Astma en COPD: Inhalatoren en instructies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
De Altijd meteen aan de slag
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Risico’s en gevaren van techniek
INHALATIE TECHNIEK & THERAPIETROUW
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Programma anticonceptie
Pijnstilling bij artrose
Powerpoint presentaties NCvB
Workshop “Beoordelen”
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Presentatie Bijeenkomst 3
voor familie en vrienden van
Instructie fysiotherapeuten J.J.G.T. van Summeren 1, L.E.A.M. Louer 1, J.H. Dekker 1, A. van Ulsen-Rust 2, M.Y. Berger 1, Y. Lisman-van Leeuwen 1 (1) Rijksuniversiteit.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Gespreksvaardig-heden
Spreker(s) dag maand jaar Startbijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
AP Bart De Craene en Katrien De Loof en HA Ellen Van Leeuwen
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
INLEIDING Introduceer uzelf, het scenario en van toepassing zijnde hulpmiddelen. STEL DISCUSSIENORMEN Bespreek de “basis regels” voor discussies, inclusief.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Inhalatiemedicatie astma en COPD – keuze en instructie
Bridge onder begeleiding
Gebruik van Video en het Prospectrapport
Verschillen tussen inhalatoren
Astma en COPD.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Disclosure belangen NHG spreker
Passend onderwijs.
Een vergadering organiseren
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Spelenderwijs en ontdekkend leren
Nelleke Gruijters Paul Ram
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Digi(bord)boek project <titel project>
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Vergadering Personeelsdienst
Aanpak van laaggeletterdheid
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Voeg hier een foto van het product in
Reflectie over leren Naam vak.
Laaggeletterden, migranten & De apotheek
Hulpmiddel versterken medezeggenschap
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Gezondheidsvaardigheden
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Astma en COPD: Inhalatoren en instructies spreker dag maand jaar Een FTO-bijeenkomst over inhalatoren en instructies bij astma en COPD

Programma 0.00 uur Inleiding en doel 0.05 uur Casuïstiek 0.25 uur Inhalatie-instructies 0.55 uur Taakverdeling 1.10 uur Afspraken 1.25 uur Afsluiting Vul hier uw eigen tijdstippen in.

Inleiding Inhalatoren: Inhalatoren kunnen per fabrikant verschillen. Diverse hulpmiddelen (zoals voorzetkamers) zijn niet universeel toepasbaar. Aanzienlijk deel van de patiënten inhaleert op foutieve wijze Goede voorlichting en instructie zeer belangrijk voor juiste toepassing inhalatiemedicatie. Regelmatige controle van inhalatietechniek is nodig: ook – of misschien wel juist – bij langdurige gebruikers Het is aan te bevelen dat de huisarts ervaring opdoet met de wijze van gebruik van de inhalatoren door zich te beperken tot enkele typen. Diverse farmaceutische industrieën hebben voor hun eigen middelen een eigen inhalator op de markt gebracht, die onder andere verschillen in de wijze van inhaleren en de wijze van het vóór inhalatie gereedmaken van de werkzame stof. Bovendien zijn diverse hulpmiddelen, zoals de voorzetkamer, niet universeel toepasbaar. De keuze van een geschikte toedieningsvorm voor de patiënt is nog geen garantie voor een correcte wijze van inhalatie. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat een aanzienlijk deel van de patiënten met astma of COPD de geneesmiddelen op een foutieve wijze inhaleert. Inhalatie van geneesmiddelen met een inhalator is niet eenvoudig. Voor een juiste toepassing van inhalatiemedicatie en dus voor een goede depositie van de medicatie in de luchtwegen zijn goede voorlichting aan en instructie van de patiënt onontbeerlijk. Tevens is regelmatige controle op de inhalatietechniek noodzakelijk: óók (of misschien wel juist) bij mensen die al langer inhalatiemedicatie gebruiken. Hierin is een duidelijke taak weggelegd voor de huisarts en /of voor de apotheker.

Doel van het FTO De deelnemers kennen de verschillen tussen poederinhalatoren en dosisaerosolen en weten wat hun voor- en nadelen zijn weten wanneer ze voor welk type inhalator moeten kiezen (her)kennen de knelpunten van het gebruik van inhalatoren maken afspraken over de keuze van inhalatoren, het gebruik van inhalatie-protocollen, de taakverdeling over het geven van voorlichting en inhalatie-instructies.

