Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Praktijkopleider Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
1 Jij als praktijkopleider 2 Beginnend beroepsbeoefenaren werven en selecteren 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar leren? 4 Opleiden en begeleiden 5 Het leerproces bewaken en beoordelen 6 De BPV-periode evalueren
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Leerstijl Een beschrijving van houdingen en gedragingen die iemands voorkeurmanier van leren bepalen Als praktijkopleider moet je de leerstijl van degene die je begeleidt begrijpen
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Leerstijlen van Kolb
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Taakvolwassenheid De mate waarin iemand bereid en in staat is om een taak zelfstandig uit te voeren Als praktijkopleider stem je je manier van begeleiden af op de taakvolwassenheid
Verschillende begeleidingsrollen Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Verschillende begeleidingsrollen Gids Coach Opleider Mentor Sponsor Zingever (awakener) Als praktijkopleider stap je steeds in de rol die het beste bij de situatie en bij de student past.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Instructie geven Het delen van kennis en/of vaardigheden met een beginnend beroepsbeoefenaar op een manier zodat hij dit kan toepassen in zijn werk
Aandachtspunten bij het geven van instructie Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Aandachtspunten bij het geven van instructie Geef instructie op een gestructureerde manier Sluit met je instructie aan bij het beginniveau van de beginnend beroepsbeoefenaar Blijf de beginnend beroepsbeoefenaar begeleiden Laat de manier van instructie geven afhangen van de leerstijl van de beginnend beroepsbeoefenaar
Feedback geven Iemand informatie geven over diens gedrag Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Feedback geven Iemand informatie geven over diens gedrag Goede feedback die goed wordt ontvangen bevordert de communicatie en samenwerking Beginnend beroepsbeoefenaren die leren van feedback, zullen het in de toekomst beter doen
Regels voor het geven van feedback Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Regels voor het geven van feedback Geef alleen feedback op gedrag, niet op de persoon zelf Formuleer de feedback als ik-boodschap Geef een concreet en recent voorbeeld Geef de feedback vlak na de uitvoering van een taak Zorg dat de feedback niet als bedreigend wordt ervaren
Do’s en don’ts feedback geven Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Do’s en don’ts feedback geven
De beginnend beroepsbeoefenaar begeleiden Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden De beginnend beroepsbeoefenaar begeleiden Creëer een veilige leeromgeving Creëer leersituaties Neem tijd voor de begeleiding Neem de voorbeeldrol die je hebt serieus
Omgang met de beginnend beroepsbeoefenaar Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Omgang met de beginnend beroepsbeoefenaar Toon inlevingsvermogen en betrokkenheid Behandel elke beginnend beroepsbeoefenaar gelijk Wees toegankelijk Spreek de beginnend beroepsbeoefenaar aan op dingen die niet goed gaan
Samenwerking met de school Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden Samenwerking met de school School en bedrijf zijn samen verantwoordelijk voor de BPV Zoek contact met de school Bespreek problemen met de school Maak gebruik van elkaars expertise Los samen problemen op