Supermarkt Winkelcriminaliteit
Hoofdstuk 1 De supermarktbranche Hoofdstuk 2 De supermarktmedewerker Hoofdstuk 3 Winkelcriminaliteit Hoofdstuk 4 Voedselveiligheid Hoofdstuk 5 Foodproducten bewerken Hoofdstuk 6 Ontvangst en opslag
Op welke manieren denk je dat een dief kan stelen van een supermarkt? Winkelcriminaliteit Op welke manieren denk je dat een dief kan stelen van een supermarkt? Hoe kun je er als supermarktmedewerker voor zorgen dat je diefstal op tijd opmerkt?
Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Veiligheid in de winkel Diefstal Agressie en vernieling Overval
Veiligheid in de winkel Winkelcriminaliteit Veiligheid in de winkel CBL-veiligheidsplan RI&E Bhv
CBL-veiligheidsplan Veiligheidsrisico’s verkleinen door: Winkelcriminaliteit CBL-veiligheidsplan Veiligheidsrisico’s verkleinen door: Directe omgeving van de supermarkt analyseren Vormen van criminaliteit en hoe ga je ermee om Risicobewustzijn bij het personeel Veiligheidsprocedures bij omgaan met geld Veiligheidsprocedures voor toegang tot ruimtes Veiligheidsprocedures voor open en sluiten van de winkel Samenwerken met beveiliging, politie, winkeliersvereniging Technische voorzieningen en alarmering gebruiken
Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Winkelcriminaliteit Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) Beschrijving van gezondheidsrisico’s en maatregelen Gezondheidsrisico’s verkleinen door: Acceptabele werkdruk Goede lichaamshouding Omstandigheden op de werkplek
Bedrijfshulpverlening (bhv) Winkelcriminaliteit Bedrijfshulpverlening (bhv) Medewerkers die klanten en collega’s helpen het pand te verlaten bij een calamiteit. Werkgever is verplicht om goede bhv te regelen. Er moet altijd minstens één bhv’er aanwezig zijn.
Diefstal Diefstal kan worden gepleegd door: Klanten Medewerkers Winkelcriminaliteit Diefstal Diefstal kan worden gepleegd door: Klanten Medewerkers Anderen
Winkelcriminaliteit Diefstal voorkomen
Echtheidskenmerken van geld Winkelcriminaliteit Echtheidskenmerken van geld Voelen Kijken Kantelen Overige kenmerken controleren. Bekijk zelf de echtheidskenmerken van het € 20-biljet: http://www.nieuwe-eurobankbiljetten.eu/Eurobankbiljetten/Echtheidskenmerken/VOELEN/HET-NIEUWE-%E2%82%AC20-BILJET
Beveiliging van producten Winkelcriminaliteit Beveiliging van producten Vitrinebeveiliging Productbeveiliging
Winkelinrichting Overzichtelijke winkel Verlichting en spiegels Winkelcriminaliteit Winkelinrichting Overzichtelijke winkel Verlichting en spiegels Camerabewaking Waarschuwingsstickers Geen makkelijke vluchtroute
Handelen bij diefstal Kalm blijven Winkelcriminaliteit Handelen bij diefstal Kalm blijven Klant aanhouden, samen met een collega. Bij de klant blijven. Politie bellen Wacht op politie: niet zelf fouilleren of spullen in beslag nemen. Voorkom geweld
Diefstal door medewerkers voorkomen Winkelcriminaliteit Diefstal door medewerkers voorkomen Duidelijke regels voor het kopen van producten voor eigen gebruik. Regelmatig en willekeurig jassen en tassen controleren. Medewerkers moeten leidinggevende inschakelen bij vermoeden van diefstal. Medewerkers niet laten afrekenen met eigen familie of vrienden. Medewerkers niet onderling met korting laten afrekenen zonder goedkeuring van leidinggevende.
Diefstal door anderen voorkomen Winkelcriminaliteit Diefstal door anderen voorkomen Anderen zijn bijvoorbeeld chauffeurs, monteurs. Preventiemaatregelen: Achterdeur afsluiten Laad- en losdeur zo min mogelijk open Magazijn verdelen in kleinere afsluitbare afdelingen Anderen begeleiden tot ze weer buiten zijn Noteren welke anderen de winkel binnenkomen en verlaten
Agressie en vernieling Winkelcriminaliteit Agressie en vernieling Verbale agressie Psychische agressie Fysieke agressie
Hoe denk je dat jij zou reageren op een agressieve klant? De supermarktbranche Hoe denk je dat jij zou reageren op een agressieve klant? Bekijk het filmpje
Overval voorkomen Sleutelbeheer Open- en afsluitprocedures Winkelcriminaliteit Overval voorkomen Sleutelbeheer Open- en afsluitprocedures Personeelsinstructie Geldbeheer en geldtransport Kluis met tijdvertraging Winkelinrichting Deurstickers SDNA
Handelen bij een overval Winkelcriminaliteit Handelen bij een overval
Na een overval Kijk in welke richting de overvaller(s) vlucht(en). Winkelcriminaliteit Na een overval Kijk in welke richting de overvaller(s) vlucht(en). Bel 112 of druk op de alarmknop als die er is. Houd de telefoon vrij zodat je bereikbaar bent voor hulpdiensten. Sluit het winkelpand direct af en laat niemand binnen. Vraag de aanwezigen om te blijven en stel ze gerust. Geef alle informatie door aan de politie. Raak niets aan en wis geen sporen uit, kom niet aan de kassa en de directe omgeving daarvan.