VCLB Noord-Oost-Limburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
Zindelijkheidstraining bij jonge kinderen
Huiswerktips.
ZINDELIJKHEIDSTRAINING ervaringen van ouders en kind
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Tips voor een vlotte start!
BIJ JONGEREN MET AUTISMESPECTRUMSTOORNIS
Effectieve instructie
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Zindelijkheid bij jonge kinderen
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Esmée gaat op het potje Zindelijkheidstraining in het echt
Motiveren van vrijwilligers
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Pedagogische interventie PEP-poli
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Doelen van deze presentatie:
Gemaakt door Roos de Boer ylia lijkt een gewoon meisje. Maar eigenlijk niet want ze woont bij een heel heksenvolk. Maar ylia is nog geen heks. Maar dat.
De kracht van positief opvoeden
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
ZINDELIJK ZIJN IS HET IN STAAT ZIJN DE EIGEN NATUURLIJKE BEHOEFTEN TE BEHEERSEN. DEZE BEHOEFTE IS DAN MET NAME DE PRIKKEL DIE IEMAND ERVAART OM ZICH TE.
Woordjes leren.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Zindelijkheid Vlot op de pot ? 8 oktober 2009 Hilde Theuwissen.
Maatschappelijke zorg 2
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Tussen schoot en … peuterklas
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
LOB zeven stappen naar succes
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Omgaan met een rollator
Predictor Early Digital, test vanaf 5 dagen voor uw menstruatie uitblijft. Voor vrouwen die zo snel mogelijk willen weten of ze al dan niet zwanger zijn.
Zindelijkheidspoli zindelijk zijn is het in staat zijn de eigen natuurlijke behoeften te beheersen. Deze behoefte is dan met name de prikkel die iemand.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Voel je wel in je vel !.
5 valkuilen & Tips.
Besturen en Communiceren
ADL Les 1.
Workshop Smakelijke eters
Samen door de schoolpoort
ADL.
ADL Les 1.
Denken en doen.
Incontinentie… Wat is dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Zindelijkheid Zindelijkheid

Wat is zindelijkheid? Wetenschappelijk: VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Wat is zindelijkheid? Wetenschappelijk: In staat zijn de eigen natuurlijke behoeften te beheersen. Met deze behoefte bedoelt men de prikkel om zich te ontdoen van urine of stoelgang. In de volksmond: Het leren gebruiken van het potje of de wc . Zindelijkheid

Hoe ontstaat zindelijkheid? VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Hoe ontstaat zindelijkheid? Natuurlijk rijpingsproces Door de juiste aanmoediging en ondersteuning van de directe omgeving (ouders, grootouders, school,..) op het juiste moment Zindelijkheid

Wanneer aan zindelijkheidstraining beginnen? VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Wanneer aan zindelijkheidstraining beginnen? Geen exacte leeftijd Niet afwachten tot hij/zij het zelf wilt. Je kindje heeft voldoende kansen nodig om het te begrijpen en te oefenen 3 grote voorwaarden Zindelijkheid

3 grote voorwaarden: Begrijpen: Stoelgang en urine horen in het potje VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 3 grote voorwaarden: Begrijpen: Stoelgang en urine horen in het potje Voldoende taalontwikkeling (termen als ‘potje’,… begrijpen) Bewust zijn van natte luier (komen vertellen of wijzen) Het niet leuk vinden van een natte luier,… Zindelijkheid

3 grote voorwaarden: Kunnen: VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 3 grote voorwaarden: Kunnen: De luier van je kindje blijft regelmatig 2 uur droog Voelt als het moet plassen of stoelgang doen en kan de controle over blaasspieren, darmspieren en sluitspier bewaren totdat hij/zij op het potje zit Zelfstandig gaan zitten en weer opstaan Kan zijn/haar broekje af en op trekken Zindelijkheid

3 grote voorwaarden: Willen VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 3 grote voorwaarden: Willen Is nieuwsgierig en toont interesse voor het toilet of het potje Is in staat open om nieuwe dingen te leren  Wil meewerken Zindelijkheid

Tips Ga rustig en niet overhaast te werk. VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Tips Ga rustig en niet overhaast te werk. Moedig je kindje aan, met een complimentje, een dikke duim... Verwacht geen te grote stappen ineens (spelen met het potje,…) Zorg steeds voor een ontspannen sfeer rond het toiletmoment. Vermijd druk of spanning (sluitspieren moeten ontspannen) Zindelijkheid

VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Aanpak in fasen, waarom? Een kindje snel proberen droog te maken onder tijdsdruk door bv. het starten met school zorgt voor veel stress en kan leiden tot een foute manier van plassen (opspannen/persen in plaats van ontspannen). Een geleidelijke gefaseerde aanpak biedt meer kans op succes en voorkomt heel wat frustratie, zowel bij jou als ouder als bij je kind. Zindelijkheid

4 fasen in de aanpak van zindelijkheid VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 4 fasen in de aanpak van zindelijkheid Eerste stap: Bewustmaking: Vb. Benoemen als je ziet dat je kindje aan het duwen is, laten meegaan met jou naar het toilet,… !Let op voor negatieve emoties: vies, bah, riekt, … Zindelijkheid

4 fasen in de aanpak van zindelijkheid VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 4 fasen in de aanpak van zindelijkheid Tweede stap: Voorbereiden en interesse stimuleren: Verhaaltjes Filmpjes Spelletjes Regelmatig op het potje laten zitten (vb. terwijl het bad volloopt) …. Zindelijkheid

4 fasen in de aanpak van zindelijkheid VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 4 fasen in de aanpak van zindelijkheid Derde stap: Het potje bij regelmaat beginnen te gebruiken (bij interesse of vanaf twee jaar) Vaste potmomenten: na het slapen, voor het eten (gewoonte) Regelmatig vragen of hij/zij op het potje moet (leren voelen wanneer hij/zij moet gaan) 2 tot 5 minuten laten zitten Zindelijkheid

4 fasen in de aanpak van zindelijkheid VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid 4 fasen in de aanpak van zindelijkheid Vierde stap: Luier uit!!!!! Wanneer bij 50% van de potmomenten de luier nog droog was, kan je de luier uitlaten Luier altijd uitlaten (eventueel eerst onderbroekje aandoen en daarover een luier zodat je kindje de ‘natte’ broek voelt) Zindelijkheid

Tips en aandachtspunten VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Tips en aandachtspunten Makkelijke kleren, geen body’s meer maar onderbroekjes Eventueel met boekje Aanmoedigen: bravo, dikke duim,.. Niet boos worden of straffen (werkt averechts) Bij weigering, angst of heftig verzet: stop dan een 2tal weken met deze fase en probeer het nadien opnieuw. Voldoende en regelmatig laten drinken (vochtinname zeker niet beperken om ongelukjes te voorkomen) Best verbaal belonen of met aanmoedigingen. Materiële beloningen (stickers,…) worden best maar een korte tijd gebruikt om verkeerd plasgedrag te voorkomen (vb. persen voor een beloning) Zindelijkheid

Voorwaarden van een goed potje: VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Potje of wc? In het begin: potje eventueel in de keuken of living. Het is belangrijk dat het potje (zeker in het begin) een vaste plaats heeft. Later: potje kan verhuizen naar de wc als alles vlot verloopt en je kindje wat groter is en wat meer privacy wilt Voorwaarden van een goed potje:  Stevig zitten (niet wankel of wiebel) Beide voetjes steunen op de grond De knietjes zijn op gelijke hoogte als de heupjes of iets hoger Voorwaarden voor de wc: Voetensteuntje Brilverkleiner Zindelijkheid

Vaak moeilijker en spannender VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Stoelgang Vaak moeilijker en spannender Tips Plaats het potje op een geborgen of rustig plekje (vb. achter de zetel) Geef je kindje even de tijd. Vaak zal hij dan na enkele weken spontaan ook stoelgang maken op het potje. Merk je dat dit niet lukt, dan kan je volgende stapjes inbouwen: 1) Met luier op het potje 2) Met luier los aan op het potje 3) Luier open in het potje leggen 4) Luier weg Zindelijkheid

Zindelijkheid ‘s nachts VCLB Noord-Oost-Limburg Zindelijkheid Zindelijkheid ‘s nachts Voorwaarden:  Zindelijkheid overdag lukt  Het zenuwstelsel is voldoende uitgerijpt De blaas is voldoende groot Aanpak: Pamper uitlaten als 5 op de 7 pampers droog zijn Laat je kindje ook na 16u nog drinken Maak je kindje niet wakker en haal het niet uit bed om te plassen ’s nachts. Wees niet boos bij ongelukjes. Tot 6 jaar (meisjes) à 7 jaar (jongens) is bedplassen niet abnormaal! Zindelijkheid

VCLB NOORD-OOST-LIMBURG Zindelijkheid Ongerust of nog vragen? VCLB NOORD-OOST-LIMBURG Vrij Centrum voor Leerlingenbegeleiding Grauwe Torenwal 11 – 3960 Bree 089/ 46 97 30 bree@vclblimburg.be Zindelijkheid