Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Onderwijskundig ontwerpen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Taalbeleid.
Al doende leren training docenten
Voorbereid op Stage Les 4.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Krachtige leeromgevingen
Krachtige leeromgevingen
Workshop evalueren Dcp
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Bijeenkomst September 2015
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Vragen, wat voor vragen?.
Module 6; didactisch handelen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Product van TU Delft, SEC
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2 Toetsing Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2

Wat gaan we doen? Inzicht krijgen in de relatie tussen doelen en toetsing Kennis verwerven over formatieve en summatieve toetsing Kennis verwerven over rubrics en een rubric analyseren Kennis verwerven over feedback geven

Wat weet je van toetsing? Maak een woordspin Wat weet je van toetsing?

Examens Bekijk het VMBO-examen GL-TL van 2017: Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen? Examens

5 elementen 1) Kennis van didactische strategieën 2) Kennis van het leren van de leerlingen 3) Kennis van toetsing 4) Kennis van het curriculum 5) Doelen en overtuigingen (teaching orientation) Magnusson et al., 1999

Kerndoelen of Eindtermen Leerdoelen Lesdoelen

Toetsing Voor een goede toetsing of evaluatie heb je concrete, specifieke leer- en lesdoelen nodig

Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën 1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën

Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.

RTTI (een model in de praktijk) Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij) RTTI (een model in de praktijk)

Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting Functies van toetsen Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting

Formatieve en summatieve toetsing Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren Evalueer het leren ook tijdens de lessen Formatieve en summatieve toetsing

Wat heb je aan informatie gehaald uit interview over toetsing?

Toetsing Formatieve toetsing (diagnostisch) Summatieve toetsing (selectief) *Zijn algemene en veel gebruikte termen, zie ook Wilschut blz. 361

Wat kom je tegen aan doelen en toetsing? Martijn Vermeulen Fenneke Reinders

Principes voor formatieve evaluatie Goede instructie Zichtbaarheid van zoveel mogelijk leerlingen Concreet overzichtelijk eindproduct Aansluiten bij doelen Differentiatie

Bedenk manieren waarop je formatieve toetsing kunt toepassen

Voorbeelden van eventuele werkvormen Rood-groen Welk Woord Weg Socrative/Kahoot Quiz Leerlingen zelf toetsvragen laten maken Conclusies laten twitteren

Feedback geven Goede verhouding voor leren bevorderen zou 3x positief tot 1x negatief zijn. In praktijk is het vaak andersom. Docenten geven vaak globale feedback gericht op gedrag+ inhoud. Veel minder op kwaliteiten van leerlingen + op leerproces. En dat bevordert juist het leren. (Lia Voerman 2012: Types and frequencies of feedback interventions in classroom interaction in secondary education)

Valide Toets je wat je wilt toetsen? Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod? Valide

= De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding Betrouwbaarheid

Rubrics Een rubric is een instrument om verschillende soorten prestaties van leerlingen te evalueren of te beoordelen. Je kunt dan denken aan het doen van onderzoek, het maken van een ontwerp, het houden van een presentatie, maar ook van het proces van samenwerken.

Rubric

Criteria De criteria moeten in eenduidige taal op verschillende niveaus (meestal vier) worden beschreven. Maak het zo meetbaar mogelijk, dus pas op met woorden als 'beter'of 'uitstekend', of 'mager'. De omschrijvingen moeten nauwkeurig het concrete gedrag van leerlingen beschrijven.

Bekijk het stappenplan van Wilschut Welke twee prioriteiten zou jij daar uit halen voor je toetsen?

Hoe beoordeel je de meegebrachte toetsen?

Volgende keer Ik mail voorlopig de te lezen stukken Lees het gemailde artikel over taalgericht vakonderwijs Neem je bronnenopdracht mee uit je dossier EP1