De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veilig en verantwoord werken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veilig en verantwoord werken"— Transcript van de presentatie:

1 Veilig en verantwoord werken
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving

2 1 Arbo en veiligheid 2 Criminaliteit en derving 3 Calamiteiten 4 Milieu 5 De winkel verzorgen

3 Derving Bekend Onbekend Niet-crimineel Crimineel
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Derving Bekend Onbekend Niet-crimineel Crimineel Bespreek de verschillende soorten derving aan de hand van voorbeelden; laat de leerlingen zelf ook aanvullende voorbeelden geven.

4 Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Diefstal door klanten

5 het tegengaan van diefstal informatie over het kassa- en sleutelbeleid
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Beveiligingsplan Plan met regels voor: het tegengaan van diefstal informatie over het kassa- en sleutelbeleid hoe je moet handelen bij bijvoorbeeld een overval of agressiviteit in de winkel

6 Let op uiterlijke kenmerken: geslacht huidskleur haarkleur
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Kijken Let op uiterlijke kenmerken: geslacht huidskleur haarkleur geschatte leeftijd lengte opvallende kenmerken zoals piercings, tattoos of littekens kleding of vermomming motoriek manier van lopen Doe met de leerlingen een waarnemingstestje: verdeel de klas in tweetallen; laat de groepjes van twee leerlingen een kort gesprekje met elkaar voeren. Daarna worden de groepjes opgesplitst en in een aparte ruimte geplaatst waar de leerlingen zo precies mogelijk de kleding en schoenen van hun medeleerling probeert te omschrijven. Bespreek klassikaal na. Laat achteraf eventueel nog een filmpje over selectieve waarneming zien, bijvoorbeeld:

7 Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Groeten Begroet altijd de klant als hij binnenkomt, maak daarbij ook oogcontact. De klant weet dan dat hij gezien is. Dat zal hem er misschien van weerhouden iets te stelen. Toont een klant afwijkend gedrag, wijs dan op de huisregels van de winkel. Bijvoorbeeld dat een winkelwagen of -mandje verplicht is.

8 Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Beveiligen Er zijn verschillende manieren waarop je producten kunt beveiligen, bijvoorbeeld: systemen die signaleren dat een klant de winkel verlaat zonder te betalen camera’s spiegels Bespreek eventueel de verschillende mogelijkheden die een winkeldief heeft om de beveiliging te omzeilen.

9 zichtbare beveiligingsmiddelen
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Winkelinrichting Je kunt een winkel onaantrekkelijk maken voor diefstal met behulp van de winkelinrichting: overzicht open etalage goede verlichting zichtbare beveiligingsmiddelen

10 Diefstal door medewerkers
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Diefstal door medewerkers Hoe komt dat? Wat zijn de gevolgen? Hoe kun je het voorkomen?

11 Diefstal door anderen Welke anderen zijn dat?
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Diefstal door anderen Welke anderen zijn dat? Hoe kun je het voorkomen? Diefstal wordt niet alleen gepleegd door klanten en medewerkers. Ook anderen kunnen stelen. Denk maar aan vertegenwoordigers, chauffeurs die de goederen bezorgen of mensen die onderhoud komen doen. Vraag de leerlingen of zij nog meer voorbeelden kunnen benoemen.

12 Een overval Maatregelen om een overval te voorkomen:
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Een overval Maatregelen om een overval te voorkomen: sleutelbeheer, open- en afsluitprocedures personeelsinstructie geldbeheer en geldtransport kluis met tijdvertraging winkelinrichting communiceren met deurstickers SDNA

13 SDNA Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Bekijk klassikaal het ingesloten filmpje Uitleg DNA-spray in Amsterdam (bron: Novum): Bespreek het filmpje klassikaal na. Op de site van SDNA zijn meer filmpjes te vinden:

14 RAAK-formule Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Vraag de leerlingen hoe je volgens hen het beste kunt handelen bij en na een overval; voer hierover een klassikale discussie. Leid het eventueel in met een filmpje van een overval, bijvoorbeeld:

15 Agressie en vernieling
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Agressie en vernieling

16 Materiële en immateriële schade
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Materiële en immateriële schade Immateriële schade: schade aan personen Deze schade kun je niet in geld uitdrukken. Immateriële schade wordt ook wel emotionele schade genoemd. Materiële schade: schade aan spullen Deze schade kun je in geld uitdrukken. Bespreek het verschil tussen immateriële en materiele schade aan de hand van een aantal voorbeelden; laat de leerlingen zelf ook voorbeelden bedenken.