Keuze voor type inhalator Casuïstiek Deel bijlage 1A uit aan alle deelnemers. Inventariseer per casus wie welke inhalator zou kiezen. Laat de deelnemers de verschillende voorkeuren toelichten. Voer de discussie over de keuze van het type inhalator en niet over de keuze van de medicatie. Bespreek de antwoorden van de casuïstiek. Gebruik hierbij de informatie van bijlage 1B. U kunt deze bijlage - bij voorkeur aan het eind van de bijeenkomst – uitdelen aan alle deelnemers.

Type inhalatoren Beschikbare toedieningsvormen: - dosisaerosolen - poederinhalatoren - vernevelaar Keuze afhankelijk van individuele patiënt-kenmerken Bespreek voor de antwoorden van de casuïstiek eerst de algemene principes bij de keuze voor een type inhalator. Er zijn diverse toedieningsvormen beschikbaar, met elk hun eigen voor- en nadelen. De juiste inhalator voor de juiste patiënt is een zoektocht naar een optimale match tussen de inhalator en de karakteristieken van de patiënt.

Algemene principes Leidende principes: houd rekening met vaardigheden, levensstijl, gebruikersgemak en plaats van longdepositie voorkeur voor inhalator met teller of dosisindicator streef naar uniformiteit van inhalatortype indien mogelijk: combinatie-inhalator (rekening houdend met kosten) dosisaerosol altijd met voorzetkamer voorkeur voor poederinhalator multidose boven poederinhalator singledose Leidende principes goed gebruik inhalatiemiddelen astma en COPD: Zoek een optimale match tussen de inhalator en de karakteristieken van de patiënt, rekening houdend met vaardigheden, levensstijl, gebruikersgemak en de plaats van longdepositie. Zo nodig wordt de keuze van de inhalator na (herhaal)instructie bijgesteld. Kies indien mogelijk bij voorkeur een inhalator met teller of dosisindicator. Streef zoveel mogelijk naar uniformiteit van inhalatortype. Kies bij gebruik van meerdere inhalatoren in een continue dosering en gebruik, voor een (indien beschikbaar) combinatie-inhalator om gebruiksgemak en therapietrouw te bevorderen, daarbij rekening houdend met de kosten van de monopreparaten en het combinatiepreparaat. Schrijf een dosisaerosol altijd voor in combinatie met een voorzetkamer, of kies anders voor een ademgestuurde dosisaerosol, tenzij patiënt adequaat een dosisaerosol (zonder voorzetkamer) kan gebruiken. Wanneer er voor dezelfde werkzame stof een keuzemogelijkheid is tussen een poederinhalator singledose en een poederinhalator multidose dan is het advies om in het algemeen vanwege het gebruiksgemak een poederinhalator multidose voor te schrijven.

Dosisaerosol, poederinhalator of vernevelaar? Inhalatie Inademingskracht Coördinatie Type inhalator* Bewust Voldoende Goed Dosisaerosol Dosisaerosol (ademgestuurd) Dosisaerosol + voorzetkamer Poederinhalator Niet goed Onvoldoende Vernevelaar Onbewust Niet relevant Dosisaerosol + voorzetkamer Vernevelaar Deze tabel geldt voor volwassenen en kinderen >6 jaar. Zoals uit leidende principes blijkt, is de keuze voor een inhalator sterk afhankelijk van de individuele patiëntkenmerken. Er zijn dus geen algemeen geldende richtlijnen voor de juiste keuze tussen een dosisaerosol, poederinhalator en vernevelaar. U kunt echter op grond van deze tabel wel een eerste inschatting maken welk type inhalator geschikt is voor een patiënt. Het criterium coördinatie is met name van belang als u overweegt een dosisaerosol zonder voorzetkamer voor te schrijven. De NHG-Standaarden Astma bij volwassenen (2015) en COPD (2015) raden echter aan altijd een voorzetkamer te gebruiken, tenzij de patiënt adequaat een dosisaerosol kan gebruiken. Andere factoren die een rol spelen bij de keuze voor een inhalator, zijn bijvoorbeeld zicht en handigheid van de patiënt en kenmerken van de inhalator zoals het aanwezig zijn van een dosisteller. * in willekeurige volgorde

Casus 1 Bij Michiel de Jong, 23 jaar, stelt u de diagnose astma. Hij heeft maar af en toe last van benauwdheid, meestal bij inspanning. U besluit om salbutamol voor te schrijven. U kiest als inhalator: 1. een dosisaerosol zonder voorzetkamer 2. een dosisaerosol met voorzetkamer 3. een ademgestuurde dosisaerosol 4. een poederinhalator 5. geen voorkeur Uit de gegeven informatie kunt u concluderen dat Michiel de Jong zowel over voldoende hand-longcoördinatie als inhalatiekracht beschikt. In dat geval kunt u kiezen voor een poederinhalator of een dosisaerosol. Bij goed gebruik is er geen verschil in effectiviteit tussen beide toedieningsvormen. Het gebruik van een dosisaerosol zonder voorzetkamer is mogelijk, maar is lastig, aangezien het een zeer goede coördinatie vraagt. De NHG-Standaard Astma bij volwassenen (2015) raadt aan altijd een voorzetkamer te gebruiken, tenzij de patiënt adequaat een dosisaerosol kan gebruiken.

