Supermarkt De supermarktbranche.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

Storecheck en consumentenonderzoek
commerciële presentatie
Verkoopsterke en –zwakke plaatsen
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
Thema 2: Voeding en Vertering
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Detailhandel algemeen
Detailhandelsmarketing
Detailhandel algemeen
Detailhandel algemeen
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen spring in
Verkoop en service H1 Assortiment- en artikelkennis Assistent verkoopmedewerker.
Commercieel beleid 2 H5 Artikelpresentaties Ondernemer detailhandel.
prijs- en servicemarkt
Informatiebijeenkomst
Hoofdstuk 7 Paragraaf 7.3 Les 2. Wat gaan we doen vandaag?  Uitleg paragraaf 7.3  Maken paragraaf 7.3.
ken de detailhandel paragraaf 1.6 verkoopsystemen systeem in verkoop
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Netjes houden van de werkplek en werkomgeving.
Deel 2 Oriëntatie op het runnen van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 5 Het ondernemersplan.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 3 Presentatie van artikelen in de winkel.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 1 De winkelinrichting, vaste artikelpresentaties.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 3 Handel en distributie.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
VOEDING !Hierboven klikken voor een stukje Nieuws uit de natuur!
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Presentaties maken Wat zijn de eisen?.
Factsheet Voedingscentrum
HACCP.
Schijf van vijf.
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Economie en ondernemen
Veilig en verantwoord werken
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
Ontvangt en verwerkt goederen
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie
Supermarkt Voedselveiligheid.
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
De supermarktmedewerker
De supermarktmedewerker
Presentation-Skills H3 Winkelinterieur.
Supermarkt Voedselveiligheid.
Supermarkt De supermarktbranche.
Supermarkt Winkelcriminaliteit.
Verkoopt en handelt verkoop af
Supermarkt Ontvangst en opslag.
Het eten.
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Supermarkt De supermarktbranche

Hoofdstuk 1 De supermarktbranche Hoofdstuk 2 De supermarktmedewerker Hoofdstuk 3 Winkelcriminaliteit Hoofdstuk 4 Voedselveiligheid Hoofdstuk 5 Foodproducten bewerken Hoofdstuk 6 Ontvangst en opslag

Welke supermarkten ken jij? De supermarktbranche Welke supermarkten ken jij? Op welke manieren lijken deze supermarkten op elkaar? Op weke manieren lijken deze supermarkten NIET op elkaar?

Wat ga ik nu leren? Winkelformules Assortiment Winkelinrichting Verkoopsystemen Regels en wetten Ontwikkelingen

Winkelformules Specifieke combinatie van drie factoren: De supermarktbranche Winkelformules Specifieke combinatie van drie factoren: Doelgroep Marktpositie Marketingmix De marketingmix bestaat uit de zes P’s: Plaats Product Prijs Presentatie Promotie Personeel

De supermarktbranche Supermarktformules

Assortiment AGF Zuivel Vlees, kip, vis en vega Brood en banket De supermarktbranche Assortiment AGF Zuivel Vlees, kip, vis en vega Brood en banket Kant-en-klaarmaaltijden Ontbijtgranen, brood- beleg, tussendoortjes Pasta en rijst Soepen, conserven en sauzen Snoep, koek en chips Diepvries Frisdranken en sappen Koffie en thee Alcoholische dranken Non-food

Kernassortiment Randassortiment De supermarktbranche Kernassortiment Alle producten die je minimaal verwacht in een supermarkt. Randassortiment Imagoverhogend Winstverhogend Imagebuilders

Vijf dimensies van het assortiment De supermarktbranche Vijf dimensies van het assortiment

A-merken B-merken C-merken Grote naamsbekendheid Ideaalbeeld De supermarktbranche A-merken Grote naamsbekendheid Ideaalbeeld B-merken Minder bekend dan A-merken Goedkoper dan A-merken C-merken Eenvoudige producten Goedkoper dan B-merken

Artikelen toevoegen of verwijderen De supermarktbranche Artikelen toevoegen of verwijderen

Winkelinrichting Lay-out van de winkel Plaatsing van het assortiment De supermarktbranche Winkelinrichting Lay-out van de winkel Plaatsing van het assortiment Routing

De supermarktbranche Lay-out van de winkel

Plaatsing van het assortiment De supermarktbranche Plaatsing van het assortiment Schappenplan: voor vaste presentaties Displayplan: voor tijdelijke presentaties

De supermarktbranche Schappenplan Stellingen met schappen Vitrines

De supermarktbranche Displayplan Display Stortmand Presentatietafel

De supermarktbranche Soorten displays

Productverwantschap Consumptieverwantschap Koopverwantschap De supermarktbranche Productverwantschap Consumptieverwantschap Koopverwantschap Merkverwantschap Themaverwantschap Prijsverwantschap

Plaatsing Combinatieplaatsing Gescheiden plaatsing De supermarktbranche Plaatsing Combinatieplaatsing Gescheiden plaatsing Horizontale plaatsing Verticale plaatsing Frontale plaatsing Laterale plaatsing

De supermarktbranche Presentatiehoogte

Verschillende supermarkten zijn vaak ongeveer hetzelfde ingedeeld. De supermarktbranche Verschillende supermarkten zijn vaak ongeveer hetzelfde ingedeeld. Welke indeling van de winkel zie je bij de meeste supermarkten terug? Kun je bedenken waarom supermarkten zo zijn ingedeeld?

De supermarktbranche Routing

Verkoopsystemen Zelfbediening Bedien uzelf (BUZ) Zelfkeuze De supermarktbranche Verkoopsystemen Zelfbediening Bedien uzelf (BUZ) Zelfkeuze Semizelfbediening Bediening

Regels en wetten Arbeidstijden Voedselveiligheid Consumentenrecht De supermarktbranche Regels en wetten Arbeidstijden Voedselveiligheid Consumentenrecht Regels van de gemeente

Let op! Er gelden aparte regels voor 16- en 17-jarigen. De supermarktbranche Arbeidstijden Arbowet Arbeidstijdenwet (ATW) Arbeidstijdenbesluit (ATB) Let op! Er gelden aparte regels voor 16- en 17-jarigen.

Voedselveiligheid Regels over hygiëne De supermarktbranche Voedselveiligheid Regels over hygiëne Controle door Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA)

Consumentenrecht Regels over productinformatie De supermarktbranche Consumentenrecht Regels over productinformatie Regels over klachtenafhandeling Regels over ruilen en retourneren Controle door Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Regels van de gemeente Bijvoorbeeld: Openingstijden Zondagsopening De supermarktbranche Regels van de gemeente Bijvoorbeeld: Openingstijden Zondagsopening (Tijdelijk) verbod op alcoholverkoop

Ontwikkelingen in de branche De supermarktbranche Ontwikkelingen in de branche Op gebied van duurzaamheid en milieu Op gebied van technologie Overige ontwikkelingen

Ontwikkelingen: milieu en duurzaamheid De supermarktbranche Ontwikkelingen: milieu en duurzaamheid Minder verspilling van plastic en papier Supermarkten tegen zwerfafval Recycling stimuleren Energiebesparing Meer duurzame producten

Wat vind jij van deze ontwikkeling? De supermarktbranche Wat vind jij van deze ontwikkeling? Bekijk het filmpje

Ontwikkelingen: technologie De supermarktbranche Ontwikkelingen: technologie Gebruik van apps Online boodschappen doen Big data Kassaloze supermarkt Betalingsmogelijkheden

Overige ontwikkelingen De supermarktbranche Overige ontwikkelingen Branchevervaging Meer concurrentie Gezondheid Gemak