Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Advertisements

17 Het bovenste deel van de aardkorst
Het Groene Plein.
Van uitleggen leer je het meest
De mayonaisepot en de koffie
Rivieren en Dijken.
CO2 neutraal huis Door: Thomas I, Thomas R en Karlijn.
HELP MEE De Eglantier Tanthof heeft een subsidie gevraagd bij Fonds Een gedeelte hiervan hebben we al gekregen om een plan te ontwerpen. Het andere.
Aardrijkskunde Thema 1 water.
Diepzeeduiken Maaike Berkers.
brugklas ruimte en perspectief
Door Ramòn Janssen, Tim Helwegen en Niels Killaars. Home Interaction System RJTHNK.
Ruimte & ruimtesuggestie
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Het bos van Nieuw Wulven
Elke plant zijn eigen plek
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
Online filmpjes maken. (
Wateroverlast drainage
In de weer voor het klimaat
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
LBB Medewerker Kwekerij
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Regenwormen.
Plastic.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Thema planten - Les 6 - Wortels -
Veen en turf Van Melanie, Julia en Laura. Wat is veen en turf? Veen is een laagje dode planten Veen is een laagje dode planten Later steken ze het in.
Hoekenwerk gesteenten. 1 Doorlaatbaarheid van bodems Benodigdheden - grind, zand, leem, klei - 4 trechters en 8 bekers - chronometer of klok.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
Nodig:1 bekertje Doosje met gewichten Schepje Schep in je beker zand totdat hij helemaal gevuld is. Weeg de gevulde beker in je hand. Pak nu een gewicht.
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
De vraag is je beste vriend
De gemiddelde leerling…
Denken als een computer
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Welkom! Neem plaats in de kring.
Aardrijkskunde Thema 1: Water.
Biolgie voor Jou. VMBO-BK.
Huisvesting en Hygiëne
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
De mayonaisepot en de koffie
Landschapszones en klimaat
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Regenwormen.
Omgaan met een rollator
Big Data.
Big Data.
Werken als wegbeheerder bij de provincie
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Bodem en bemesting Grond.
Tot welke toestand kan een groot bloedverlies leiden?
Waarom is het soms nat en soms droog?
Bodem, water en bouwplan
Onderzoek water!! Les 1 WaterLab www. onderzoekwater.nl Water
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
ADL Les 1.
Waterketen Dinsdag 5 december 2017.
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Eigenaarschap.
Conclusies onderzoekers
De bodem leeft!.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter     Regenmeter Wat gaan we doen? Hoe gaan we dat doen? Op onderzoek uit:Check de stadsvergroening Onderzoek water!! Les 2 www. onderzoekwater.nl

Regenmeter… WaterLab Regenmeter Waar moet een regenmeter aan voldoen?   Regenmeter Waar moet een regenmeter aan voldoen? Waar ben je achter gekomen tijdens je onderzoek of het schetsen van een prototype? Wat heb je uiteindelijk ontworpen? In de vorige les hebben de leerlingen de opdracht gekregen een regenmeter te maken. Neem 10 minuten de tijd om de mooiste, slimste of grappigste regenmeters te bespreken met de ontwerpers. Doe dit aan de hand van de vragen in de PowerPoint.

Wat gaan we vandaag doen WaterLab   Check de stadsvergroening! Een Echt onderzoeksproject Check de stadsvergroening onderzoekers hebben hulp nodig met het in kaart brengen van de bodem en groen in de stad (of schoolplein) hoe goed wordt water afgevoerd of vastgehouden Afhankelijk van bodemsoort en –bedekking Infiltratie van water (hoe snel zakt het water weg) Waar het in dit project over gaat is dat het afvoeren of vasthouden van water te maken heeft met zowel de bodemsoort als de bodembedekking. Elke soort bodem heeft een andere vorm korrels en een andere structuur die ervoor zorgt dat water juist goed blijft hangen, snel doorstroomt of de grond helemaal niet goed in kan. De bedekking speelt een rol bij de infiltratie. Tegels laten geen water door, terwijl gras juist veel water doorlaat. Door in je eigen omgeving (achtertuin, park of schoolplein) metingen te doen, kan in kaart worden gebracht in welk soort gebieden stadsvergroening een positief effect zou kunnen hebben op de wateroverlast. Welke plekken zijn geschikt voor vergroening? Welke aanpassing (bijvoorbeeld gras, speciale tegels of regenton) is de beste optie voor die plek?