Casus 2 Hans van Aken, 5 jaar, is bij u bekend met piepende ademhaling en gebruikt hiervoor salbutamol. Tot nu toe schreef u hem inhalatietherapie voor via een dosisaerosol met voorzetkamer en mondstuk. Zijn moeder vindt het lastig om Hans steeds zijn voorzetkamer met mondstuk mee te geven naar school. Zij vraagt of er een andere oplossing mogelijk is. U kiest als inhalator: 1. de huidige toedieningsvorm, een dosisaerosol met voorzetkamer en mondstuk 2. een dosisaerosol met voorzetkamer, zonder mondstuk 3. een ademgestuurde dosisaerosol 4. een poederinhalator 5. geen voorkeur In principe moeten kinderen tot 6 jaar altijd een voorzetkamer met masker of mondstuk gebruiken. Vanaf 6 jaar valt volgens de NHG-Standaard Astma bij kinderen (2014) een poederinhalator of een ademgestuurde dosisaerosol te overwegen. Deze leeftijdsgrens is echter arbitrair, omdat het met name van de inademingskracht afhankelijk is of een kind een poederinhalator of ademgestuurde dosisaerosol kan gaan gebruiken. Voor Hans hangt het dus van zijn inademingskracht af of het mogelijk is hem om te zetten naar een poederinhalator of een ademgestuurde dosisaerosol.

Casus 3 Omar Atiya, 14 jaar, gebruikt voor zijn astma salbutamol inhalatiepoeder (Diskus). Vanwege aanhoudende klachten (niet veroorzaakt door een verkeerde inhalatietechniek),besluit u een inhalatiecorticosteroïd voor te schrijven. U kiest als inhalator: 1. een dosisaerosol zonder voorzetkamer 2. een dosisaerosol met voorzetkamer 3. een ademgestuurde dosisaerosol 4. een poederinhalator 5. geen voorkeur Patiënten met goede hand-longcoördinatie en voldoende inademingskracht kunnen zowel een dosisaerosol (met voorzetkamer of ademgestuurd) als een poederinhalator gebruiken. Het verdient de voorkeur om patiënten slechts één type inhalator te laten gebruiken. In dit geval is een inhalatiecorticosteroïd in een Diskus (poederinhalator) dus de beste optie.

Casus 4 Mevrouw de Jager, 85 jaar, heeft lichte astmatische klachten en last van tremor als gevolg van de ziekte van Parkinson. U kiest als inhalator: 1. een dosisaerosol zonder voorzetkamer 2. een dosisaerosol met voorzetkamer 3. een ademgestuurde dosisaerosol 4. een poederinhalator 5. geen voorkeur Bij patiënten die wel beschikken over voldoende inademingskracht maar niet over voldoende coördinatie, komen zowel een dosisaerosol (met voorzetkamer of ademgestuurd) als een poederinhalator in aanmerking. Poederinhalatoren worden vaak per definitie ongeschikt geacht voor ouderen, aangezien er vaak sprake zal zijn van onvoldoende inademingskracht. Diverse onderzoeken spreken dit echter tegen (Broekhuizen, 2014).

Casus 5 Meneer Oostinga, 75 jaar, heeft een ernstige vorm van COPD. Hij geeft aan al na enkele stappen 'buiten adem' te zijn. Als gevolg van artrose en slechtziendheid heeft hij moeite met zijn fijne en grove motoriek. U kiest als inhalator: 1. een dosisaerosol zonder voorzetkamer 2. een dosisaerosol met voorzetkamer 3. een ademgestuurde dosisaerosol 4. een poederinhalator 5. een vernevelaar 6. geen voorkeur Bij patiënten met onvoldoende inademingskracht en onvoldoende coördinatie gaat de voorkeur uit naar een dosisaerosol met voorzetkamer, een ademgestuurde dosisaerosol of eventueel een vernevelaar.

Verbeterpunten Laat de deelnemers verbeterpunten benoemen. Noteer deze op flap-over.

Inhalatie-instructies Filmje over www.inhalatorgebruik.nl Bekijk met elkaar het filmpje over de website www.inhalatorgebruik.nl.

