Algemene vergadering van 19 juni 2018 Financieel verslag van het boekjaar 2017 Algemene vergadering van 19 juni 2018 Penningmeester Alain Claes
Vergelijking budget 2017 – actual (cash flow) verschil Kosten 6.256.381,00 € 5.808.384,65 € -447.996,35 € Communicatie 53.250,00 € 10.830,59 € -42.419,41 € OVB 1.212.120,00 € 1.289.220,00 € +77.100,00 € VIA 28.500,00 € 18.565,86 € -9.934,14 € Werking NOAB (adm) 110.500,00 € 96.271,88 € -14.228,12 € Gemeenschap-pelijke diensten 290.000,00 € 282.614,13 € -7.385,87 € Subsidies 72.250,00 € 62.624,50 € -9.625,00 € Representatie activiteiten 243.500,00 € 145.304,97 € -98.195,03 €
Vergelijking budget 2017 – actual (cash flow) verschil BJB 130.500,00 € 148.447,01 € +17.947,01 € Voorzieningen advocaten 2.968.611,00 € 2.877.223,66 € -91.387,34 € Werking kabinet 226.000,00 € 189.147,00 € -36.853,00 € Mandaten binnen de raad 122.000,00 € 121.999,99 € -0,01 € Erelonen 80.000,00 € 26.135,09 € -53.864,91 € Personeel 527.150,00 € 416.750,86 € -110.399,14 € Afschrijvingen 115.000,00 € 40.204,36 € -74.795,64 € Diverse kosten 42.000,00 € 80.219,99 € +38.219,99 € Voorzieningen -100.000,00 € 0,00 €
Vergelijking budget 2017 – actual (cash flow) verschil Opbrengsten 6.353.325,00 € 6.481.837,57 € +128.512,57 € Bijdragen 5.561.575,00 € 5.480.335,70 € -81.239,30 € VIA 135.000,00 € 159.017,71 € +24.017,71 € Andere opbrengsten 345.750,00 € 441.113,07 € +95.363,07 € Ontvangsten BJB 311.000,00 € 401.371,09 € +90.371,09 €
Vergelijking budget 2017 – actual (cash flow) verschil Resultaat 96.944,00 € 673.452,92 € +576.508,92 €
Opbrengsten : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Totaal 6.475.409,25 € 6.222.870,62 € Uit bijdragen 5.415.694,89 € 5.218.749,45 € Andere inkomsten 223.658,52 € 245.935,39 € Bedrijfsopbrengsten 836.055,84 € 758.185,78 €
Overzicht inkomsten uit bijdragen 2017 – 2016 Tableau & EU-advocaat 4.036.086,89 € 3.900.986,75 € Stagiairs 1.150.300,00 € 1.063.738,17 € B-lijst 56.375,00 € 53.000,00 € Ere-advocaten 22.800,00 € 22.500,00 € Tweede vestiging 67.450,00 € 58.025,03 € Nieuw ingeschreven 81.683,00 € 108.712,00 € Bijdrage vorig jaar 1.000,00 € 1.200,00 € Verhoging laattijdige betaling 0,00 € 10.587,50 €
Kosten : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Totaal 6.213.791,91 € 6.096.854,81 € Diensten en diverse goederen 5.293.119,35 € 5.434.525,06 € Bezoldigingen en sociale lasten 399.666,48 € 513.840,95 € Afschrijvingen en voorzieningen 521.006,08 € 148.488,80 €
Kosten : vergelijking jaarrekening 2017 2016 BJB 79.516 € 165.142 € Kantoorkosten 45.375 € 52.121 € IT 105.925 € 82.528 € Publicaties 4.387 € 36.639 € Leveranciers intellectuele prestaties 215.282 € 249.886 € Mandaten Raad van de Orde 126.999 € 125.666 € OVB 1.289.220 € 1.158.460 € Personeel: andere dan loonkost 17.084 € 29.242 € Verzekeringen 2.886.227 € 2.845.919 € Onderhoud bureel 12.444 € 13.962 € Subsidies 54.750 € 61.000 € Representaties 85.855,15 € 105.825 € Activiteiten van de Orde 42.925,14 € 110.809 €