Wat meet/observeer je hiervoor WaterLab   Wat meet/observeer je hiervoor bodemsoort Je kan met groen (gras, struiken, bomen) wateroverlast beperken als de Bodemsoort zanderig is Maar onze kaarten zijn erg grof, we hebben lokale metingen nodig Hoe zanderiger de ondergrond, hoe makkelijker water door de ondergrond zakt, en hoe minder wateroverlast. Vraag de kinderen of ze de verschillen weten tussen zand, klei, en veen. Hoe zie je het verschil? Leg uit dat veen eigenlijk geen grond is, maar dode planten (organisch). Zoals op de afbeeldingen te zien is, weten we ongeveer waar de ondergrond uit klei, zand, löss en veen bestaat. Maar des te meer detail, des te minder goed kunnen we zeggen wat exact in de ondergrond ligt. Daarom is het belangrijk om op de meetlocatie de juiste grondsoort te bepalen. (meting 1). Waarom we die grondsoort moeten weten, zie je in de volgende slide. Dit heeft namelijk te maken met de korrel grootte (zie rechter afbeelding).

Wat meet/observeer je hiervoor WaterLab   Wat meet/observeer je hiervoor Porositeit Je kan met groen wateroverlast beperken als de Porositeit hoog is Porositeit: Een bodem bestaat uit talloze korreltjes, die in het geval van zand meestal op een nogal luchtige manier zijn gestapeld. De manier van stapeling is afgebeeld in het figuur rechts. De ruimte tussen de korrels wordt porie genoemd. De hoeveelheid poriën in een bodem wordt uitgedrukt met de term porositeit. Vergelijk de korrels met knikkers wanneer je dit uitlegt aan de kinderen. Als je knikkers in een pot doet, dan zie je dat er ruimte tussen zit. Nu kan deze ruimte gevuld zijn met lucht, of, als je er een gieter boven zet (lijkt op regen) dan vullen de ruimtes tussen de knikkers zich met water. Zo is ook de ondergrond. Maar het gaat verder. Hoe groter deze ruimtes, hoe sneller het water naar de bodem van de put stroomt. Hoe kleiner, hoe langer het duurt. Met zand zijn er grotere poriën/ruimtes en kan er dus makkelijker water tussen komen en naar beneden stromen. Met bijvoorbeeld klei gaat dit dus langzamer, en past er ook minder tussen. Daarom willen we graag weten welke soort ondergrond er is.

Wat meet/observeer je hiervoor WaterLab   Wat meet/observeer je hiervoor Je kan met groen wateroverlast beperken als Het Bodemvocht laag is De Doorlaatbaarheid/infiltratie hoog is We gaan nu zelf onderzoeken met wat voor bodem we te maken hebben Kijk eerst het volgende filmpje: https://youtu.be/UvUvIOua-Fc Meting 2 en 3 helpen met het bepalen van de bodemvocht en de infiltratiecapaciteit op die locatie. Het filmpje laat zien waarom we beide dingen nodig hebben. De ene fles met grond is nat/vochtig, de andere is droog. Wanneer regen valt op droge grond, is er nog geen water in de poriën, waardoor het water snel de grond in kan zakken/infiltreren. (zie slide 4). Hoe natter/vochtiger, hoe minder snel dat nog gaat. De infiltratiecapaciteit is dus ook afhankelijk van hoeveel regen er is gevallen in de dagen ervoor, en hoe hoog de grondwaterstand is. Oftewel, als we het voorbeeld van de knikkers in een pot weer nemen: Als de pot met knikkers nu al is gevuld met water, dan blijft het extra water daarbovenop liggen en stroomt niet verder. Is de pot met knikkers echter droog, dan kan het water snel naar beneden zakken.

Aan de slag.. WaterLab Nu gaan we zelf aan de slag…   Aan de slag.. Nu gaan we zelf aan de slag… Kijk nu samen met de kinderen de filmpjes (of laat ze dat per groepje doen). Dan zijn ze volledig op de hoogte van hoe de metingen gedaan moeten worden. En daarna kunnen jullie met alle spullen naar de te meten locatie! Veel plezier.