Prioriteiten stellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
Advertisements

Time management in het onderwijs
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
huiswerk IAM competenties
Leren = Concentreren I II III.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Van doelen naar reflectie
Het Debat Opbouw en inhoud.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Personeelsessie LOKO.
Visie & Strategie.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Studieloopbaanbegeleiding
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Social Media.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Wie bestuurt Nederland
LOB zeven stappen naar succes
Thema 19 MZ 2 Werk en planning.
Sociale media.
H1 Media en communicatie
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
E-learning, E-health & Domotica
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Informatieavond groepen 8
Observeren en rapporteren
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Mediawijsheid Netiquette.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
Omgaan met verschillen
Spellenboek buitenschoolse opvang
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
EINDE VAN DE SURVIVALWEEK!
volgende bladzijde terug
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Prioriteiten stellen

Wat is prioriteiten stellen? Onderscheid maken tussen belangrijke zaken en minder belangrijke zaken. Hierin breng je een volgorde aan.

Hoe stel je prioriteiten? Door je af te vragen welke taken belangrijk zijn en welke taken dringend zijn. Dringend Niet dringend Belangrijk 1) Hoogste prioriteit, meteen uitvoeren 2) Tijd inplannen. Niet te lang uitstellen Niet belangrijk 3) Door verwijzen of tussendoor doen 4) Geen prioriteit, bewaren voor rustig moment

Opdracht Dringend Niet dringend Belangrijk 1) Hoogste prioriteit, meteen uitvoeren 2) Tijd inplannen. Niet te lang uitstellen Niet belangrijk 3) Door verwijzen of tussendoor doen 4) Geen prioriteit, bewaren voor rustig moment Vraag studenten om voorbeelden te noemen bij elke kwadrant. Welke taken zijn bijvoorbeeld belangrijk en dringend?

Belangrijke dringende taken Niet dringend Belangrijk Deadlines zoals toetsen en eindopdrachten voor morgen Vakken zoals project, burgerschap huiswerk voor over een week Niet belangrijk Medestudenten die om hulp vragen, mailtjes die tussendoor komen etc. Nedflix, Facebook, Whats-app, dagdromen, kletsen etc. Kwadrant 1: belangrijk, dringend Dit zijn taken en werkzaamheden die onmiddellijke aandacht vragen. Denk aan bijvoorbeeld opdrachten die je morgen moet inleveren of toetsen die je morgen hebt. Maar denk bijvoorbeeld ook zaken zoals contact opnemen met stage. Kwadrant 2: belangrijk, niet dringend In het tweede kwadrant gaat het om activiteiten die belangrijk zijn, maar niet dringend. Het zijn de activiteiten die met het bereiken van je eigen doelen te maken hebben. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan taken die je over een langere termijn kan uitvoeren zoals burgerschap, stageopdrachten, project, het schrijven van een reflectie etc. Voer je deze taken geregeld uit dan heb je uiteindelijk minder taken in je eerste kwadrant staan en ervaar je minder stress. Kwadrant 3: onbelangrijk, dringend In het derde kwadrant bevinden zich de zaken die niet belangrijk zijn, maar wel dringend. Hierbij gaat het vooral om onnodige verstoringen, zoals telefoontjes en/of mailtjes, een medestudent die wat vraagt. Hierbij gaat het niet om het behalen van jou doel maar meer om het helpen van mensen bij het bereiken van hun doelen. Hierdoor loop je het risico je eigen doelstellingen niet te halen. Dit kan je bijvoorbeeld voorkomen door vaker ‘’nee’’ te zeggen. Maar ook door bijvoorbeeld ergens anders te gaan zitten en je telefoon uit te zetten. Kwadrant 4: onbelangrijk, niet dringend In het vierde kwadrant bevinden zich de taken die niet belangrijk zijn en ook niet dringend. Het zijn met name taken die je afleiden van waar je aan werkt. Hierbij kan je denken aan het bekijken van social media zoals facebook, whats-app, dagdromen, kletsen etc. Het nadeel is dat deze afleidingen vaak erg leuk zijn. Ook worden deze afleidingen vaak ingezet om het echte werk uit te stellen. Bedenk dan wat de nadelen zijn van je uitstel gedrag.