Kosten : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Verkiezingen Orde 42.925 € 113.408 € Gemeenschappelijke diensten 282.614 € 274.424 € Andere uitgaven (Salduz) 4.195 € 9.486 € Bezoldigingen en sociale lasten 399.666 € 513.840 € Afschrijvingen 38.687 € 57.541 € Waardevermindering op vorderingen 292.731 € 0 € Voorzieningen voor risico’s en kosten 210.000 € 88.000 € Terugname provisie vakantiegeld 22.769 € 2.947 € Overige bedrijfskosten 2.355 € Totaal 6.213.791 € 6.096.854 €
Bedrijfsresultaat : vergelijking jaarrekening 2017 2016 261.617,34 € 126.015,81 € Inkomsten 6.475.409,25 € 6.222.870,62 € Uitgaven 6.213.791,91 € 6.096.854,81 €
Financiële : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Opbrengsten 40.770,83 € 34.508,08 € Kosten 1.765,79 € 1.630,98 €
Uitzonderlijke : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Opbrengsten 0,00 € 14.498,89 € Kosten 76.621,69 € 162.803,71 €
Resultaat : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Bedrijfsresultaat 261.617,34 € 126.015,81 € Financiële opbrengsten 40.770,83 € 34.508,08 € Financiële kosten -1.765,79 € -1.630,98 € Uitzonderlijke opbrengsten 0,00 € 14.498,89 € Uitzonderlijke kosten -76.621,69 € -162.803,71 € Resultaat van het boekjaar 224.000,69 € 13.850,05 €
Resultaat van het boekjaar 2015 (vergelijking) Bedrijfsresultaat -80.417,61 € Financiële opbrengsten 48.731,01 € Financiële kosten -739,07 € Uitzonderlijke opbrengsten 193.119,39 € Uitzonderlijke kosten -110.700,22 € Resultaat van het boekjaar 49.993,50 €
Balans : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Totaal activa 6.717.786,12 € 6.303.426,48 € Immateriële vaste activa 1.000,02 € 14.896,61 € Materiële vaste activa 34.688,28 € 60.995,99 € Financiële vaste activa 709.110,00 € Vorderingen 1.330.104,57 € 1.009.152,84 € Geldbeleggingen (waarvan Dorff-fonds) 4.190.574,22 € (649.708,67 €) 4.313.880,11 € (643.477,86 €) Liquide middelen 383.449,86 € 187.342,35 € Overlopende rekeningen 68.859,17 € 8.048,58 €
Balans : vergelijking jaarrekening 2017 2016 Totaal passiva 6.717.786 € 6.303.426 € Beschikbare reserves 5.321.333 € 5.307.485 € Onbeschikbare reserves (Dorff-fonds) 240.700 € Beschikbare reserves (Dorff-fonds) 402.776 € 398.871 € Beschikbare reserves (Dorff-fonds 2017) 6.230 € 3.905 € Resultaat van het boekjaar 224.000 € 13.850 € Voorzieningen en provisies 360.000 € 150.000 € Schulden op ten hoogste 1 j 126.742 € 152.138 € Overlopende rekeningen 36.000 € 36.474 €
Budget 2018
Budget 2018 Inkomsten 6.376.567,87 € Kosten 6.375.066,00 € Resultaat: 1.501,87 €
Budget 2018 – Detail uitgaven Totaal uitgaven budget 2017 6.375.066,00 € Verzekering beroepsaansprakelijkheid -1.121.708,00 € Verzekering insolvabiliteit -104.348,00 € Precura -1.537.130,00 € Solidariteitsfonds -274.600,00 € Bijdrage OVB -1.297.380,00 € Werkingskosten orde: 2.039.900,00 €
Kost per advocaat kost per kost per stagiair tableau-advocaat Verzekering beroepsaansprakelijkheid 413,00 206,50 Verzekering insolvabiliteit 38,00 19,00 Precura 490,00 Solidariteitsfonds 100,00 50,00 Bijdrage OVB 420,00 SUBTOTAAL 1.461,00 1.185,50 Werkingskosten orde 649,24 TOTAAL 2.110,24 1.834,74
Kost per advocaat
Dank U!