Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Workshopronde Woensdag 18 april
Professioneel sturen.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
“Specialistische” zorg
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Beleid en andere instanties
Een goede keten is een kunst! René Denis 11 april 2013
Titelpagina.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Beleidsinformatie Jeugd
Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest
Kwaliteitsnetwerk FPA
ArchiValue: de APG-Case
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Prototype kwartaalrapportage en dashboard
Overlast en Zorg Overleg
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Model-handelingsprotocol AMHK “Informatie & reflectie” Presentatie op bijeenkomst voor gemeenteambtenaren op 1 april 2014 Michel Simon.
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
Overleg (vul hier het overleg in) Datum (vul hier de datum in) Trekker: (wie is sleutelfiguur ? )
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
Hoofd- en onderaannemerschap
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Beeldcommunicatie in de GGZ
Wat levert Project Buiten op?
Beeldcommunicatie in de GGZ
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Teambarometer.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Triage in spoedeisende psychiatrie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Op naar acute ggz
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Telefonisch altijd bereikbaar
| 2 januari 2019 | Risicoanalyses informatiebeheer bij de gemeente ‘s-Hertogenbosch – aanpak, resultaten, wensen Interne titel Marieke Klomp, adviseur.
Beoordelingslocatie Kennemerland
Centrale melding-en triage
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Challenge I Daniel Blake
Verbeterslag Aanpak problematische jeugdgroepen en groepsgedrag
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Inspectie Justitie en Veiligheid
Samen werken aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz Vicky Drost en Annemarie van der Meer 18 september 2018

Doel De Triagewijzer acute ggz biedt professionals een instrument dat op basis van kenmerken van de persoon in crisis en zijn omgeving de urgentie (moment van hulp) en de inzet van hulpverlening (welke en wie, vervoer) gestructureerd bepaalt, met als doel: ‘In alle situaties eenduidige en passende hulp op het juiste moment organiseren en personen in crisis en hun omgeving hierover duidelijkheid geven.’ Doel

App of papier http://www.zolabo.com/ggztriagewijzer/ of appstore ‘ggz triagewijzer’

Ondersteuning bij implementatie o.b.v. 3 speerpunten Bieden van inhoudelijke ondersteuning van de ‘aanspreekpunten per crisisdienst’ bij de implementatie Organiseren van bijeenkomsten gericht op het delen van ervaringen en gericht op groepsleren (aanpak) Intakegesprekken per locatie Instructiebijeenkomsten per locatie (met verwijzers) incl. oefenen met casuïstiek Reflectiebijeenkomsten per locatie (met verwijzers) Sparring en coaching Landelijke overleggen gericht op gezamenlijk leren en inspiratie Bundelen van ervaringen en geleerde lessen (implementatiehandleiding)

Meerwaarde voor crisisdiensten • Werken met de Triagewijzer geeft eenduidigheid in taal. Het biedt daardoor een kader om het goede gesprek (intern en extern) met elkaar aan te gaan ( minder discussie met verwijzers). De Triagewijzer bevordert de samenwerking. • Implementatieproces en aandacht voor het gesprek intern (hoe werken we tijdens triage en beoordeling), dit draagt bij aan de professionele doorontwikkeling van de functie van triagist.  

Dilemma’s voor management • Zoektocht hoe ‘voorkant’ in te richten in veld waarin veel in ontwikkeling is, herkenbaar? • Registratie: Managementinformatie over triageproces ontbreekt Geen uniforme registratiewijze bij de crisisdiensten ten aanzien van triage en eerste beoordeling (van papier tot integratie in ICT) • Gesprek met verwijzers aangaan: we zien – nu – dat dit gesprek vooral vanuit management wordt gevoerd. Volgende stap is om dit gesprek ook op ander niveau te gaan voeren.  

Geleerde lessen uit implementatie 2017 Professioneel oordeel staat voorop, de Triagewijzer ondersteunt Niet volgordelijk Planmatigere uitvraag door professional (zelfde vragen) Ga aan de slag, reflecteer en bespreek met elkaar ‘of en hoe het werkt’. Plaats de implementatie van de Triagewijzer in de context: relevante ontwikkelingen rondom inrichting ‘voorkant’ Monitoring / registratie helpt Ervaring 2017

Praktisch Per locatie posters en placemats beschikbaar Per locatie een logboekje met bevindingen + korte registratie Producten die we opleveren worden in concept gedeeld met de projectleiders voordat ze aangeboden worden als eindproduct Ondersteuning vindt plaats door vier adviseurs: Jitske Nijhuis Vicky Drost Annemarie van der Meer Paula van Haaren