Inhalatie-instructies Verdeel de groep in subgroepjes van drie personen en geef hen elk een andere (placebo)inhalator met het bijbehorende inhalatieprotocol. Laat per subgroepje één deelnemer de inhalatie-instructie geven aan een ander (de 'patiënt'). De derde deelnemer inventariseert aan de hand van het protocol welke stappen wel en niet aan bod kwamen. Laat elk subgroepje na de instructie inventariseren wat goed en minder goed ging. Vond de 'patiënt' de instructie duidelijk? Zijn alle punten van het protocol aan bod gekomen? Zo niet, wat is de consequentie van het ontbreken hiervan? Hoe duidelijk was de instructie? Wat zou er beter kunnen? Laat de deelnemers op deze manier, afhankelijk van de tijd, met verschillende inhalatoren oefenen.

Aandachtspunten bij inhalatie-instructies Inventariseer plenair wat er mis kan gaan bij inhalatie-instructies en wat aandachtspunten zijn.

Taakverdeling Deel bijlage 2 uit en vraag de deelnemers het schema in 5 minuten in te vullen. Inventariseer de antwoorden op flap-over. Gebruik daarbij verschillende tekens (of kleuren) voor de antwoorden van de huisartsen en de antwoorden van de apothekers (en eventueel de praktijkondersteuners/praktijkverpleegkundigen). Laat de deelnemers benoemen waar ze knelpunten zien en over welke onderwerpen ze afspraken willen maken. Besteed ook aandacht aan de wijze waarop men in de apotheek (indien van toepassing) omgaat met het geven van inhalatie-instructies bij drukte in de wachtruimte, als de patiënt de medicatie zelf niet ophaalt of als de medicatie wordt bezorgd.

MAKEN VAN AFSPRAKEN Herhaal de genoemde verbeterpunten. Laat de deelnemers aangeven welke verbeterpunten zij als eerste willen aanpakken en welke resultaten zij hiermee willen bereiken. Formuleer de beoogde resultaten volgens de SMART-principes (Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Resultaatgericht en Tijdgebonden). In bijlage 4 staan voorbeelden van afspraken en resultaatdoelstellingen.

Maken van afspraken Afspraak 1 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de groepsafspraken over het beleid bij astma bij volwassenen. Actie 1 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de bijbehorende actie. Resultaatdoelstelling 1 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de bijbehorende resultaatdoelstelling. het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze dia

Maken van afspraken Afspraak 2 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de groepsafspraken over het beleid bij astma bij volwassenen. Actie 2 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de bijbehorende actie. Resultaatdoelstelling 2 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de bijbehorende resultaatdoelstelling. het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze dia

Maken van afspraken Afspraak 3 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de groepsafspraken over het beleid bij astma bij volwassenen. Actie 3 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de bijbehorende actie. Resultaatdoelstelling 3 Voeg hier het voorstel van de voorbereiders in voor de bijbehorende resultaatdoelstelling. het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze dia

AFSLUITING Laat de deelnemers hun leermomenten en persoonlijke voornemens benoemen. Neem de gezamenlijke afspraken en persoonlijke voornemens op in het verslag. Neem hierin ook op de verbeterpunten en knelpunten (en mogelijke oplossingen) waarover de deelnemers nog geen afspraken gemaakt hebben. Mogelijk kunt u hierover een volgende keer afspraken maken. Spreek af hoe u de gemaakte afspraken gaat evalueren. Stel een datum vast voor de evaluatie van de afspraken. Een voorbeeldprogramma voor de evaluatie vindt u terug in het kader 'Voorbeeld evaluatieprogramma'. Sluit de bijeenkomst af.

BEDANKT VOOR UW AANDACHT

Disclaimer In deze presentatie staan de belangrijkste aandachtspunten uit de bijbehorende FTO-module, met een aantal korte notities als achtergrondinformatie. U kunt naar eigen inzicht wijzigingen aanbrengen of dia's toevoegen. Het IVM is echter niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor deze wijzigingen. Alle dia's met de IVM-achtergrond die u ingrijpend wijzigt of toevoegt, dient u te voorzien van de tekst 'het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze dia'. U kunt ook zelf dia's toevoegen met een andere achtergrond. Het IVM heeft de grootst mogelijke zorg besteed aan de totstandkoming van deze presentatie. Aan de inhoud hiervan kunnen geen rechten ontleend worden. Wij zijn niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die het gevolg is van het gebruik van de informatie die door middel van deze presentatie is verkregen. Wij hopen dat de presentatie aan uw wensen voldoet. Suggesties voor verbetering van de presentatie kunt u doorgeven via info@medicijngebruik.nl.