Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
een didactiek voor opleiden op school
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Voorspellende analyse
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Wat heb ik geleerd? Omgang met leerlingen met autisme Mijn vakvisie (deels)formuleren Bevestiging van eigen kunnen Eigen stijl van lesgeven Ongewenst.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Gespreksvaardig-heden
Bijeenkomst September 2015
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Referentiekader voor het onderwijs
Geïntegreerde schoolverbetering
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
Thema 2 Periode 1 KOP
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopbaancompetenties
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Activerende werkvormen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Activernde didactiek & passende werkvormen
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Voorspellende analyse
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Fleximatrix.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers Leren zichtbaar maken Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers

Inhoudsopgave Deel I: De bron van ideeën en de rol van leraren 23 2.1 Wetenschappelijke basis 26 2.2 Barometer en kantelpunt 30 2.3 Het verhaal 33 2.4 Conclusies 37 2.5 Oefening 40

Deel I: De bron van ideeën en de rol van leraren Leraren: de hoofdrolspelers in het onderwijsproces 41 3.1 De zaak van de bevlogen en gepassioneerde leraar 43 3.1.1 Expert-leraren kunnen de belangrijkste manieren aangeven om het vak dat ze geven uit te leggen 44 3.1.2 Expert-leraren zijn meester in het scheppen van een optimaal leerklimaat in hun klas 45 3.1.3 Expert-leraren monitoren het leren en geven feedback 45 3.1.4 Expert-leraren geloven dat al hun leerlingen de succescriteria kunnen behalen 46 3.1.5 Expert-leraren hebben invloed op kennis en begrip bij de leerresultaten 48 3.2 Hoe verschillen expert-leraren van ervaren leraren op deze vijf dimensies? 48 3.3 De bevlogen leraar 51 3.4 Conclusies 53 3.5 Oefeningen 55

Inhoudsopgave Deel II: De lessen 57 Voorbereiding van de lessen 59 Het starten van de les 97 Het verloop van de les: leren 123 Het verloop van de les: de plaats van de feedback 149 Het einde van de les 177

Denkkaders Deel III: Denkkaders 189 Denkkaders van leraren, schoolleiders en systemen 189 9.1 Een model voor systemen 192 9.2 Een model voor schoolleiders 197 9.3 Een model voor verandering 201 9.4 Acht denkkaders 204 Mijn denkkader rond tegenvallende resultaten zou kunnen zijn dat deze resultaten te wijten zijn aan het gedrag van de leerlingen. “Ze doen niets, ze snappen niets, ze kunnen niets…..” Denkkader 1: Wij zijn ervan overtuigd dat onze fundamentele taak is het effect van onze manier van lesgeven te evalueren aan de hand van het leren en de vorderingen van leerlingen

Wat heeft John Hattie gedaan? >900 meta-analyses. (Een meta-analyse is een onderzoek waarbij de resultaten van eerder uitgevoerde onderzoeken samen worden genomen om een preciezere uitspraak te doen over een bepaald fenomeen of theorie.) (zie pag. 17) De effectgrootte is een statistische maat die hierbij door Hattie is toegepast. De effectgrootte kom je tegen als ‘d’ en deze komt van Cohen’s d. d

Aspecten van de meta-meta-analyse Sleutel Het kantelpunt van de barometer ligt op 0.4. Alle gevonden effecten met lagere waarden kunnen niet de verklaring zijn voor de uitkomst van de vergelijking. Standaardafwijking: deze heb je nodig om de formule toe te kunnen passen. Effectgrootte = Gemiddelde (natoets) – gemiddelde (voortoets) Spreiding (standaarddeviatie of SD) Rangorde: De plaats van het effect in de overzichtslijst (appendix C). d Aantal meta-analyses: 5 Aantal onderzoeken: 161 Aantal effecten: 295 Aantal mensen: 105.282

Uitkomst van dit onderzoek wijst uit dat huiswerk geen aantoonbaar effect heeft op de leerresultaten van leerlingen .29 ligt onder de grens van 0.4

De lijst loopt van een zeer hoog naar zeer laag effect. Uitkomst van dit onderzoek wijst uit dat huiswerk geen aantoonbaar effect heeft op de leerresultaten van leerlingen .29 ligt onder de grens van 0.4 Op pagina 303 staat appendix C met een overzicht van de lijst van effecten op prestaties. De lijst loopt van een zeer hoog naar zeer laag effect.

? ? ? ? ? ? ? ?