Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz Vicky Drost en Annemarie van der Meer 18 september 2018
Doel De Triagewijzer acute ggz biedt professionals een instrument dat op basis van kenmerken van de persoon in crisis en zijn omgeving de urgentie (moment van hulp) en de inzet van hulpverlening (welke en wie, vervoer) gestructureerd bepaalt, met als doel: ‘In alle situaties eenduidige en passende hulp op het juiste moment organiseren en personen in crisis en hun omgeving hierover duidelijkheid geven.’ Doel
App of papier http://www.zolabo.com/ggztriagewijzer/ of appstore ‘ggz triagewijzer’
Ondersteuning bij implementatie o.b.v. 3 speerpunten Bieden van inhoudelijke ondersteuning van de ‘aanspreekpunten per crisisdienst’ bij de implementatie Organiseren van bijeenkomsten gericht op het delen van ervaringen en gericht op groepsleren (aanpak) Intakegesprekken per locatie Instructiebijeenkomsten per locatie (met verwijzers) incl. oefenen met casuïstiek Reflectiebijeenkomsten per locatie (met verwijzers) Sparring en coaching Landelijke overleggen gericht op gezamenlijk leren en inspiratie Bundelen van ervaringen en geleerde lessen (implementatiehandleiding)
Meerwaarde voor crisisdiensten • Werken met de Triagewijzer geeft eenduidigheid in taal. Het biedt daardoor een kader om het goede gesprek (intern en extern) met elkaar aan te gaan ( minder discussie met verwijzers). De Triagewijzer bevordert de samenwerking. • Implementatieproces en aandacht voor het gesprek intern (hoe werken we tijdens triage en beoordeling), dit draagt bij aan de professionele doorontwikkeling van de functie van triagist.
Dilemma’s voor management • Zoektocht hoe ‘voorkant’ in te richten in veld waarin veel in ontwikkeling is, herkenbaar? • Registratie: Managementinformatie over triageproces ontbreekt Geen uniforme registratiewijze bij de crisisdiensten ten aanzien van triage en eerste beoordeling (van papier tot integratie in ICT) • Gesprek met verwijzers aangaan: we zien – nu – dat dit gesprek vooral vanuit management wordt gevoerd. Volgende stap is om dit gesprek ook op ander niveau te gaan voeren.
Geleerde lessen uit implementatie 2017 Professioneel oordeel staat voorop, de Triagewijzer ondersteunt Niet volgordelijk Planmatigere uitvraag door professional (zelfde vragen) Ga aan de slag, reflecteer en bespreek met elkaar ‘of en hoe het werkt’. Plaats de implementatie van de Triagewijzer in de context: relevante ontwikkelingen rondom inrichting ‘voorkant’ Monitoring / registratie helpt Ervaring 2017
Praktisch Per locatie posters en placemats beschikbaar Per locatie een logboekje met bevindingen + korte registratie Producten die we opleveren worden in concept gedeeld met de projectleiders voordat ze aangeboden worden als eindproduct Ondersteuning vindt plaats door vier adviseurs: Jitske Nijhuis Vicky Drost Annemarie van der Meer Paula van Haaren