Gepersonaliseerd leren en flexibilisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Kijk op praktijk zó moet het!.
RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Gepersonaliseerd leren
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Da Vinci College ontwerpen Programma 8 maart
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
De kubus van CSPE succesfactoren!
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Onderwijs? Als je weet wie je bent, kun je worden wie je wil zijn.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Gepersonaliseerd leren:
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Gepersonaliseerd leren:
Presentatie EduCheck SOML
Docentvaardigheden ICT
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Passend onderwijs.
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
bij de kick-off Modulariseren
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Gepersonaliseerd leren
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
De aansluitingsatlas: slim doorstromen van vmbo naar mbo
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Gepersonaliseerd leren en flexibilisering Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november Programma Welkom en voorstellen Toelichting op CoP en personaliseren van leren Good Practice Summa College Aan de slag: drie vragen beantwoorden over personaliseren van leren Exit Ticket invullen Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november Community Leren en ict Dag van het MBO 19 november

3 themagroepen – tussenring - buitenring Dag van het MBO 19 november

Themagroep gepersonaliseerd leren en ict leren waarin de individuele leer- en ontwikkelingsbehoeften van de student centraal staan en waarbij de student zelf regie heeft over het eigen leren Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november Twee dimensies Onderwijs dient een collectief belang: Biesta = kwalificeren, socialiseren, persoonlijke ontwikkeling. Maar onderwijs dient ook een individueel belang: talenten van leerlingen tot ontwikkeling brengen, aansluiten op behoeften en wensen van leerlingen. Focus op collectief belang = standaardisatie = one size fits all, focus op individueel belang = individualiseren, differentiatie, persoonlijke leerroutes = one size fits one. De themagroep gepersonaliseerd leren richt zich op twee kwadranten: rechtsonder en rechtsboven. Kwadrant rechtsonder: hoe kun je leerling meer zelfregie geven – flexibel examineren, variatie in leermiddelen en werkvormen, inzet ict, monitoren voortgang – rol/competenties student en docent. Kwadrant rechtsboven: grote keuzevrijheid studenten en meer zelfregie: shoppen uit verschillende KD’s, modularisering, flexibel toetsen en examineren, flexibele uitstroom, studenten kiezen zelf beoordelingsmoment. Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november Actanten netwerk Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november Actanten netwerk Personaliseren van leren gaat gepaard met veel flexibilisering: Variatie in leermiddelen en werkvormen, Variatie in groeperingsvormen, Variatie in inrichting gebouw, Variatie in toetsmomenten, Variatie in tijd en plaats van leren, etc. veel pijlen vanuit de leerling (leerdoel, ict inzet, groeperingsvorm) en vanuit de leraar leerling en leraar staan centraal ism educatieve uitgevers, ed. infrastructuur, ouders Dag van het MBO 19 november

Good practice van het Summa College Personaliseren van leren gaat gepaard met veel flexibilisering: Variatie in leermiddelen en werkvormen, Variatie in groeperingsvormen, Variatie in inrichting gebouw, Variatie in toetsmomenten, Variatie in tijd en plaats van leren, etc. veel pijlen vanuit de leerling (leerdoel, ict inzet, groeperingsvorm) en vanuit de leraar leerling en leraar staan centraal ism educatieve uitgevers, ed. infrastructuur, ouders Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november 3 vragen beantwoorden Waarom zouden wij gepersonaliseerd leren moeten toepassen? Wat moeten wij in ons onderwijs verbeteren om dit voor elkaar te krijgen? Wat moeten wij uit ons onderwijs verwijderen om dit voor elkaar te krijgen? Dag van het MBO 19 november

Dag van het MBO 19 november Werkvorm per vraag In groepjes Individueel: antwoord op de vraag opschrijven (2’) Antwoorden uitwisselen (6’) 5 belangrijkste punten benoemen (2’) Na drie vragen: round up (wat hebben de verschillende groepjes opgeschreven en waarom?) Dag van het MBO 19 november

Jouw vraag aan de CoP Tip voor een good practice aan de CoP Exit ticket invullen Jouw vraag aan de CoP Tip voor een good practice aan de CoP Dag van het MBO 19 november