Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Inhoud overlopen Mededeling VVKSO specifieke vragen bij de gip.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Normstelling bestuursrecht
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Vernieuwing verzorging
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Functiegesprekken in de praktijk.
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Sessie reflectiemoment Naar een kwalitatief reflectiemoment.
Sessie stagebegeleiders Naar een vorming voor toekomstige stagebegeleiders.
Kunstonderwijs op maat
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Workshop evalueren Dcp
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Curriculumdifferentiatie
FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T F E W De eventuele matiging.
Kwaliteitszorg HBO5-opleidingen. Vooraf Overleg binnen de CHO (kern + cel KZ) Overleg met HBO5-platform Over: – Werkwijze – Context van de HBO5-aanbieders.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Het examen havo-vwo Cijfers in eindexamenjaar Eindcijfer = Schoolexamencijfer + centraal eindexamen cijfer : 2 PTA = Programma van Toetsing.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Social work Week 2.
Kritisch denken ‘vertaald’
Het deskundigenbericht in het civiele recht
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
KENNISMAKINGSAVOND REYNAERTCOLLEGE 3 VMBO BK 5 OKTOBER 2015.
Voorlichtingsbijeenkomst MOER en Regeling studieadvies 5 oktober
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
RECEPT VOOR EEN GOEDE EXAMENREGELING
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Het ideale examenreglement
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Mijn visie op onderwijs
Lokaal loket kinderopvang
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Inschrijven - stroomdiagram
Instemming & De vertrouwenspersoon
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
ROC West-Brabant Marina Smits, beleidsadviseur Dienst Onderwijs & Kwaliteit Kaders Bindend Studieadvies.
Flexibele leertrajecten
Zomerschool TCC 2019.
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Opleiding iLeerlingen Opfrissen van uw kennis
Transcript van de presentatie:

Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018 Evaluatie in het SO: een goede match tussen regelgeving/rechtspraak en onderwijskundig beleid Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs SO 14 december 2018

Insteek van de ter beschikking gestelde documenten Checklist samenstelling dossier BC evaluatiebeslissing Schema beroepsprocedure tegen B- of C-attest FAQ beroepsprocedure/ BC bij eindbeslissingen

Gelet op de grote autonomie van de delibererende klassenraad is er weinig regelgeving en moet rekening gehouden worden met de rechtsleer en rechtspraak ter zake. evaluatie

Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing Mag delibererende KR leerling niet geslaagd verklaren op basis van één tekort? Artikel 57 BVR 19 juli 2002 betreffende de organisatie van het voltijds secundair onderwijs (Organisatiebesluit). Raad van State: één tekort kan reden zijn – specifieke redenen: in de aard van het vak zelf; wegens zijn aandeel in de totale studie; omwille van zijn belang voor de gekozen richting; omwille van de specifieke kunde die het bedoelde vak wil en moet uittesten

Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing Mag de delibererende KR de attitude mee in rekening brengen bij het nemen van de eindbeoordeling? Ja, mits rekening te houden met de rechtspraak van de RvS. Eindbeoordeling: die elementen die tot het afgebakende studiedomein behoren. Rechtspraak RvS: aspecten van persoonlijkheidsvorming en attitude: op voorwaarden: In schoolreglement vermeld wordt. Die aspecten moeten in de loop van het schooljaar aan bod zijn gekomen op rapporten. Motivering: attitude niet betrokken om te bestraffen; bekwaamheid te beoordelen.

Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing Mogen bijzondere voorwaarden bepaald worden om geslaagd te worden verklaard? Neen. Voorwaarden mogen de opdracht van de delibererende KR niet beperken. Geen automatismen in het schoolreglement (bv. 60%). Delibererende klassenraad is verplicht om te oordelen of een leerling geslaagd is of niet door afweging van alle concrete gegevens van het dossier van de leerling (ook medische gegevens).

Veelgestelde vragen: rechtsgeldigheid van de genomen eindbeslissing Mag de KR deliberatiecriteria gebruiken? Dit wordt niet verboden. Deliberatiecriteria om 1ste schifting te maken. Nadien wel concrete beoordeling van alle relevante gegevens in het leerlingendossier. RvS: richtinggevende deliberatiecriteria om te streven naar een minimale continuïteit in de beoordeling van leerlingen is mogelijk. Deliberatiecriteria niet gebruiken om bij voorbaat negatieve resultaat van de individuele deliberatie vast te leggen. Automatisch C- attest bij bereiken van een vooraf bepaald aantal jaartekorten kan niet.

