord werken
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
Duurzame inzetbaarheid
Veilig en verantwoord werken
Veilig en verantwoord werken
Veilig en verantwoord werken
Hoofdstuk 4 Voorkomen van risico’s en derving
Duurzame inzetbaarheid
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Overval wat nu?.
Veilig en verantwoord werken
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom Derving.
Criminele Derving.
Werken in een arbeidsorganisatie
Supermarkt Voedselveiligheid.
KAM – Integrale kwaliteitszorg
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Welkom bij de bijeenkomst: WhatsApp-groep Veiligheid
De supermarktmedewerker
KAM – Integrale kwaliteitszorg
De supermarktmedewerker
Supermarkt De supermarktbranche.
Veilig en verantwoord werken
Supermarkt Voedselveiligheid.
Supermarkt De supermarktbranche.
Omgaan met verschillen
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Inspelen op innovaties
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Calamiteiteninstructie Daalse Kwint
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
Ontvangt en verwerkt goederen
Transcript van de presentatie:

Supermarkt Winkelcriminaliteit

Hoofdstuk 1 De supermarktbranche Hoofdstuk 2 De supermarktmedewerker Hoofdstuk 3 Winkelcriminaliteit Hoofdstuk 4 Voedselveiligheid Hoofdstuk 5 Foodproducten bewerken Hoofdstuk 6 Ontvangst en opslag

Op welke manieren denk je dat een dief kan stelen van een supermarkt? Winkelcriminaliteit Op welke manieren denk je dat een dief kan stelen van een supermarkt? Hoe kun je er als supermarktmedewerker voor zorgen dat je diefstal op tijd opmerkt?

Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Veiligheid in de winkel Diefstal Agressie en vernieling Overval

Veiligheid in de winkel Winkelcriminaliteit Veiligheid in de winkel CBL-veiligheidsplan RI&E Bhv

CBL-veiligheidsplan Veiligheidsrisico’s verkleinen door: Winkelcriminaliteit CBL-veiligheidsplan Veiligheidsrisico’s verkleinen door: Directe omgeving van de supermarkt analyseren Vormen van criminaliteit en hoe ga je ermee om Risicobewustzijn bij het personeel Veiligheidsprocedures bij omgaan met geld Veiligheidsprocedures voor toegang tot ruimtes Veiligheidsprocedures voor open en sluiten van de winkel Samenwerken met beveiliging, politie, winkeliersvereniging Technische voorzieningen en alarmering gebruiken

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Winkelcriminaliteit Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Beschrijving van gezondheidsrisico’s en maatregelen Gezondheidsrisico’s verkleinen door: Acceptabele werkdruk Goede lichaamshouding Omstandigheden op de werkplek

Bedrijfshulpverlening (bhv) Winkelcriminaliteit Bedrijfshulpverlening (bhv) Medewerkers die klanten en collega’s helpen het pand te verlaten bij een calamiteit. Werkgever is verplicht om goede bhv te regelen. Er moet altijd minstens één bhv’er aanwezig zijn.

Diefstal Diefstal kan worden gepleegd door: Klanten Medewerkers Winkelcriminaliteit Diefstal Diefstal kan worden gepleegd door: Klanten Medewerkers Anderen

Winkelcriminaliteit Diefstal voorkomen

Echtheidskenmerken van geld Winkelcriminaliteit Echtheidskenmerken van geld Voelen Kijken Kantelen Overige kenmerken controleren. Bekijk zelf de echtheidskenmerken van het € 20-biljet: http://www.nieuwe-eurobankbiljetten.eu/Eurobankbiljetten/Echtheidskenmerken/VOELEN/HET-NIEUWE-%E2%82%AC20-BILJET

Beveiliging van producten Winkelcriminaliteit Beveiliging van producten Vitrinebeveiliging Productbeveiliging

Winkelinrichting Overzichtelijke winkel Verlichting en spiegels Winkelcriminaliteit Winkelinrichting Overzichtelijke winkel Verlichting en spiegels Camerabewaking Waarschuwingsstickers Geen makkelijke vluchtroute

Handelen bij diefstal Kalm blijven Winkelcriminaliteit Handelen bij diefstal Kalm blijven Klant aanhouden, samen met een collega. Bij de klant blijven. Politie bellen Wacht op politie: niet zelf fouilleren of spullen in beslag nemen. Voorkom geweld

Diefstal door medewerkers voorkomen Winkelcriminaliteit Diefstal door medewerkers voorkomen Duidelijke regels voor het kopen van producten voor eigen gebruik. Regelmatig en willekeurig jassen en tassen controleren. Medewerkers moeten leidinggevende inschakelen bij vermoeden van diefstal. Medewerkers niet laten afrekenen met eigen familie of vrienden. Medewerkers niet onderling met korting laten afrekenen zonder goedkeuring van leidinggevende.

Diefstal door anderen voorkomen Winkelcriminaliteit Diefstal door anderen voorkomen Anderen zijn bijvoorbeeld chauffeurs, monteurs. Preventiemaatregelen: Achterdeur afsluiten Laad- en losdeur zo min mogelijk open Magazijn verdelen in kleinere afsluitbare afdelingen Anderen begeleiden tot ze weer buiten zijn Noteren welke anderen de winkel binnenkomen en verlaten

Agressie en vernieling Winkelcriminaliteit Agressie en vernieling Verbale agressie Psychische agressie Fysieke agressie

Hoe denk je dat jij zou reageren op een agressieve klant? De supermarktbranche Hoe denk je dat jij zou reageren op een agressieve klant? Bekijk het filmpje

Overval voorkomen Sleutelbeheer Open- en afsluitprocedures Winkelcriminaliteit Overval voorkomen Sleutelbeheer Open- en afsluitprocedures Personeelsinstructie Geldbeheer en geldtransport Kluis met tijdvertraging Winkelinrichting Deurstickers SDNA

Handelen bij een overval Winkelcriminaliteit Handelen bij een overval

Na een overval Kijk in welke richting de overvaller(s) vlucht(en). Winkelcriminaliteit Na een overval Kijk in welke richting de overvaller(s) vlucht(en). Bel 112 of druk op de alarmknop als die er is. Houd de telefoon vrij zodat je bereikbaar bent voor hulpdiensten. Sluit het winkelpand direct af en laat niemand binnen. Vraag de aanwezigen om te blijven en stel ze gerust. Geef alle informatie door aan de politie. Raak niets aan en wis geen sporen uit, kom niet aan de kassa en de directe omgeving daarvan.