Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2 Toetsing Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Wat gaan we doen? Inzicht krijgen in de relatie tussen doelen en toetsing Kennis verwerven over formatieve en summatieve toetsing Kennis verwerven over rubrics en een rubric analyseren Kennis verwerven over feedback geven
Wat weet je van toetsing? Maak een woordspin Wat weet je van toetsing?
Examens Bekijk het VMBO-examen GL-TL van 2017: Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen? Examens
5 elementen 1) Kennis van didactische strategieën 2) Kennis van het leren van de leerlingen 3) Kennis van toetsing 4) Kennis van het curriculum 5) Doelen en overtuigingen (teaching orientation) Magnusson et al., 1999
Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen
Toetsing Voor een goede toetsing of evaluatie heb je concrete, specifieke leer- en lesdoelen nodig
Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën 1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën
Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.
RTTI (een model in de praktijk) Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij) RTTI (een model in de praktijk)
Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting Functies van toetsen Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting
Formatieve en summatieve toetsing Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren Evalueer het leren ook tijdens de lessen Formatieve en summatieve toetsing
Wat heb je aan informatie gehaald uit interview over toetsing?
Toetsing Formatieve toetsing (diagnostisch) Summatieve toetsing (selectief) *Zijn algemene en veel gebruikte termen, zie ook Wilschut blz. 361
Wat kom je tegen aan doelen en toetsing? Martijn Vermeulen Fenneke Reinders
Principes voor formatieve evaluatie Goede instructie Zichtbaarheid van zoveel mogelijk leerlingen Concreet overzichtelijk eindproduct Aansluiten bij doelen Differentiatie
Bedenk manieren waarop je formatieve toetsing kunt toepassen
Voorbeelden van eventuele werkvormen Rood-groen Welk Woord Weg Socrative/Kahoot Quiz Leerlingen zelf toetsvragen laten maken Conclusies laten twitteren
Feedback geven Goede verhouding voor leren bevorderen zou 3x positief tot 1x negatief zijn. In praktijk is het vaak andersom. Docenten geven vaak globale feedback gericht op gedrag+ inhoud. Veel minder op kwaliteiten van leerlingen + op leerproces. En dat bevordert juist het leren. (Lia Voerman 2012: Types and frequencies of feedback interventions in classroom interaction in secondary education)
Valide Toets je wat je wilt toetsen? Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod? Valide
= De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding Betrouwbaarheid
Rubrics Een rubric is een instrument om verschillende soorten prestaties van leerlingen te evalueren of te beoordelen. Je kunt dan denken aan het doen van onderzoek, het maken van een ontwerp, het houden van een presentatie, maar ook van het proces van samenwerken.
Rubric
Criteria De criteria moeten in eenduidige taal op verschillende niveaus (meestal vier) worden beschreven. Maak het zo meetbaar mogelijk, dus pas op met woorden als 'beter'of 'uitstekend', of 'mager'. De omschrijvingen moeten nauwkeurig het concrete gedrag van leerlingen beschrijven.
Bekijk het stappenplan van Wilschut Welke twee prioriteiten zou jij daar uit halen voor je toetsen?
Hoe beoordeel je de meegebrachte toetsen?
Volgende keer Ik mail voorlopig de te lezen stukken Lees het gemailde artikel over taalgericht vakonderwijs Neem je bronnenopdracht mee uit je dossier EP1