Vraag hoe de RvS staat tegen bepaalde vastgelegde criteria aangaande de attestering Hoe staat de Raad van State tegenover het beslissen met o.a. 49,9 en 48,9 op jaarbasis (4 tekorten in totaal)? RvS zal ieder dossier individueel beoordelen. Dus heeft de RvS hierover geen algemeen standpunt/advies. Motivering!!! RvS: schoolreglement mag geen bepaalde minimum resultaten bepalen. Opdracht delibererende KR mag niet ingeperkt worden. Autonomie van de KR!!!!

Belangrijke overwegingen aangaande evaluaties, eindbeslissingen en attesteringen door RvS Geen rechtsregel: leerling geslaagd moet zijn voor elk individueel vak. Specifieke redenen nodig om leerling C-attest te geven die slechts voor 1 vak tekort heeft. Is dus wel mogelijk. Elke leerling moet individueel beoordeeld worden, rekening houdende met alle elementen van het dossier. Eindbeslissing motiveren, aan de hand van alle elementen in het dossier en rekening houdend met het prospectief wat de slaagkansen in het volgende jaar betreft. Attitudes en studiehouding kunnen in rekening gebracht worden. Studiehouding mag geen doorslaggevend element zijn in de beslissing.

Belangrijke overwegingen aangaande evaluaties, eindbeslissingen en attesteringen door RvS Gebrekkige studiehouding kan conclusie van de KR bijkomend ondersteunen.  als aanvullend of versterkend motief Attitudes moeten kaderen in het onderzoek van de KR of in hoofde van de leerling in voldoende mate de doelstellingen van het leerplan werden bereikt. Een verschillend gewicht in lesuren kan het profiel van de gekozen studierichting bepalen en kan eventueel een tekort voor het meest gegeven vak een C-attest verantwoorden. Motivering!!! De KR moet aantonen waarom dit ene tekort niet wordt gecompenseerd door de andere behaalde cijfers en de leerling dus niet voldaan heeft aan het geheel van de vorming.

Analyse arresten RvS m. b. t Analyse arresten RvS m.b.t. attesteringen die dateren van na het decreet van 4 april 2014 BC heeft hervormingsbevoegdheid. BC motiveert als delibererende orgaan in hoger beroep hoe zij het ziet en wat haar ertoe brengt om de uiteindelijke toegekende evaluatiebeslissing te nemen. BC moet het beroepschrift zorgvuldig onderzoeken. BC moet in de motivering blijk geven de bezwaren daadwerkelijk in overweging genomen te hebben in de nieuwe beoordeling. Waarom hebben de argumenten niet of wel overtuigd? BC beslist in laatste aanleg en heeft devolutieve werking. De beslissing van de delibererende KR verdwijnt uit het rechtsverkeer en beslissing BC komt in de plaats. Korte uiteenzetting over de beroepscommissie. Vaak heeft de delibererende klassenraad vragen bij een beslissing van de beroepscommissie. De autonomie van de delibererende klassenraad beperkt zich tot de eerste aanleg.

Analyse arresten RvS m. b. t Analyse arresten RvS m.b.t. attesteringen die dateren van na het decreet van 4 april 2014 BC moet rekening houden met alle elementen van het dossier en met de slaagkansen van de leerling in het volgend jaar. Leerling heeft leerplandoelstelling in voldoende mate bereikt en wordt geacht zijn studies te kunnen voorzetten, toch een B-attest geven - vereist een vooruitziend en de toekomst verkennend onderzoek. Gebrek aan slaagkansen in een volgend leerjaar in verband brengen met de beschikbare objectieve gegevens van het dossier. Punten  geven representatief beeld van de kennis, de competenties en vaarvaardigheden. B-attest kan niet verantwoord worden louter op basis van de studiehouding.

Analyse arresten RvS m. b. t Analyse arresten RvS m.b.t. attesteringen die dateren van na het decreet van 4 april 2014 BC heeft eigen, ruime bijkomende onderzoeksbevoegdheden BC moet rekening houden met specifieke en gewichtige grieven van de beroepsindiener  dient in de beroepsbeslissing uitdrukkelijk te worden weergegeven. Ook rekening houden met alle bekende feitelijke gegevens, bv. leerling is geslaagd voor examen met de examencommissie.  Indien geen rekening mee gehouden wordt moet BC uitleggen waarom die nieuwe gegevens niet relevant zijn.

contactpersonen Juridisch luik: Regelgeving, rechtsleer en rechtspraak Petra De Vis: petra.de.vis@g-o.be Telefoon 02 79 09 348 Pedagogisch luik: Luc Vernaillen Luc.vernaillen@g-o.be Telefoon 0475 26 32 25