17 Andere vormen van criminaliteit
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Andere vormen van criminaliteit Zakkenrollen Skimming Cybercrime

18 Zakkenrollen en pinfraude
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Zakkenrollen en pinfraude Bespreek het filmpje klassikaal na. Tip: Op de site van Opsporing verzocht zijn verschillende ondersteunende filmpjes te vinden:

19 Wisseltruc Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Bespreek het filmpje klassikaal na. Tip: Op de site van Opsporing verzocht zijn verschillende ondersteunende filmpjes te vinden:

20 Wisseltruc voorkomen Wees alert en laat je niet afleiden.
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Wisseltruc voorkomen Wees alert en laat je niet afleiden. Doe het geld pas in de geldlade als je het wisselgeld hebt teruggegeven. Daarmee voorkom je vergissingen, ook over de waarde van het biljet. Als je het niet vertrouwt, zeg dan dat je geen grote biljetten kunt wisselen. Vraag eventueel een collega om hulp.

21 Cybercrime: phishing Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Bespreek het filmpje klassikaal na. Tip: Op de site van Opsporing verzocht zijn verschillende ondersteunende filmpjes te vinden:

22 Mag je een kopie van het identiteitsbewijs van de klant maken? Ja Nee
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Vraag Je werkt bij een telecombedrijf. Een klant wil een nieuw telefoonabonnement afsluiten. Mag je een kopie van het identiteitsbewijs van de klant maken? Ja Nee Het antwoord is: ja (zie volgende dia). Bron afbeelding: (kleur aangepast)

23 Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Antwoord Ja, dat mag. Met de kopie kun je bewijzen wie het abonnement heeft afgesloten. Hiermee kun je dus juist identiteitsfraude tegengaan. Maar let op: je moet wel het BSN en de pasfoto afschermen! Zie aanvullende informatie: Bron afbeelding: (kleur aangepast)

24 Mag je een kopie van het identiteitsbewijs van de klant maken? Ja Nee
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Vraag Je werkt bij een winkel waar een klant ook een online gekocht product kan ophalen. Mag je een kopie van het identiteitsbewijs van de klant maken? Ja Nee Het antwoord is: nee (zie volgende dia). Bron afbeelding: (kleur aangepast)

25 Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving
Antwoord Nee, dat mag niet. Je mag de klant wel vragen het identiteitsbewijs te laten zien. Maar let op: in dat geval mag je niet het BSN overnemen! Als je toch wilt controleren of het de juiste klant is, vraag dan om het aankoopbewijs en noteer het ordernummer. Zie aanvullende informatie: Bron afbeelding: (kleur aangepast)

26 Mag je een kopie van het identiteitsbewijs van de klant maken? Ja Nee
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Vraag Je werkt bij een winkel waar films en games verkocht en verhuurd worden. Mag je een kopie van het identiteitsbewijs van de klant maken? Ja Nee Het antwoord is: nee (zie volgende dia). Bron afbeelding: (kleur aangepast)

27 identiteitsbewijs van de klant niet te controleren.
Hoofdstuk 2 Criminaliteit en derving Antwoord Nee, dat mag niet. Twijfel je over de leeftijd van de klant? Dan mag je de klant wel vragen het identiteitsbewijs te laten zien. Maar let op: is de klant duidelijk ouder of jonger dan de minimumleeftijd? Dan hoef je het identiteitsbewijs van de klant niet te controleren. Zie aanvullende informatie: Bron afbeelding: (kleur aangepast)


Download ppt "Veilig en verantwoord werken"

Verwante presentaties


Ads door Google