Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Optimaliseren van het assortiment
Advertisements

Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
commerciële presentatie
Tijdelijke presentatie
Lesplanning Binnenkomst
Verkoopsterke en –zwakke plaatsen
Product, merk en assortiment
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
ken de detailhandel paragraaf 1.3 de bedrijfskolom
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 1 Ken de (detail)handel
3.2 Hoe beslis je wat je koopt?
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
Detailhandel algemeen
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Ondernemer detailhandel.
ken de detailhandel paragraaf 1.5 distributievormen
Periode 1 Ken de (detail)handel
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Verkoop en advies Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 1 De winkelinrichting, vaste artikelpresentaties.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Commercieel beleid 2 Hoofdstuk 5 Commerciële presentatie.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Verkoopt en handelt verkoop af
Orderverzamelen, verzenden en inventariseren
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Hoofdstuk Omzet, kosten, winst
Economie en ondernemen
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Presentatie en marketing
Ontvangt en verwerkt goederen
Presentatie en marketing
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 2 Rechten en plichten
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 3 Verkoopafhandeling
Supermarkt De supermarktbranche.
Presentation-Skills H3 Winkelinterieur.
Hoofdstuk 4 Afrekensysteem en geldbeheer
H5 Onderhouden van het exterieur en interieur
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Hoofdstuk 2 Indeling van het magazijn
Hospitality en voorraadbeheer
Verkoop De klant.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Verkoopgesprek Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie

Wat heb ik in de vorige les geleerd? Wat ga ik nu leren? Reclame en sociale media Wat ga ik nu leren? Het assortiment Opbouw assortiment Assortimentsbeslissing Informatie over en op producten Het assortiment en de winkelformule Assortiment samenstellen Merken Merken in je winkel Winkelpresentatie Winkelinterieur

H1 Verkoopgesprekken H2 Rechten en plichten H3 Verkoopafhandeling H4 Afrekensysteem en geldbeheer H5 Retail- en promotiemix H6 Reclame en sociale media H7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie www.use.li/e17/0011

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Assortimentsopbouw

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Assortimentsopbouw Assortiment: totale pakket aan goederen van een winkel. Een assortiment bestaat uit assortimentsgroepen: categorie artikelen binnen een assortiment. Een assortimentsgroep bestaat uit artikelgroepen: groep artikelen die samen dezelfde specifieke consumentenbehoefte bevredigt. Een artikelgroep bestaat weer uit artikelsoorten: een groep van dezelfde artikelen, mogelijk in andere uitvoeringen. Een artikelvariëteit is de specifieke uitvoering van een artikel.

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Assortimentsopbouw

Verschillende assortimenten Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Verschillende assortimenten

De assortimentsbeslissing hangt samen met: Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie De assortimentsbeslissing hangt samen met: De dimensies van het assortiment Consistentie Productverwantschap Functie van het assortiment Merken binnen het assortiment Maar ook: Branchegerichte productkennis

De dimensies van het assortiment Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie De dimensies van het assortiment

Ondiep of diep assortiment Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Ondiep of diep assortiment

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Verwantschap

Assortiment en branchegerichte productkennis Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Assortiment en branchegerichte productkennis Kennis van productetiketten Kennis van wettelijke en milieumaatregelen Productbeleving Rol van vergelijkend warenonderzoek

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Kennis van etiketten De verkoopspecialist moet kennis hebben van etiketten op producten. Daarbij maak je een onderscheid tussen: Etiketten op food-producten Etiketten op non-food-producten Op beide soorten producten heb je: Gebruiksetiketten Samenstellingsetiketten

Rol van vergelijkend warenonderzoek Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Rol van vergelijkend warenonderzoek onafhankelijk onderzoek waarbij een groot aantal merken en typen van een bepaald product met elkaar worden vergeleken op prijs en kwaliteit. Het vergelijkend warenonderzoek wordt uitgevoerd door: Consumentenorganisaties (Consumentenbond) Consumenten op consumentensites (Kieskeurig.nl)

Belang voor de consument: Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Belang voor de consument: objectieve informatie verkrijgen over de kwaliteit van een product en wat de richtprijs zou moeten zijn. Belang voor de winkelier: rekening houden met de kennis van de consument. Goed gewaardeerde producten en merken opnemen in het assortiment.

Het assortiment samenstellen Functies van de artikelen: Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Het assortiment samenstellen Functies van de artikelen: Verhoging omzet of brutowinstmarge Sluiten goed aan op de winkelformule en concurrentiepositie Wanneer de winkelformule verandert, moet je ook het assortiment veranderen.

Een winkel kan op de volgende manieren het assortiment samenstellen: Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Een winkel kan op de volgende manieren het assortiment samenstellen: Eén product van verschillende merken Complementaire artikelen Follow-upartikelen ‘Me too’-artikelen De productgroepen moeten in ieder geval een verwantschap hebben. Zo weet de consument wat ze kunnen vinden in je winkel. Consumptieverwantschap Productieverwantschap Koopverwantschap

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Wat voor assortiment je voert, kan bijdragen aan het imago en de winst van je winkel. Imagoverhogend assortiment Winstverhogend assortiment Je kunt voor je assortimentssamenstelling ook informatie gebruiken uit je klantgegevens.

Welke merken neem je op in je assortiment? Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Welke merken neem je op in je assortiment?

Belang merken voor consumenten: Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Belang merken voor consumenten: Herkenbaar Kwaliteit Psychologische waarde

Consumenten kunnen een merkenvoorkeur ontwikkelen. Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Consumenten kunnen een merkenvoorkeur ontwikkelen. Soms kopen consumenten alleen producten van één merk: merkentrouw.

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie

Visual merchandising: winkelpresentatie Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelpresentatie Visual merchandising: winkelpresentatie Winkelbeleving wordt in het digitale tijdperk steeds belangrijker. Twee belangrijkste onderdelen van winkelpresentatie zijn: Winkelsfeer Winkelfunctie

Winkelexterieur Pui Entree Etalage Omgeving Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelexterieur Pui Entree Etalage Omgeving

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelinterieur

Family grouping: verwantschap Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Winkelindeling Verkoopoppervlakte Kassa-oppervlakte Service-oppervlakte Operationele oppervlakte Family grouping: verwantschap

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Routing Je hebt in een winkel sterke en zwakke gebieden. In de sterkste gebieden zet je de producten met de hoogste winstmarge.

Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Routing Omtrekwinkelen: de buitenste gangpaden zijn de sterke gebieden in de winkel. Je plaatst verschillende productcategorieën op verschillende plaatsen in de winkel: Impulsartikelen Magneetartikelen Moetartikelen

Productpresentatie Schapenplan: Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Productpresentatie Schapenplan:

Tijdelijk: displays Kassadisplay Kopdisplay Eilanddisplay Hoofdstuk 7 Verbetering aanbod en winkelpresentatie Tijdelijk: displays Kassadisplay Kopdisplay Eilanddisplay